hoe beginnen aan lange teugel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

hoe beginnen aan lange teugel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:27

hoi ,
ik ga er van uit dat het juist staat anders mijn exuses .
weet iemand hoe je je paard aan de lange teugel ( bedoel dat jij achter u paard staat en mee stapt maar u paard met lange teugels / lijnen stuur net als bij mennen maar dan zonder menwagen er achter ) laat beginnen met stappen ?
ik zou graag deze winter dat gaan doen met dat ik toch niet echt iets anders kan doen .
dus als iemand een site , topic , of andere dingen weet of eventueel iemand op bokt die het doet met shetlander / paard
dan hoor ik het graag :)
en als je niet snapt wat ik bedoel mag je het vragen wil eventueel wel wat foto's tonen van wat ik wil zeggen *D
mvg.

Mastrootje

Re: hoe beginnen aan lange teugel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:04

ik zou beginnen met het paard leren dat als je achter hem staat, dat hij moet lopen. Bij veel paarden is dit al een sessie of 2 voordat ze het echt een beetje door hebben, dus als je dit voor mekaar heb ben je al een heel eindje :D

dit leer je door (even heel simpel gezegt hoor) erachter te gaan staan, te zeggen stap, en eventueel een tikje op de kont te geven. gaat het paard stappen, uitgebreid belonen met eventueel eten.

Tijger reageerde hier (natuurlijk...) totaal niet op, dus na 50 tikjes op de kont, zei ik maar stap en gaf ik hem een duwtje tegen zijn kont vooruit, en beloonde hem hiervoor. Na dit zo'n 20 keer te herhalen had ie het door, en hij doet het nu helemaal super!!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:06

Millanka schreef:
ik zou beginnen met het paard leren dat als je achter hem staat, dat hij moet lopen. Bij veel paarden is dit al een sessie of 2 voordat ze het echt een beetje door hebben, dus als je dit voor mekaar heb ben je al een heel eindje :D

dit leer je door (even heel simpel gezegt hoor) erachter te gaan staan, te zeggen stap, en eventueel een tikje op de kont te geven. gaat het paard stappen, uitgebreid belonen met eventueel eten.

Tijger reageerde hier (natuurlijk...) totaal niet op, dus na 50 tikjes op de kont, zei ik maar stap en gaf ik hem een duwtje tegen zijn kont vooruit, en beloonde hem hiervoor. Na dit zo'n 20 keer te herhalen had ie het door, en hij doet het nu helemaal super!!

heer erg bedankt dit geeft mij al erg veel duidelijkheid :) echt danku !

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:08

Wat jij bedoelt is trouwens Dubbele lange lijnen van emiel voest(oa).
Lange teugelen doe je op een andere positie.(ernaast/er tegenaan)

Het erachter lopen leer ik aan door vanuit de "longeerpositie" steeds verder op te schuiven, tot je erachter staat.
als hij dan stil staat ga je weer een stapje opzij zodat hij je weer ziet totdat de link gelegt wordt.
(als hij verder niet angstig is kan je als je erachter staat wel de hulpen geven om weg te stappen)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:12

siskeh schreef:
Wat jij bedoelt is trouwens Dubbele lange lijnen van emiel voest(oa).
Lange teugelen doe je op een andere positie.(ernaast/er tegenaan)

Het erachter lopen leer ik aan door vanuit de "longeerpositie" steeds verder op te schuiven, tot je erachter staat.
als hij dan stil staat ga je weer een stapje opzij zodat hij je weer ziet totdat de link gelegt wordt.
(als hij verder niet angstig is kan je als je erachter staat wel de hulpen geven om weg te stappen)

het zou inderdaad kunnen dat het zo noemd ik weet de correcte benaming niet ik dacht altijd dat het lange teugelen was !

ook bedankt voor jouw uitleg ik kijk dan eens wat er bij het paard het best gaat passen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:13

Voordat je aan de DLL begint moet je wel een aantal dingen goed kunnen he..
Er zijn veel voorbereidende oefeningen die je moet kunnen, anders is het behoorlijk "gevaarlijk".

