Shetlander 'leren' longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Photoyara

Shetlander 'leren' longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 13:13

Hallo,

Een vriendin en ik verzorgen sinds de zomervakantie nu ook twee shetlanders. (We hebben verder al ervaring met paarden omdat we daarnaast al 3,5 jaar andere paarden verzorgen)
Laatst wilde we er een van longeren, maar hij leek het niet te snappen. Hoe kan je duidelijk maken dat hij rondjes moet rennen om je heen? We hebben een zweep alleen daar schrikt hij niet van, daar reageert hij gewoon helemaal niet op.
Hij blijft stilstaan, maar hij loopt ook niet goed mee als een iemand er langs loopt en de ander de longeerlijn vast heeft.

Liefs,

ZusJacobs

Re: Shetlander 'leren' longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:18

Even voor de duidelijkheid, longeren betekent niet dat een paard rondjes om je heen moet rennen haha.

Hoe reageren ze op het ernaast lopen? Dat doen ze wel? Dus zonder dat iemand in het midden staat. Begin daar anders mee, je hebt wel de longeerlijn/of andere lange lijn vast maar loopt er gewoon naast. Zet als je daar mogelijkheid voor hebt een stukje af (Bijv. met rood wit lint en prikpaaltjes), doe dit in het begin niet te klein. Als de stap en draf goed gaan breng je steeds meer lengte tussen de lijn, begint met een stapje en uiteindelijk steeds iets verder. Begrijpt ze het niet doe je telkens een stapje terug. Zorg dat je een dressuur/men zweep hebt waarmee je bij kan tikken.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:19

Het is logisch dat je pony niet snap wat de bedoeling is al hij het nog nooit eerder gedaan heeft (?)

Het is fijn dat jullie met twee personen zijn want dat komt heel erg goed van pas. zorg dat er een persoon in het midden van een cirkel staat. de ander loopt met de pony mee en zorgt dat de pony nette rondjes loopt.
de persoon gaat geleidelijk aan steeds verder weg lopen.(moet er de eerste keren zoiezo wel bij blijven lopen) en dat bouw je af.

vorm met je zweep een soort driehoek.

op bokt wiki is ook veel te vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Longeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:32

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:12

"Even voor de duidelijkheid, longeren betekent niet dat een paard rondjes om je heen moet rennen haha."
Nee dat snap ik wel, maar dat was even om het duidelijk te maken. :Y)

"Het is fijn dat jullie met twee personen zijn want dat komt heel erg goed van pas. zorg dat er een persoon in het midden van een cirkel staat. de ander loopt met de pony mee en zorgt dat de pony nette rondjes loopt." Het probleem is dat de pony dan niet meeloopt.

Ik weet niet veel van de geschiedenis, maar een van de ponys heeft bij een manege/iets wat erop lijkt gelopen. Dus die is vast wel ooit gelongeerd lijkt me.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:21

Dus de pony kan nog niet aan de hand meelopen? dat zou ik dan eerst eens oefenen voor je aan longeren begint! :j