Combinatie stem & clicker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Combinatie stem & clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:55

Hele tijd terug wilde ik beginnen met clickeren, echter werkte dit totaal niet in mijn voordeel. Deed waarschijnlijk iets verkeerd maar pony werd erg opdringerig. Ik heb het een tijd laten rusten en toen toevallig weer in het VD'en gesukkeld, echter zonder clicker maar met stem als beloning. En dat werkte goed (we zaten toen op grondwerkgebied ook weer een stukje verder dus waarschijnlijk daardoor ;) ).

Dit heb ik dus een hele tijd gedaan, 1 bepaald woordje betekende een beloning (= voor hem snoepje/stukje wortel). Nu zit ik op een punt waarbij ik niet meer voor alles een snoepje wil geven, de dingetjes die hij goed kan wil ik hem wel voor belonen in de vorm van een "goed zo" en een kriebel of aai, maar dus niet meer elke keer een snoepje. Echter verwacht hij dat snoepje natuurlijk wel, dus wanneer ik middenin iets zit (een nieuw trucje) en hij gaat de goede richting uit en ik wil hem aanmoedigen verder te proberen dan stopt hij dus omdat hij een snoepje verwacht. Blijkbaar maakt het niet uit wat ik zeg (heb andere woorden geprobeerd, al moet ik wel zeggen dat ik meestal automatisch "het" woord zeg :o ), als ik maar iets zeg stopt hij al :+

Daarom heb ik eens zitten denken om iets te vinden waardoor mijn woord(en) wel een beloning zijn, een stimulans om verder te doen, maar ze niet meer betekenen dat er een snoepje gekregen wordt. En toen dacht ik weer aan de clicker. Ik weet alleen niet of het gebruikelijk is om het zo te doen (maar we doen wel meer dingen op een andere manier dan in de boekjes :+), of dat er problemen kunnen ontstaan waar ik niet meteen aan denk ... Maar het idee was dus de clicker terug te laden zeg maar (zou nu wel moeten lukken zonder opdringerig paard omdat we dus een heel stuk verder zijn met alles) en hem aan te moedigen/te prijzen met woorden en als hij een snoepje verdient heeft dan een click te gebruiken en dus snoepje te geven..

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips/opmerkingen/bedenkingen over?
Wil niet zomaar vanalles gaan proberen als blijkt dat het alleen maar een negatief effect heeft bv., om de 1 of andere reden.. :)

Bedankt!

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:01

Ik vind het een goed idee :)
Natuurlijk als je bv goed zo gebruikt en je paard is bijna in bv compliment, denkt hij bij het woordje goed zo => beloning, dus gaat die rechtstaan voor zijn beloning in ontvangst te nemen. Bij mensen is het een aanmoediging om te zeggen ja je kunt het, ga zo door,... Bij paarden echter, betekend dat woordje enkel voedsel dus stopt die met zijn oefening want voor hem is het dan gedaan. Dus ik vind het goed dat je dan klikt voor je beloning. Want dat klikken of het woordje, komt op hetzelfde neer dus moet normaal ongeveer even makkelijk te leren zijn. Ik gebruik weinig mijn stem, alle commando's is met hand of zweepje. Kan zijn dat je paard gestimuleerd geraakt door je enthousiasme woorden maar sommige paarden gaan ook gewoon stoppen omdat ze denken: ja was dat het :D ?
Denk wel dat het voor elk paard anders is om een goede techniek in belonen te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:08

Dank je :)
Het is inderdaad zo dat hij nu weet als ik mijn stem gebruik dat hij dan een snoepje krijgt, dus als hij goed onderweg is en ik word enthousiast en ik kan mijn mond niet houden ( :+ ) tja ...

Maar het is dus niet zo dat je iets hebt van: hoe komt die daar nu bij? Weet die wel dat dat & dat & dat kan gebeuren? Ofzo? :P

Verder is het inderdaad zoeken naar iets wat werkt, en met mijn geval is het vaak wat verder zoeken dan bij de doorsnee-paarden :Y) Dus vandaar dat ik hierop uit kwam :+

amyz

Re: Combinatie stem & clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:16

Eh, als ik het goed begrijp bedoel je dat stem=aanmoediging en click=onmiddellijk snoepje? Dan zou ik een eenvoudige oefening die hij al helemaal snapt pakken en daarmee de signalen gaan inprenten. En dan bijvoorbeeld beginnen met click-snoepje-click-snoepje zodat hij weet dat op de click altijd meteen de beloning volgt. Dat dan in de praktijk gaan brengen met de eenvoudige oefening en daarbij de stemhulp introduceren :)

Ik zou niet weten wat er mis mee kan gaan... Mijn ervaring is dat je absoluut een beloningssignaal nodig hebt, mijn poown werd ook nogal opdringerig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:20

Dat is inderdaad de bedoeling :j
En uiteraard zal dit even "aangeleerd" moeten worden, maar daar hebben we natuurlijk wel de tijd voor ;) Ben de voorbije dagen al bezig geweest om niet elke keer als ik wat zei een snoepje te geven (maar dan wel een aai bv., of soms vroeg ik iets 2x en gaf dan na de 2e keer een snoepje). Dus van daaruit kunnen we verder gaan ... Eerst clicker laden en dan dus zoals je zegt een makkelijke oefening :j

Ik kan het beter nu eerst even in orde brengen dan dat we binnenkort met de "grotere" oefeningen beginnen of een oefening waarbij hij wat aanmoediging nodig heeft ofzo en dat ik daar dan sta .. :+

En met betrekking tot misgaan zou ik het ook niet meteen weten, maar anderen kunnen misschien weer andere ervaringen hebben en dingen weten waar jij nog niet aan gedacht hebt, vandaar ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:22

Oh ja dat ken ik idd wel :) Zelf was ik lekker eigenwijs en dacht dat mn paardje zich wel kon beheersen :P Met als gevolg een pony die nu regelmatig heel enthousiast zijn versie van de Spaanse Pas laat zien :+