Hoe stappen aan longe leren? + begin lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Hoe stappen aan longe leren? + begin lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:31

Ja, dit is niet het normale probleem van een (jong) paard die niet weet hoe je aan de longe moet stappen, maar van eentje die niet anders weet dat de longe alleen voor draf en galop is.. Dit is hem, in Portugal, geleerd en kent dus niet anders. Nu is het dus zo, dat ik voor en na het longeren aan de hand met hem stap. Meneer kent dus aan de longe, hoo, draf en galop... Geen tussenweg.

Dan denken jullie natuurlijk, dan stuur je hem iets verder van je af. Dat lukt ook wel, totdat Meneer doorheeft dat ik ver van hem ben en abrupt stilstaat omdat hij weet dat hij niet aan de longe mag stappen. Iemand meelopen zal ook niet werken omdat meneer het longeren zelf wel kent, maar stappen dus niet. Iemand die meeloopt aan de longe zla hetzelfde effect geven als langzaam van je af laten lopen, abrupt stilstaan als hij het doorheeft.

Het commando stappen kent hij al, maar zodra hij draaft en je zegt stappen, staat hij stil en loopt zo naar je toe om dan naast jou te gaan lopen.. Geef toe, hij is slim! :D (In 1x commando draf, galop en hoo geleerd in het Nederlands en luistert daar vanaf les 1 naar)

En het volgende punt, ik wil dus graag gaan beginnen met lange lijnen. Nu is het punt dat meneer niet stapt zolang ik achter hem sta. Hij is ontzettend op mij gefocust, ziet mij ook als leider en let enorm op mijn lichaamstaal. Hij weet ook dat de leider altijd voorop loopt en de ondergeschikte (?? woord kwijt) achter. Als ik dus achter hem sta, om te beginnen loopt hij niet, totdat ik tenhoogte van de schoft ben (of voor hem) dan zet hij aarzelend wat stapjes. Ga ik dan langzaam naar achter begint hij nog meer te aarzelen en of stoppen. Opdrijven lukt niet want dan schrikt meneer en begint te draven.

Echt, het is een superpaard met volop respect voor de mens als leider, ontzettend lief en slim. Zit geen kwaadheid in. maar hoe ik dit moet oplossen.

Mastrootje

Re: Hoe stappen aan longe leren? + begin lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:01

misschien dubbele longe doen?

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:05

Als je achter hem staat en je bent zijn leider, zal hij ook dan moeten gaan lopen. Je lichaamstaal klopt waarschijnlijk dan niet helemaal. Als je schuin achter je paard staat, ben je een stuwende kracht. Wat zou moeten resulteren in een voorwaartse beweging.

Wat dat gelijk naar je toekomen, misschien kun je proberen eerst aan de hand oefenen met halt houden en zodat je daarbij zelf weg kunt lopen en dat hij blijft staan. Van daaruit aan de longe ook laten halt houden op de cirkel, zonder dat hij naar je toe komt. En van daaruit naar de stap, als ie dat commando dus aan de hand ook geleerd heeft.

Misschien een idee?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 23:13

Hij kan erg goed halthouden zonder naar me toe te komen, maar alleen bij het commando stappen (aan de longe) komt hij naar me toe om 'gezellig' naast me te stappen. Hij onthoud dat soort dingen erg goed, 2x herhalen en meneer heeft het door, maar niet op de manier zoals ik bedoel.

Hmm.. zal dus bewuster van mn lichaamstaal moeten worden. Ga er mee aan de slag, misschien commando stappen als ik schuinachter hem sta?

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:17

Ik neem aan dat je met zweep longeert? Daarmee op zn schouder wijzen als ie naar binnenkomt? En als ie naar binnenkomt, gelijk zorgen dat ie halt houdt en weer naar buiten sturen?

Een ander paard dat sowieso 't longeren totaal niet snapte, hebben we weer opnieuw leren longeren door 'm heel kort te houden. Op 1,5 meter van je af, om je heen laten lopen, (kort zweepje) en daarop oefenen?

Lichaamstaal is best lastig, iets om je heel goed bewust van te worden. Bij alles wat je doet gelijk bedenken: wat voor effect heeft dit? Wat voor 'druk' geef ik? :P Iets waar ik me echt steeds bewuster van word.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:18

Je wilt gewoon wat te snel denk ik. In je profiel staat dat hij 2 sept in NL is aangekomen. Laat hem eerst nog wat acclimatiseren. :)

Begin het grondwerk langzaam op te bouwen. Met wat parelli games kom je al een heel eind in de richting van wat jij wilt bereiken.

De leidende merrie loopt voor op en de hengst achterop om te drijven. Maar ik denk dat het probleem eerder is dat je (nog) niet duidelijk genoeg bent in wat je van hem wilt en te snel gaat.

Lange lijnen werk en stappen aan de longe terwijl hij nog maar pas 3 weken in een vreemd land is, is wel erg veel voor een 2-jarige. Dat is nog een baby!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:27

Kun je niet een stuk afzetten en daarin longeren? (circel).

Veelwandelen enzorgen dat het paard netjes achter je blijft lopen.
Regelmatig halthoudenen weer wegstappen met de bijbehoorende commando's zodat hij hier meer bekentme raakt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 23:37

Het liefst was ik ook nog niet begonnen met longeren, maar aangezien meneer nog niet de wei op kan (ivm net gecastreerd) staat hij nu de hele dag op stal. Kans om los te gooien zie ik niet, aangezien ik de omheining van bak/longeerbak erg laag vind... Als hij wilt, springt hij erover heen. Alleen op de wei, savonds, kan ook niet aangezien er een weiland verderop merries 24/7 staan en ik geen risico nog wil nemen. Het longeren is eigenlijk alleen beweging geven aan een lijntje. Even energie kwijt raken en dan is het klaar. Dit gebeurt op de grote volte in grote bak, omdat ik longeerbak te klein vind en dus te belastend. Het is dus niet op een kleine longe en trainen, maar misschien 10 minuutjes even ei kwijt raken. Daarna is het eigenlijk grondwerk. Lekker kriebelen, overal aan kunnen raken, volgen, achteruit allemaal op lichaamsbeweging (wat hij eigenlijk al vanaf dag 1 deed)

Omdat hij dus de hele dag stilstaat, loop ik eerst heel lang naast hem om in te stappen. Opzich ook geen probleem, maar moet beter kunnen. Binnekort komt hij tussen de ruinen buiten te staan en word dus niet meer gelongeert, of iniedergeval niet elke dag.

Het longeren kende hij, overigens, al vanuit Portugal. Hij pakt het allemaal zo snel op, is zo rustig en braaf. Nergens van onder de indruk. Misschien ga ik ook wat te snel wat betreft lange lijnen, maar kwa longeren niet. Merk dat hij stukken beter in zijn vel zit, nu hij dus zijn ei kwijt kan.

Commandos kent hij, stap, hoo, kom, draf en galop. Dit heeft geen moeite gekost, paar keer herhalen en hij kent het. Punt is dat meneer eigenlijk niet verder denkt, alsware. Maar niet aan de longe stappen zal ook zeker te maken hebben met het longeren in Portugal. Hij weet eigenlijk niet beter dan alleen draf en galop aan de longe... Dit is hem aangeleerd, en ik probeer nu dus stap erbij te voegen.