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:15

Afbeelding

lange teugelen

Afbeelding

dubbele lange lijnen

er zit zeker een duidelijk verschil in ;)

sorry als ik deze foto's niet had mogen plaatsen, heb ze even snel van google gehaald.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:19

Millanka schreef:
Afbeelding

lange teugelen

Afbeelding

dubbele lange lijnen

er zit zeker een duidelijk verschil in ;)

sorry als ik deze foto's niet had mogen plaatsen, heb ze even snel van google gehaald.

het is de eerste foto dat ik wil doen dus lang teugelen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:04

Dan loop je er dus niet achter zoals met mennen he...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:09

Kan wel degelijk, met het werk aan de lange teugel begin je in eerste instantie schuin/naast het paard, maar ga je uiteindelijk wel degelijk naar de menpositie werken.

Uiteraard speelt persoonlijke voorkeur hier ook in mee, maar ook volgens het systeem van Emiel Voest, werk je aan de lange teugel (uiteindelijk) in de menpositie...

Zelf kies ik er vaak voor om er schuinnaast te staan, maar voor oefeningen als piaffe, passage en bijv. de levade verkies ik het juist om weer in de menpositie te gaan staan. Dit omdat het dan eenvoudiger is om het paard recht en aan 2 teugels te laten verzamelen. Bovendien weet mijn paard dat als ik erachter kom, dat hij een verzamelde oefening moet gaan uitvoeren.

Maar nogmaals, dat zijn de afspraken die je als trainer met je paard maakt en daar heeft ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Wel kun je pas in de menpositie gaan staan op het moment dat de paarden beleerd zijn aan de lange teugel, dus eerst schuin ernaast voordat je erachter gaat, met het oog op veiligheid!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:10

kehdra schreef:
Dan loop je er dus niet achter zoals met mennen he...

nja maar zie reactie onder jou !
Laatst bijgewerkt door Lori op 28-09-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:12

Suelza; klopt, maar TS geeft aan dat ze net als mennen wil.

in de basis loop je met lange teugelen niet direct erachter toch?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:14

Suelza schreef:
Kan wel degelijk, met het werk aan de lange teugel begin je in eerste instantie schuin/naast het paard, maar ga je uiteindelijk wel degelijk naar de menpositie werken.

Uiteraard speelt persoonlijke voorkeur hier ook in mee, maar ook volgens het systeem van Emiel Voest, werk je aan de lange teugel (uiteindelijk) in de menpositie...

Zelf kies ik er vaak voor om er schuinnaast te staan, maar voor oefeningen als piaffe, passage en bijv. de levade verkies ik het juist om weer in de menpositie te gaan staan. Dit omdat het dan eenvoudiger is om het paard recht en aan 2 teugels te laten verzamelen. Bovendien weet mijn paard dat als ik erachter kom, dat hij een verzamelde oefening moet gaan uitvoeren.

Maar nogmaals, dat zijn de afspraken die je als trainer met je paard maakt en daar heeft ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Wel kun je pas in de menpositie gaan staan op het moment dat de paarden beleerd zijn aan de lange teugel, dus eerst schuin ernaast voordat je erachter gaat, met het oog op veiligheid!

ja dit is nu rond helemaal wat ik wil bedoelen van die posities alleen de schuine erbij vergeten ! in mijn beginpost

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:15

kehdra schreef:

ik wil rond bedoelen wan suelza zegt met die posties da je er kunt naast lopen voor eht lange teugelen en er achter in de menpositie !

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:18

kehdra schreef:

Eigenlijk wel, alleen je begint altijd ernaast. Maar vanuit de klassieke dressuur behoor je uiteindelijk wel achter het paard uit te komen, wat ook logischer is. Als je rijdt zit je er recht boven, als je lange teugelt sta je er recht achter...

Maar het is maar net wat je fijn vind hoor! Ik laat mensen altijd de keuze. Pas als je echt bij de zwaardere oefeningen komt (piaffe/passage) heeft het meer invloed als je erachter staat. Maar inprincipe kun je tot die tijd al een heel eind komen als je ernaast loopt hoor!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:20

Suelza schreef:
kehdra schreef:

Eigenlijk wel, alleen je begint altijd ernaast. Maar vanuit de klassieke dressuur behoor je uiteindelijk wel achter het paard uit te komen, wat ook logischer is. Als je rijdt zit je er recht boven, als je lange teugelt sta je er recht achter...

