Bange/schrikkerige jaarling -> Wat kan ik het beste doen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Bange/schrikkerige jaarling -> Wat kan ik het beste doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:23

Ik ben niet al te goed in titels verzinnen dus daarom even wat uitleg.. :)

Ik heb sinds Mei dit jaar 2 jaarlingen, ze lopen hier lekker aan huis met zijn 2 baby te wezen..
Ze komen elke dag in de hand met binnen/buiten zetten en worden zo'n 2x per week gepoetst.. Meer vind ik niet nodig, ze hoeven het veulen ABC na, van mij nog niks te kunnen, laat ze eerst maar eens lekker jong zijn..

De ene is zo nuchter als wat, schiet er een bom naast af dan blijft ze nog vreten.. :Y)
Maar de andere is een heel onzeker, schrikkerig en bang paardje.. Ze schrikt echt overal van of vertrouwd het gewoon niet.
Ze is al veel verbeterd, eerst kon ik haar ook niet onder haar buik borstelen of haar hoofd aaien. Ze stond ook helemaal te trillen met een geknepen kontje zeg maar en gelukkig is dat allemaal al flink verbeterd.
Maar als zodra er iets veranderd is het paniek!

Bijvoorbeeld, mijn voeremmers liggen bij het buiten zetten links van haar... Niks aan de hand, maar als er savonds 1 emmer verplaatst is of midden in het pad staat dan is het paniek... Een tuintafel die eerst tegen de muur stond en nu midden op het erf staat en ook nog eens met een doos pompoenen er op, dat kan al helemaal niet en zelfs dat is een reden om al met 4 benen in de lucht te springen met bijbehorende snurkgeluiden..
Ik had laatst ook een paraplu in de paddock liggen waar ze heel dapper aan ging snuffelen, op het moment dat ze de paraplu aanraakte schrok ze zo van zichzelf dat ze echt 3 meter omhoog schoot en binnen 1 tel aan de andere kant van de paddock in een hoekje stond te snurken en te trillen.. Ik kon haar toen ook maar moeilijk geruststellen..

Gisteren was het zulk lekker weer dat ik nog even haar staart en manen wilde wassen voor de winter. Ik had de ene jaarling vast binnen gezet, die gaf geen kick en Noraly stond buiten op de wasplaats... Paniek, paniek, want nu was ze 'alleen'.. Wanneer ik erbij was en rustig mijn ding deed was ze ook rustig, week ik een meter van haar zijde was het week paniek.. Rondjes draaien, hinniken, trillen, snurken en vooral veel poepen..
Omdat dit echt geen doen is voor haar, ze blokkeert gewoon en staat maar te trillen en te snurken (zelfs van de tuinslang op de grond) en ik haar ook zonder mijn andere jaarling wil poetsen enzo, wil ik iets met haar gaan doen om haar minder bang te maken.

Nu ben ik eigenlijk een beetje 'tegen' het feit om veel met een jaarling om te sjouwen, maar ik ben bang dat als ik dat niet doe ik volgend jaar als ze groter en sterker is het nog erger word en zij dus ook heftiger gaat reageren, laat staan wanneer ze 3/4 is en ingereden word. Ik zie mezelf er al afvliegen hoor, met alle nare ervaringen voor haar tot gevolg..

Ik ben zelf bekend met grondwerk/schriktraining en doe hier dan ook veel mee bij mijn andere (jonge) paarden, maar met een jaarling weet ik het gewoon niet goed. Ik wil ze ook niet téveel belasten zeg maar..
Nu was mijn vraag aan jullie wat jullie hiermee zouden doen of grondwerk/schriktraining gebied.

SophievdV

Re: Bange/schrikkerige jaarling -> Wat kan ik het beste doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:27

Onze vijfjarige ruin was als echte jonkie ook heel erg nerveus en gespannen.

Ik zou zeggen: ga gewoon door met je dagelijkse bezigheden en bouw de spanning niet teveel op. Ze zal vanzelf wat meer ontspannen als alles helemaal gewoon is voor haar :) Geef het wat de tijd.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:32

Van spanning opbouwen is totaal geen sprake... Ik ben ontzettend rustig en loos haar er gewoon langs heen, met als gevolg toch soms wel pijnlijke enkels en voeten.. :Y)

Zelfs de dagelijkse dingen, zie voorbeeld van de voeremmers is gewoon al zeer paniekerend voor haar... En dat is gewoon het probleem, het belemmerd onze dagelijkse bezigheden op het moment en ik heb ook het idee dat het alleen maar erger word de laatste tijd..
Ze hoeft voor mij niet makker te worden, ik kan het (nu) nog handelen.. Maar ze keert er heel erg door inzichzelf.. Wanneer ze zo staat te trillen heb ik soms t idee dat ze er in blijft.. :\

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:41

Hoe is de andere jaarling, toont deze wel interesse in vreemde en 'enge' zaken?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:42

