Met welk trucje beginnen?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tjaldur

Met welk trucje beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:00

Ik ben fan van vrijheidsdressuur. De basis is gelegd: Tjaldur loopt achter me aan zonder halster oid, hij kan halthouden en achteruit lopen op commando. Ik kan hem op commando minuten als een standbeeld laten staan als ik bijv. nog iets moet doen in de zadelkamer.
Wat is nu de volgende stap? Met welk trucje kan ik nu het beste verdergaan, wat is het makkelijkst?

If it's not an Icelandic, it's just a horse

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:18

Het makkelijkste is om niet te ingewikkeld te beginnen, iets als 'kusje' 'voetje' ofzo.
Ga je met een clicker werken? Dan zijn oefeningen die het gebruik van de clicker makkelijker maken handig (targetten van iets met hoofd/voet bv).

Verder is het per paard verschillend. Sommige paarden bieden bepaalde dingen al zelf aan.
Zo heeft mijn ene pony heel snel leren apporteren (die zwaaide uit zichzelf alles al rond). Mijn andere pony zal dat nooit leren want die is te beleefd om ergens in te bijten :+ Zij kan ondertussen bijna de Jambette, daar is de eerste pony weer veel te ongeduldig voor.

Succes!

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:24

Zo'n clicker heb ik lang geleden geprobeerd, maar daar werd hij erg happerig van. Elke keer als hij ook maar dacht een click te horen hapte hij in mijn been op zoek naar brokken. Hij is erg op stem gericht, dus denk dat ik er dat maar in hou.

ramboe

Re: Met welk trucje beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:23

EmmaEbbersFotografie
*Klassieke dressuur*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:36

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 05:57

Leuke oefening is flehmen. Als hij happerig wordt kun je ook het commando 'niet eten, wegkijken' aanleren.

Als je begint met de jambette, zorg dan dat je naast de schouder staat (en blijft staan) wanneer je die aanleert.

Als je pony graag rolt dan is leren liggen via (freeshaping methode) ook relatief gemakkelijk. Telkens wanneer hij gaat liggen om te rollen onderbreek je het gedrag met je beloning. Als je merkt dat hij gaat liggen voor je, dan verbind je er een commando aan.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 18:41

HippoLogic schreef:
Leuke oefening is flehmen. Als hij happerig wordt kun je ook het commando 'niet eten, wegkijken' aanleren.

Als je begint met de jambette, zorg dan dat je naast de schouder staat (en blijft staan) wanneer je die aanleert.

Als je pony graag rolt dan is leren liggen via (freeshaping methode) ook relatief gemakkelijk. Telkens wanneer hij gaat liggen om te rollen onderbreek je het gedrag met je beloning. Als je merkt dat hij gaat liggen voor je, dan verbind je er een commando aan.

Bij dat liggen ben ik bang dat meneer dan tijdens het rijden ook gaat liggen. Doet ie sowieso al graag. Ben nu met Jambette begonnen. Gaat niet heel goed, hij heeft alleen maar oog voor de brokken in mijn zak.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:48

mij lijkt het beste dan te beginnen met hem aanleren dat hij alleen eten krijgt na een brugsignaal... kan een clicker zijn (dat heeft allerlei ingewikkelde voordelen waar ik je nog niet mee ga vermoeien) maar een stemgeluid is ook goed. Gebuik iets dat je niet snel per ongeluk zegt... sommige mensen gebruiken bijvoorbeeld "X".. zelf gebruik ik "good girl" als ik nog geen clicker nodig heb of m niet bij me heb.

Het is ook handig om een "nee geluid" te hebben zoals "uh uh" of zo..

Maar om het zelf te leren zou ik me even verdiepen in de basistheorie; scheelt weer stress en frustratie!

Succes!

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:53

ik zou met kusje en voetje beginnen

Paardensport is beleving, emotie, vriendschap en vrijheid

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie