Paard loopt te graag lang en laag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Paard loopt te graag lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:02

Ha bokkers,

Ik heb een probleempje met het werken aan de longe en lange lijnen en hoop dat jullie wat tips voor me hebben! :)

Het zit namelijk zo. Ik werk zo'n 3 keer per week met mijn paard (Zon, 6 jaar) aan de longe of lange lijnen, met als doel haar soepeler te krijgen en recht te richten. Longeren doen we eigenlijk altijd aan de dubbele longe. Bij het loswerken loopt mijn paard meteen al lekker voorwaarts neerwaarts, een prima houding om los te werken. Dat doen we dus ook altijd op die manier. Zodra ze los is, wil ik haar iets meer op gaan pakken, ook dat gaat prima. Ik laat haar iets meer voorwaarts gaan, vang op met mijn handen en stel haar zo iets hoger in.

Probleem is alleen dat ze, zodra ze maar iets ruimte krijgt, meteen weer die lage lijn opzoekt en zich dus wat lang maakt. Ik vind het erg lastig haar iets hoger ingesteld te houden. Op de volte gaat het nog wel, maar bijvoorbeeld bij het van hand veranderen raak ik de verbinding kwijt en maakt Zon zich meteen weer erg lang.

Wie heeft de gouden tip? :)

xTammyy

Re: Paard loopt te graag lang en laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:10

Mijn paard doet dat ook wel eens, maar dan tijdens het rijden, dus of het echt helpt weet ik niet, maar misschien gewoon een tip, je weet het nooit! ;)

Wat ik dan altijd doe, even los gooien van voren maar tegelijk weer doordrijven, en vervolgens weer tegen houden van voren, helpt meestal wel, dus hoop ook bij jou tijdens het longeren :)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:41

achterhand sterker maken zodat het paard zichzelf meer gaat dragen. het voorwaarts rijden en ophoudingen maken is heel goed om te doen. paard moet het gewicht op de achterhand brengen. Tevens kan je met longeren de bijzet hoger instellen en langzaam de spieren trainen in de hals en de nek om richting opwaarts te gaan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 19:54

Dank je voor jullie antwoorden! :)

@xTammyy, dat doe ik ook en dan komt ze ook wel omhoog. Dat is ook niet echt het probleem, alleen vind ik het lastig om haar daar te houden. Ze zakt steeds weer in die lage lijn...

@mvn, ze moet inderdaad meer gaan dragen. Ik ga eens proberen wat meer overgangen te maken, zodat ze leert haar achterhand onder de massa te brengen. Bijzet kan ik ook wel eens proberen!