Je paard is gewoon heel gevoelig en je kan haar het beste desensibiliseren oftewel ruw gezegd ongevoelig maken voor voorwerpen en haar omgeving.
Dit is niet eenvoudig en kost veel tijd maar zo te lezen wil je de tijd wel nemen.
Rustig opbouwen van prikkels is vaak het beste en rustig blijven.
Soms werkt het bij dit soort paarden om te gaan clickeren(op bokt staat vast wel een topic hoe dit werkt)

Mijn jonge paard moet een voorwerp aanraken en dan krijgt hij 1 biksje en dit bouw ik uit.
Het gevaar is dat ze gaan bedelen je kan ook het paard daarna in het land, paddock zetten en klaar dus de beloning is stoppen.
En dit langzaam uitbouwen.
Kost veel tijd en energie maar heeft vaak wel resultaat.
Hou dezelfde routine en ga die beetje bij beetje aanpassen.
Succes

Of anders nu al deskundige hulp zoeken bij hoe dit gedrag te doorbreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:44

Ik zeg ook niet dat je dat spanning nu teveel op bouwt, ik raad het alleen af om de spanning teveel op te bouwen.. eeh ja :Y) :)

Het blijft een jaarling, die zijn vaak ook nog wat onzeker en onervaren. Op den duur zal ze toch vertrouwd raken met je dagelijkse handelingen. Je kunt eventueel wat grondwerk met haar doen in de wei, waar de andere jaarling ook bij is. En dan bedoel ik met haar lopen, een keer halthouden, achterwaarts gaan en dan weer naar voren.

Wat ik zeker niet zou doen is haar bij de andere jaarling weghalen. Volgens mij is dat nog te spannend. Dat is een volgende stap :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:47

Zoals beschreven staat is de ander heel nuchter en kan je er een bom naast afschieten...

Maar, als ik goed begrijp waar je naar toe wil, ga je vast zeggen van neem haar mee met de andere jaarling... :o En daar zit nu juist het probleem, dan is er juist vrijwel niks aan de hand..
Wanneer ze op zichzelf (en mij) aangewezen is is het helemaal raak..

Ik snap je Pletje.. :)
Achterwaats, volgen, stoppen etc. kan ze allemaal.. Dat doet ze heel goed... Dat is het probleem ook niet..

Ik wil haar ook kunnen poetsen zonder dat ik ook Nadia op de was/poetsplaats moet zetten, want dat is dus wel een brutaaltje en die eist dan weer alle aandacht op door kunstjes uit te gaan halen... :o Maar misschien wil ik dat inderdaad ook wel te snel... Dit is nu juist het lastige.. Daarom heb ik ook maar bokt om tips gevraagd.. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:51

Heb je geen paddock vlakbij de poetsplaats oid? Of kan die andere niet in de box ernaast? Dan zijn ze min of meer bij elkaar (ze zien elkaar) en dan kan je toch alle aandacht aan het nerveuze type besteden :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 08:54

Ja, de paddock is in het zicht van de wasplaats en de boxen liggen rond de poetsplaats... :j
Normaal zien ze elkaar ook wel ja... Alleen gister dus niet met t wassen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:58

Mijn ervaring is dat ze uiteindelijk vanzelf wel afkoelen. Ik heb hier een arabiertej die ik met een 6 maanden al heb. Die is nu bijna 2,5 en dat was in het begin ook een drama. Hij schrok overal van en ik kon nieteens met hem wnadelen of hij kwam omhoog. Ik wil niet zeggen dat het nu 100% is, maar het gaat wel beter. Ik kan hem uit de wei halen, ik kan hem 'redelijkerwijs' naar stal brengen. Soms nogsteeds met paniek en stijgeren.

Ik heb hem in het begin maar gewoon mat rust gelaten en alleen het nootzaekelijke gedaan. Die rust heeft heel erg goed geholpen voor hem.

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:06

Manic hing in het begin ook heel erg aan zijn vriendje, ook heftige reacties als ze uit elkaar waren. Dit gaat vanzelf over als ze ouder worden. Alhoewel hij zo af en toe ineens teveel prikkels krijgt en hij dan ineens ontploft :7
Donja was als jaarling ook behoorlijk een angsthaas (als zij zonder halster in het land stond, kreeg ik haar niet fatsoenlijk te pakken) en ook dat is aardig goed gekomen :j

Gewoon lekker je ding blijven doen, haar zo af en toe apart meenemen en niet focussen om haar elke keer apart mee te nemen, het komt vanzelf wel goed (ook al is het nu wel even lastig soms natuurlijk)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:54

ja idd... niet te gefocused zijn op het haar gewend krijgen op de prikkels, dat komt echt met de tijd, en er druk achter zetten werkt naar mijn ervaring negatief (de mijne ging alleen nog maar meer stijgeren)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:58

Die van mij stijgert niet.. :Y)
Ik wil niet dat jullie er een verkeerd beeld van krijgen, want ik focus niet en zet nergens druk achter. Ik doe gewoo normaal, maar vraag gewoon om tips zodat ik haar wat meer kan laten wennen aan dingen alleen doen.. Volgens mij, aan diverse reacties te lezen, was ik al op de goede weg door maar gewoon alles in de dagelijkse omgang mee te pakken, dus eigenlijk heb ik zo mijn antwoord wel..
Ik wil niet targetten en dat soort dingen, daar zijn ze nog veels te jong voor...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:39

Ik ben dan juist weer van de andere aanpak. Ik ben niet zo van het afwachten als een paard angstig of stout is.
Ik vind het altijd zo raar als ik hoor (op bokt, maar in het algemeen in de paardenwereld) dat mensen de eerste drie jaar weinig tot niks met hun paard doen. In de opfok of met vriendjes, 1 keer in de week een aai en voetjes optillen en that's it. Terwijl ze juist in die jonge drie jaren zoveel kunnen leren. Dingen die later zo goed van pas komen.

