paard leren steigeren.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mistyly

paard leren steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:30

hallo,

Weet iemand hoe ik mijn paard het beste gan leren steigeren?
ik zou hem ook willen leren ligen en stijgeren.

(m.v.g mij).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:34

foutje
Laatst bijgewerkt door zodiacje op 06-09-10 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Mastrootje

Re: paard leren steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:01

Vind het wel grappig dat je opschrijft steigeren, en stijgeren. Wat is nou het verschil? :P

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:03

Niet doen :P

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:04

Jij & je topics gaan hard trouwens :P

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:01

whaha. idd.
Margoed. zogauw je er aan toe bent, heb je geen tpic meer nodig om het te vragen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:21

Heeft TS al een antwoord op haar vraag?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:24

Gebruik de zoekfunctie TS, er zijn 100000000 topic's over dit :')

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:25

hoeveelste zal het zijn? :o?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:28

DaisyDarling schreef:
Niet doen :P

LeonieL schreef:
zogauw je er aan toe bent, heb je geen tpic meer nodig om het te vragen.

Genoeg antwoorden, dus ja, ze heeft haar antwoord wel gehad?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:10

melizz13 schreef:
hoeveelste zal het zijn? :o?

Ik denk de 50ste :7

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:22

Hoe leer ik mijn paard steigeren?
Dan moet je gaan beginnen om je paard heel veel vertrouwen te laten krijgen in de mens...dus in jou.
Respect voor elkaar is een eerste vereiste! Van zowel paard als africhter.
Dan moet je het paard eerst een stuk dressuur matig voor elkaar hebben, dat wil zeggen, het paard moet zich lekker in zijn lijf voelen en dus geen blokkade' s hebben.
Hij of zij, mag dus geen pijn hebben in de rug, mond, benen enz. Als dat allemaal in orde is...dus je kan je paard fijn over de rug rijden en het paard heeft vertrouwen in je...ga je...en dat is de allerbelangrijkste tip...op zoek naar een ervaren begeleider die je gaat helpen om jou te leren hoe je je paard kunstjes kan leren.
Als je denkt dit wel alleen af te kunnen kan je wel eens voor nare verassingen komen te staan als je paard iets tegen je gaat gebruiken wat je hem zelf hebt aangeleerd.
Succes!!

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:47

Dan zou ik toch bezig gaan met het leren liggen, in plaats van het leren steigeren.
Dit is een oefening waar je pas aan denkt als je enkele jaren bezig bent met het vrijheidsdressuur en niet een oefening om direct voor de 'leuk' aan te leren, als je snapt wat ik bedoel.
Zelf eerst vaardig leren worden in het consequent zijn bij de oefeningen en leren controle te krijgen over de grootte van een oefening. Je kan beter een fout maken bij een simpele oefening als voetje of rondje draaien (om maar even wat te noemen) dan bij het steigeren.
Een paard wat elke keer uit zichzelf voetjes geeft of rondjes blijft draaien omdat jij niet consequent bent geweest in het aanleren en het belonen, is beter te overzien dan een paard wat te pas en te onpas naar je steigert. Dat is hoogstens vervelend en irritant. Steigeren is gewoon gevaarlijk, 2 hoeven naar je hoofd en het gewicht wat er in zo'n paard zit, niet te vergeten als er iemand opzit en het paard uit balans raakt en achterover klapt.

Daarnaast is steigeren ook nog een oefening die bij het op een verkeerde manier aanleren, vanuit een verkeerde intentie wordt gedaan door het paard. Er zit dan toch een bepaalde emotie bij. Aanleren vanuit verzet (dus tegenhouden, jennen, benen optillen, opjagen) geeft gelijk een emotie waarbij het paard "boos/kwaad" is, terwijl aanleren vanuit het spelen of vanuit de jambette en pure verzameling met een heel andere emotie gepaard gaat. Daar gaat het vaak al mis met het aanleren ervan. Want je beloont onbedoeld óók voor het gedrag wat een paard toont tijdens het doen van een oefening.

Dus mijn advies: begin met de kleinere oefeningen en de oefeningen naar de grond, werk daarnaast aan je grondwerk op houding en lichaamstaal, en als je een jaartje of 2 verder bent en je hebt een groot deel van de oefeningen van het VD aangeleerd, denk dan nog eens goed na over het steigeren. En mijn ervaring is, dat de mensen die er dan over nadenken, toch vaak zeggen van, nee laat ik het maar niet doen. Omdat ze gewoon eerlijk beseffen dat ze hier nog niet aan toe zijn, of dat het niet verstandig is bij dat type paard.

En laten we eerlijk zijn, een mooie klassieke buiging of het liggen vanuit vertrouwen is zoveel mooier om te zien! :)

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie