Ik wil graag met mijn paard van start gaan met het zo genoemde grondwerk. Echter heb ik geen idee waar ik zou moeten beginnen. Nu wil ik in ieder geval instructie hierin krijgen, maar mijzelf toch ook al een beetje inlezen.
Welk(e) boek(en) zijn hiervoor geschikt, vind jij erg nuttig?
Welke kant wil je op met grondwerk? Naar welk doel wil je toewerken met je paard? De term 'grondwerk' is namelijk heel erg breed.
Zo kun je grondwerk doen met als doel om de verhouding met je paard duidelijk te krijgen (bv Parelli) en een sterke band op te bouwen en een duidelijke manier van communiceren met je paard aan te leren.
Maar je kunt grondwerk ook gebruiken als voorbereiding op het (in)rijden van je paard volgens de klassieke dressuur. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in de Academische rijkunst, gebruik je het grondwerk om je paard soepel, gymnastisch en gehoorzaam te krijgen. Met de oefeningen vanaf de grond bereid je het paard lichamelijk goed voor op het dragen van de ruiter.
Je kunt grondwerk ook gebruiken als ontspanning of speelmoment met je paard. Er zijn vele leuke spelletjes die je met je paard kunt doen vanaf de grond zoals Chase the tiger.
Kortom er zijn zoveel mogelijkheden. Waar ligt je interesse? Vrijheidsdressuur, Linda Tellington-Jones, Parelli, Academische rijkunst, Bill Dorrance en Leslie Desmond enz.