Maar het is maar net wat je fijn vind hoor! Ik laat mensen altijd de keuze. Pas als je echt bij de zwaardere oefeningen komt (piaffe/passage) heeft het meer invloed als je erachter staat. Maar inprincipe kun je tot die tijd al een heel eind komen als je ernaast loopt hoor!

dankje voor al de info :) !

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 04:08

Het gemakkelijkste om ermee te beginnen (lange teugel en lange lijnen) is om eerst de commando's stap en halt aan te leren en daarna even hulp te vragen aan een tweede persoon.

De tweede persoon kan het paard de eerste stappen naar voren begeleiden en voorkomen dat het paard zich omdraait. Wanneer je begint en je hebt zelf nog niet de handigheid een paard terug te sturen, wordt het al snel frustrerend.

Ik zou ook zeker niet met voer belonen tijdens de aanleerfase! Enkel en alleen wanneer je ook al gewend bent een voerbeloning te gebruiken in je training. Anders leer je het paard snel ongewenst gedrag aan. Omdraaien ("Waar blijft mijn snoepje?") en dat is juist wat het paard NIET moet leren.

Ik zou beginnen met een hulptrainer. De eerste lessen kun je aan het halster of kaptoom doen. Ik zou de teugels/lijnen niet aan het bit bevestigen als je zelf onervaren bent. Het is o zo moeilijk om gelijkmatige aanleuning te houden als het paard nog niet weet wat de bedoeling is. Om het voor het paard aangenaam te houden, begin je pas met een bit te werken als je de beginselen onder de knie hebt.

De eerste lessen aan de lange teugel leer je het paard de hoefslag te volgen en te stappen en halt te houden. Ik zou -als je zelf nog niet zo ervaren bent- eens op zoek gaan naar de DVD van Piet Bakker of eens te oefenen met een ervaren (men)paard.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:41

HippoLogic schreef:
Het gemakkelijkste om ermee te beginnen (lange teugel en lange lijnen) is om eerst de commando's stap en halt aan te leren en daarna even hulp te vragen aan een tweede persoon.

De tweede persoon kan het paard de eerste stappen naar voren begeleiden en voorkomen dat het paard zich omdraait. Wanneer je begint en je hebt zelf nog niet de handigheid een paard terug te sturen, wordt het al snel frustrerend.

Ik zou ook zeker niet met voer belonen tijdens de aanleerfase! Enkel en alleen wanneer je ook al gewend bent een voerbeloning te gebruiken in je training. Anders leer je het paard snel ongewenst gedrag aan. Omdraaien ("Waar blijft mijn snoepje?") en dat is juist wat het paard NIET moet leren.

Ik zou beginnen met een hulptrainer. De eerste lessen kun je aan het halster of kaptoom doen. Ik zou de teugels/lijnen niet aan het bit bevestigen als je zelf onervaren bent. Het is o zo moeilijk om gelijkmatige aanleuning te houden als het paard nog niet weet wat de bedoeling is. Om het voor het paard aangenaam te houden, begin je pas met een bit te werken als je de beginselen onder de knie hebt.

De eerste lessen aan de lange teugel leer je het paard de hoefslag te volgen en te stappen en halt te houden. Ik zou -als je zelf nog niet zo ervaren bent- eens op zoek gaan naar de DVD van Piet Bakker of eens te oefenen met een ervaren (men)paard.

okee bedankt voor u reactie het zou eigelijk beter zijn inderdaad als ik eens kon oefenen met een ervaren paard ga eens rondkijken of er niemand is waarmee ik het kan leren de techtniek
en dan zelf te gaan dien iemand voorte helpen gaa ik zoiso voor kijken dat is zeker . ik ga dat als het (doorgaat ) met mijn (normaal binnekorte nieuwe ) verzorgster gaan doen .

mvg.