longeren met halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beauu_

longeren met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:49

hallo bokkers,

ik heb een vraagje.. ik heb een tinkerhaflinger merrie, die ik meestal longeer met hoofdstel omdat ze met halster gewoon de andere kant op gaat en dus doortrekt. Weet iemand hoe je kunt leren dat ze aan het halster ook gewoon longeren?

groetjes Kaylee

Bamm__Bamm

Re: longeren met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:52

probeer eens met hele kleine rondjes.
ze staad dan dichter bij je ,zo kan je haar hoop ik beter houden.
en dan je rondjes vergroten.
hoop dat het dan langzaam wel lukt

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:04

hee, ja dat probeerde ik ook al, maar zodra zij naar rechts wil (bijv.) dan gaat ze ook naar rechts en trekt ze mij gewoon mee:P het is gewoon een eigenwijze knol haha. Het wordt gewoon irritant. Want voor een tijdje terug lukte het wel met halster en nu opeens niet meer? heel raar..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:06

Ik heb hetzelfde probleem. probeer het tussendoor af en toe nog met halster, maar vaak zonder succes.
Dan ben ik verplicht door te gaan totdat het goed gaat, maar dan ga ik eigenlijk te lang door.
heb me nu voorgenomen om gewoon met hoofdstel te blijven longeren. De longeerlijn staat toch nooit strak, tenzij hij weer eens dwars gaat lopen doen. maar dan ben ik wel diegene die wint, en niet hij.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:09

en als je je longe door de ring doet ,achter de oren langs en aan de andere kant vast maakt?

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:09

ja dat heb ik dus nu precies zo, ik heb ook zoiets van ja dan maar met hoofdstel, maar waarom gaat het niet gewoon met halster dat is voor het paard toch ook fijner? dat snap ik dan niet he:P

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:10

dat heb ik nog niet geprobeerd, dankje voor de reactie ik zal morgen eens kijken of dat werkt!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:11

Bij mij weet ik waar het door komt. Die van mij is nu 3 jaar en lekker aan het puberen en uitproberen.
Maar hoe oud is die van jou?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:13

Probeer anders eens het halster over het hoofdstel te doen, zo kun je beetje 'afbouwen' van hoofdstel naar halster. Met een bitstukje kun je je longeerlijn vastmaken aan hoofdstel én halster dus als ze echt gaan trekken werkt het bit in, anders niet. Weet niet of het zo duidelijk is hoor :P

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:17

mijn pony is nu 7.

@myour; hoe bedoel je precies aan hoofdstel & halster vastmaken?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:27

Hoe kun je dat goed uitleggen..... het ringetje van het halster samen met het ringetje van het bitstukje en daar de sluiting van je longeerlijn omheen doen.

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:29

ahja:P ik zal het eens proberen dankjewel.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:35

OPG -> GVL

miiprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:52

Hoe oud is ze? wat het kan ook dominantie zijn of puberen?

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:08

ze is nu 7 jaar. Dus ze is wel over het puberen heen dacht ik zo.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:11

Die van mij heeft het ook.
Bij haar is het mijn eigen schuld dat ik heb aangeleerd hoofdstel is serieus, halster is uitrazen. Zo heeft ze een tijdje terug de longeerlijn kapot getrokken omdat zij wilde rennen en op haar longeerlijn ging staan.. Zal binnenkort ook eens proberen met halster over hoofdstel

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:12

en waarom zou je haar aan een halster willen longeren? wat is de meerwaarde van het verhaal?

bieniebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:53

Die vraag die Moll stelt heb ik inderdaad ook. Met die van mij ben ik begonnen met aan het halster longeren toen ze oud genoeg was, maar als die van jou het hoofdstel gewend is, is dit toch geen probleem? maakt voor het longeren zelf niks uit.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:39

hm, ik kon de mijne eerst alleen los longeren. toen dat helemaal goed ging heb ik met hoofdstel gedaan, zonder lijn. daarna met lijn eraan. toen touwhalster zonder lijn, daarna met lijn.

met z'n gewone halster longeer ik niet. Die moet hij associëren met ontspanning ne poetsen, niet met werken

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:43

Bamm__Bamm schreef:
en als je je longe door de ring doet ,achter de oren langs en aan de andere kant vast maakt?

Niet doen!! Hier trek je paarden knetterscheef mee.
Een paard zal van nature altijd naar buiten willen lopen aan de longe, als je dit blijft doen word je paard scheef...

Daarom, de meerwaarde van met een halster longeren is gemak, maar wel een scheef paard.
Het liefst zie ik ze met hoofdstel aan de pessoa.
Dan de lijn door beide bitringen heen en de knip achter een knoop in de longeerlijn vastzetten.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:13

mijn pony deed dat ook.
ik doe nu mijn longeertouw door de onderste rind en dan naar de kant van de ring die naar jou toegaat vastklikken, en hij loopt nu goed met me mee

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:55

In een afgezet ruimte proberen zodat als ie er vantussen wilt gaan dat hij niet ver weg kan..

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:43

Ik zie inderdaad ook niet de meer waarde van longeren met halster, of alleen met hoofdstel.
Ik longeerde vrij vaak maar zorgde dat het paard altijd werkte. (dubbele lijnen, pessoa, bijzet, elastiek).

Misschien moet je d'r iets meer aan het werk zetten zodat ze er niet eens aan denkt om te "ontsnappen"
Veel afwisselen niet meer dan anderhalf rondje het zelfde (leren stilstaan, van stilstand naar galop aan springen, enzo).

Als je perse met halster wil longeren is misschien een kaptoom iets voor je dan maak je je lijn vast aan één van de ringen op de neus zo heb je meer controle over het hoofd. Zorgen dat het neusje iets naar binnen is dan kan het paard bijna nooit weg lopen.

Maar zoals ik al zei longeren zit geen meer waarde in dan kun je ze beter los laten lopen

beauu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:59

Nou, als ik een keer een dag geen tijd heb, dan vind ik het toch wel fijn als ze even beweging krijgt, en dan kan ik zeggen van ik pak even het halster en longeer lijn en laat dr even een paar rondjes lopen.. want voor een half uur losgooien krijgt ze ook niet echt beweging van.. En in de wei staat ze ook alleen maar te eten.