Dit heb ik dus een hele tijd gedaan, 1 bepaald woordje betekende een beloning (= voor hem snoepje/stukje wortel). Nu zit ik op een punt waarbij ik niet meer voor alles een snoepje wil geven, de dingetjes die hij goed kan wil ik hem wel voor belonen in de vorm van een "goed zo" en een kriebel of aai, maar dus niet meer elke keer een snoepje. Echter verwacht hij dat snoepje natuurlijk wel, dus wanneer ik middenin iets zit (een nieuw trucje) en hij gaat de goede richting uit en ik wil hem aanmoedigen verder te proberen dan stopt hij dus omdat hij een snoepje verwacht. Blijkbaar maakt het niet uit wat ik zeg (heb andere woorden geprobeerd, al moet ik wel zeggen dat ik meestal automatisch "het" woord zeg

Daarom heb ik eens zitten denken om iets te vinden waardoor mijn woord(en) wel een beloning zijn, een stimulans om verder te doen, maar ze niet meer betekenen dat er een snoepje gekregen wordt. En toen dacht ik weer aan de clicker. Ik weet alleen niet of het gebruikelijk is om het zo te doen (maar we doen wel meer dingen op een andere manier dan in de boekjes

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips/opmerkingen/bedenkingen over?
Wil niet zomaar vanalles gaan proberen als blijkt dat het alleen maar een negatief effect heeft bv., om de 1 of andere reden..

Bedankt!