Hoe paard laten wennen aan 'dingen' rondom de hals/benen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

palham

Hoe paard laten wennen aan 'dingen' rondom de hals/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 14:08

Helaas is bij mij op stal een ongeluk gebeurd, doordat een 3-jarige arabier enorm geschrokken is door een emmer om zijn hals bij het voeren. Is heel dom ja en ben er niet blij mee. We weten nog niet of dit paard het gaat redden, omdat het een hele grote wond is en we zoveel mogelijk ons best doen de wond beter te laten worden. Ik hoop natuurlijk dat dit paard het gaat redden...

Nu mijn vraag: zelf heb ik mijn nu 5-jarige arabier ingereden en ook hij vindt dingen rondom zijn nek (behalve dan een emmer met voer) niet leuk en kan daar behoorlijk van schrikken. Hij heeft ook nog nooit bandages aangehad. Wel kan ik hem onder een plastic stuk zeil verstoppen, gaat goed. Tevens wil ik binnenkort met hoefschoenen: Epic gloves gaan rijden . Bij mijn oude paard zijn de hoefschoenen heel soms uitgegaan en bleven dan met de gaither aan zijn benen hangen. Die vindt dat niet erg. Ik weet zeker, dat als dat bij mijn jonge paarden gebeurt ik een groot probleem heb en beiden enorm hard zullen gaan rennen. Hoe kan ik mijn jonge paarden hieraan laten wennen? Uiteindelijk wil ik beide paarden met een emmer om en schoenen die loshangen kunnen longeren en dus daarna erop kunnen stappen. Even een emmer omhangen en dan laten wennen, lijkt me niet ongevaarlijk, want als ik het paard niet kan houden, kunnen we weer ongelukken gebeuren. Hoe zou jullie paarden trainen en te laten wennen dingen rondom de hals/benen te hebben zonder in paniek te raken? Heo begin je daarmee?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:14

heel voorzichtig en elke kleine vordering belonen.

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden
Peter Gray

Pluttersput

Re: Hoe paard laten wennen aan 'dingen' rondom de hals/benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:43

Inderdaad, babysteps.. Misschien eerst beginnen met een halstertouw om de hals heen. Niet vast, gewoon los eroverheen. Dan kan je dat gaan uitbreiden door wat gewicht op het touw te geven. Dan misschien tzt een stalen draad oid, of gewoon een hengsel van een emmer, en dat steeds iets verder uitbouwen.

Voeten net zo. Beginnen met een touwtje om de benen heen, en dat steeds verder uitbouwen. Ik bedoel dan een touwtje omdoen als een soort armbandje, om het maar zo te zeggen :)

Het is imo ├ęcht een kwestie van babysteps zetten, en iedere stap die goed gaat uitbundig belonen ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie