Hoe/waarmee beginnen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

imd

Hoe/waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 19:53

Ik heb een driejarige ponyhengst. Er is in het verleden niet zoveel mee gedaan en daardoor heeft hij nu het hoofdstuk respect in het paardenhandboek een beetje overgeslagen. Ik wil daarom meer grondwerk met hem gaan doen. Nu heb ik hier eigenlijk vrij weinig ervaring mee, en vraag ik me af wat nou de beste methodes/oefeningen zijn.

Ik wil me graag wat inlezen hierover dus links naar artikelen/websites zijn ook meer dan welkom. Ik heb de wiki al gelezen over grondwerk maar daar kan ik niet zoveel mee.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:03

In principe is de basis zo goed als gelijk bij de verschillende methoden. Wat ik een goede basis vind, is het loswerken en grondwerken van Emiel Voest en de 7 games van Parelli (om even methoden te noemen).

Wij zelf werken uit basis van verschillende methoden en eigen ervaring, wij houden ons niet zo stug vast aan één enkele methode.
Wij beginnen vaak met grondwerk aan de leadrope. Leidoefeningen, wijken voor druk, cirkelen etc. al dan niet gecombineerd met hindernissen en obstakels of schriktraining.
Verder werken wij veel los in vrijheid in een longeerbakje.
Dat is dan eigenlijk puur basis grondwerk, van waaruit je weer verder gaat naar andere oefeningen. Bijvoorbeeld dubbele lange lijnen werk, of clickertraining/vrijheidsdressuur om maar even wat te noemen.

Een erg handig boek is 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick, een heel duidelijk boek wat er ook wat dieper op in gaat.

En verder kan ik je aanraden om eens een grondwerkles te nemen, zodat je een duidelijk beeld krijgt hoe je het beste aan de slag kan gaan :)

Op mijn website wil ik ook nog meer over grondwerk zetten, maar het kost gewoon heel veel tijd, maar stukje bij beetje hoop ik het elke keer weer aan te vullen met nuttige informatie :)

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

imd

Re: Hoe/waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 08:49

Ik zal eens op je website kijken, en ik ga ook dat boek even zoeken. Dankjewel :)

_Noah_

Re: Hoe/waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:53

Ik zou beginnen met les nemen van iemand die er wel ervarring mee heeft, dat is altijd handig met een jong dier dan kun je het in 1x goed doen ipv zelf wat aanklooien!
Ik heb dat ook gedaan met mijn jonkie!

2 heerlijke kereltjesD 02-03-2012 <3 & B 07-07-2015 <3 Heidewachtel Mylo '19 <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie