Ik heb mijn pony nu ruim 3 maanden en heb tot nu toe alleen buiten met haar gereden. Ik wil haar graag leren springen(ze is 13). We zijn nu zover dat we in draf een kruisje kunnen nemen maar het gaat nog wat aarzelend. Ze is nog niet helemaal vertrouwd met de balkjes. Ik laat haar nu vaak los in de bak met balkjes op de grond, loop balkjes aan de hand of spring een kruisje aan de hand.
Ik dacht dat het misschien wel goed zou zijn om haar te longeren en dan met balkjes op de cirkel. Nu is alleen al minimaal 6 jaar niet gelongeerd, misschien wel nooit. Vandaag heb ik het gewoon maar eens geprobeerd en het ging best goed! Ze pakte het heel snel op. Ik longeer haar gewoon met halster aangezien ik bitloos rij. Het scheelt enorm dat ze al helemaal op stem gereden is. Ze volgde de commando's perfect op zonder dat ik een zweep had. Alleen in de galop werd ze erg sterk. Ze bracht haar hoofd te ver naar binnen. Linksom erger, ze werd ook behoorlijk heet voordat ze aansprong. Ik neem aan dat ze het moeilijk vindt om op de volte te galoperen. Dit doen we ook nooit. Is dit een kwestie van veel oefenen of hebben jullie nog andere tips?
isverwijderd
Geplaatst: 08-10-10 13:57
Meer dressuurmatig rijden.
Al zou ik er niet voor kiezen om een paard te leren wennen aan balkjes aan de longeerlijn..