Nou ik heb gister even een lesje grondwerk gehad met mijn uber dominante tuiger. Die kwam ook veelste dicht in mijn persoonlijke ruimte en was alleen om te jagen als je van hand wilde veranderen.
De truuk is als ze niet luistert het paard naar je toe halen en haar dan omdraaien door naast haar schouder te gaan staan. Tussen haar kont en hoofd in, en haar dan de goede kant op sturen ( moet je wel aan de goede kant van je paard gaan staan
)
Als je daar niet bij kunt komen omdat ze steeds wegdraait of door je heen loopt, een ruk aan haar longerlijn (als die niet aan het bit zit tenminste) geven, een stap terug laten zetten en een stuk achteruit laten lopen.Tot ze weer uit jouw persoonlijke ruimte is. Dan nogmaals proberen. Krijg je weer zo'n onbeschofte reactie van je paard, weer een ruk aan het longeertouw ( harder nu) en weer achteruit sturen je ruimte uit. Uiteindelijk moet ze zich overgeven en zou je naast haar schouder kunnen gaan staan zonder dat ze ook maar een milimeter beweegt.
Het is gewoon dominantie. Niet pikken , heb ik ook veelste lang gedaan! Gewoon streng zijn en met overtuigingskracht je peerd op zijn nummer zetten als hij dat doet.
En commando Ho kent een paard al als hij nog melk bij zijn mammie drink. En ho vanuit stap betekent stoppen. Dit snappen ze bijna allemaal. Gewoon duidelijk maken wat je bedoeld en hem laten doen wat je wil dat hij doet, en daar mag hij jou niet bij ondersteboven lopen!
Klinkt wel makkelijk, maar ik deed het ook niet goed hoor,het is heel fijn als iemand je kan laten zien wat je fout doet. Zoek anders een instructeur/trice. Al doe je twee keer een uurtje. Het was voor mij echt een openbaring.
Succes!
"Geen enkele briljante ziel kan om een mengeling met krankzinnigheid heen." Aristoteles