Je kan een jaarling heus wel een beetje moed leren hebben zonder het beestje meteen te overvragen. Zoek de dingen die ze eng vindt juist op (bv. de paraplu uit je beginpost). Laat haar snuffelen, laat haar schrik hebben, laat haar rillen, maar laat haar niet vluchten. Pas jij beslist wanneer jullie van het enge ding weggaan en dan is dat beheerst en achter jou. Zo doe je dat iedere keer opnieuw en iedere keer stel je het moment van weggaan uit tot als zij wat rustiger wordt. Neem eens een voeremmer/bezem of ander vreemd ding mee als je gaat wandelen. Doe zoveel mogelijk met haar alleen. Op de wasplaats niet meteen vastbinden. Laat haar daar gewoon staan en is ze vijf seconden rustig, hup, terug naar haar vriendje.
Je moet niet lang aan het werk gaan, iedere dag een kwartiertje is meer dan voldoende en sluit altijd goed af.

Ik zou dus niet het probleem ontwijken en afwachten. Problemen altijd bij de wortel aanpakken. De kans dat het vanzelf overgaat is even groot als de kans dat het dat niet doet of zelfs verergert en dan sta je voor je het weet met een grote, sterke, puberende vierjarige aan de hand. Probeer dan nog maar eens binnen te dringen in dat bange hoofdje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:49

@Gini: jonge paarden moeten zich niet druk hoeven maken om wat hun baasjes allemaal bedacht hebben. Althans, zo zie ik het. Een paard gaat een heel proces door van veulentje tot een jaar of 3. Daar moeten wij mensen ons niet teveel mee bemoeien, want daar is het paard in de meeste gevallen niet mee gebaat. De eerste jaren is het natuurlijk gedrag erg belangrijk voor de ontwikkeling, daar worden ze stabiel en zelfverzekerd van :j En dan zul je zien dat ze als 3-jarige zich veel beter kunnen concentreren dan als jaarling of twenter zijnde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:13

Pletje123 schreef:
@Gini: jonge paarden moeten zich niet druk hoeven maken om wat hun baasjes allemaal bedacht hebben.

Nee, maar als ze dan drie jaar zijn wordt er ineens van verlangd dat ze wel in het gareel lopen en als het dan niet meteen lukt is het een rotbok en een probleempaard.
Waarom een veulen in de wei laten staan en met je puppy naar de cursus gaan? Tuurlijk moet je je niet te veel bemoeien; lekker in het weiland met vriendjes is goed voor hun mentale en fysieke ontwikkeling, maar daarenboven moeten ze ook wennen aan het leven met de mens. En de mens verwacht nou eenmaal meer van zijn paard dan gewoon 'paard zijn'.

Maar goed, wij geven onze mening, TS haalt eruit wat zij het beste vindt. ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:17

Ik ben ook zeker niet zo iemand die tot 3 jaar niks met de paarden doet... Daarom staat 'tegen' ook tussen haakjes, want ik wil het niet teveel overvragen..
Ze gaan mee naar keuringen, wat ze overigens heel braaf deed en niet bang was.. Alleen wat hinniken naar de andere jaarling die ook mee was..

Ik wandel nu ook wel eens met ze, ik was ze, poets ze, toileteer ze en ben ook zeker niet afwachtend ik ga dingen niet uit de weg.. :)
Alleen.. Ik vind het zo sneu dat ze echt zo bang word, daarom was ik bang dat ik zo fout bezig was.. :o

Bedankt voor je tips Gini, daar kan ik wel wat mee..

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:26

Probeer ook als je bijvoorbeeld op de poets/wasplaats staat gewoon lekker niets te doen. Rustig staan met hem, wat kroelen en niet meer dan dat.
Als je van tevoren aanvoelt dat hij ergens van gaat schrikken, lekker ernaar laten kijken loop er zelf rustig op af en geef het vreemde voorwerp een 'aai' en blijf net zo lang staan en niets doen totdat de rust is wedergekeerd en het voorwerp eigenlijk helemaal niet zo eng blijkt te zijn. Lekker een keer per week wandelen en de enge obstakels juist uitzoeken en ernaar toe lopen/aanraken (desnoods met iemand erbij).

Edit: @ Gini: lees jouw bericht nu ook, beetje soortgelijke aanpak zie ik hier ;)