Balou longeren (Michelle Groeneboom)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Balou longeren (Michelle Groeneboom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 15:54

Eerste keer weer longeren na de koliek, lees hier meer :
[VVDD] Dan denk je even dat je je paard kwijt raakt..

Het werd weer eens tijd om Balou weer een beetje aan het werk te zetten, hij voelt zich top, maar dat is denk ik ook wel te zien.
Michelle Groeneboom (chelletju @ bokt) kwam Balou vandaag longeren, en hij heeft zich voorbeeldig gedragen !
Kijk en oordeel :)
Wat vinden jullie nu van mijn mannetje <3

Afbeelding
Michelle en Balou <3

Afbeelding
Kijk hoe lief die kijkt <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het kan niet altijd goed gaan.. :+

Afbeelding

Afbeelding
Hop hop in galop!!

Afbeelding

Afbeelding
Uitstappen :)

Filmpje (de kwaliteit is erg slecht vanwege youtube, deze word in de loop van de dag nog wat beter) :

joliene

Re: Balou longeren (Michelle Groeneboom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:58

Het ziet al veel beter en ontspannender uit! Wat fijn. Ik heb alleen 1 vraagje. Waarom ziet de longeerlijn zo vast?
Gaat chelletju niet vaker helpen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:02

Ja ben de afgelopen maand veel bezig geweest althans 2 á 3 x in de week, hij begint het nu zelf ook leuker te vinden :)
Maar omdat hij nu een tijd stil stond durfde ik het niet alleen aan :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:02

Hoi,
ik zal even reageren hihi. IK heb de longeerlijn zo vast gedaan zodat ik stelling kan vragen dit omdat balou heel snel de neiging heeft om te keren als je geen binnenstelling aanneemt zo heb ik net iets meer te zeggen over hem :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:06

Leuk dier. Snap alleen de manier van "bijzetten niet zo".
Buiten wordt niet begrenst en binnen heeft zo geen enkele nut mocht de pony gaan rennen oid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:07

chelletju schreef:
Hoi,
ik zal even reageren hihi. IK heb de longeerlijn zo vast gedaan zodat ik stelling kan vragen dit omdat balou heel snel de neiging heeft om te keren als je geen binnenstelling aanneemt zo heb ik net iets meer te zeggen over hem :)

Doe het dan anders om ,dus haakje door het bit en dan aan de singel. Dan heb je nog wat over het hoofd te vertellen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:14

Ik snap het ook niet helemaal. Ik vind het eigelijk helemaal niet een fijn idee om de lijn aan 1 bitring vast te maken als je in een grote rijbak bezig bent. :n Kan je niet gewoon de longeerlijn door het bit heen halen en dan onder de neusriem doen en dan de klikker aan de longeerlijn maken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:14

Hmm.. lastig. Van de horse-event opgave heb ik jullie longeer verhaal gelezen en gezien en dan is dit zeker een hele grote verbetering.
Maar.. toch vind ik het nog geen fijn beeld geven. Ik snap waarom de lijn zo vast zit, maar prettig vind ik het niet. Als hij alsnog omdraait ben je hem helemaal kwijt en volgens mij heeft hij vaak genoeg laten zien dat hij sterk genoeg is om dat voor elkaar te krijgen.
Toch is dit al een hele verbetering, fijn dat het beter gaat!

Ik zou ook de teugels van het hoofdstel afhalen, alleen maar meer ruis en iets wat niet praktisch is bij zo'n paard ;)
Waarom de stoeltjes? Of de bak af te zetten?
Denk dat het beter is als je juist de hele bak gaat gebruiken en hem daarbij blijft vragen op te letten. Je kan dan ook de rondjes kleiner en groter maken (lees, openen en sluiten) en doormiddel van je eigen tempo hem laten verruimen. Daardoor moet hij goed opletten en zal minder op de omgeving kunnen letten.
Ook vind ik hem vrij stijf van achter lopen, maar dat kan ook komen van de koliek aanval net. Probeer daar wel op te letten, hij mag wel wat meer buigen in het spronggewricht.

En ik vind het een beetje jammer dat ze vrij onrustig is met de lijn wat betreft drijven. De ene keer gooit ze de lijn, andere keer gebruikt ze de zweep. Ik zie liever meer lichaamstaal en duidelijker zweepgebruik.

Maar goed, het is al een hele verbetering, keep up the good work!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:15

joliene schreef:
Ik snap het ook niet helemaal. Ik vind het eigelijk helemaal niet een fijn idee om de lijn aan 1 bitring vast te maken als je in een grote rijbak bezig bent. :n Kan je niet gewoon de longeerlijn door het bit heen halen en dan onder de neusriem doen en dan de klikker aan de longeerlijn maken?

De lijn zit niet aan een bitring :oo
De lijn zit door een ring, over het hoofd en dan aan de andere ring bevestigd :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:17

RianneH schreef:
Hmm.. lastig. Van de horse-event opgave heb ik jullie longeer verhaal gelezen en gezien en dan is dit zeker een hele grote verbetering.
Maar.. toch vind ik het nog geen fijn beeld geven. Ik snap waarom de lijn zo vast zit, maar prettig vind ik het niet. Als hij alsnog omdraait ben je hem helemaal kwijt en volgens mij heeft hij vaak genoeg laten zien dat hij sterk genoeg is om dat voor elkaar te krijgen.
Toch is dit al een hele verbetering, fijn dat het beter gaat!

Ik zou ook de teugels van het hoofdstel afhalen, alleen maar meer ruis en iets wat niet praktisch is bij zo'n paard ;)
Waarom de stoeltjes? Of de bak af te zetten?
Denk dat het beter is als je juist de hele bak gaat gebruiken en hem daarbij blijft vragen op te letten. Je kan dan ook de rondjes kleiner en groter maken (lees, openen en sluiten) en doormiddel van je eigen tempo hem laten verruimen. Daardoor moet hij goed opletten en zal minder op de omgeving kunnen letten.
Ook vind ik hem vrij stijf van achter lopen, maar dat kan ook komen van de koliek aanval net. Probeer daar wel op te letten, hij mag wel wat meer buigen in het spronggewricht.

En ik vind het een beetje jammer dat ze vrij onrustig is met de lijn wat betreft drijven. De ene keer gooit ze de lijn, andere keer gebruikt ze de zweep. Ik zie liever meer lichaamstaal en duidelijker zweepgebruik.

Maar goed, het is al een hele verbetering, keep up the good work!

De zweep heeft ze er later bijgepakt :) Dat hoor je ook in het filmpje, vandaar sommige foto's zonder of juist met zweep :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:18

Ja, ik zag het ook (geen geluid geluisterd) maar verstandiger is om direct goed te beginnen. Duidelijkheid lijkt me bij hem meer dan belangrijk en vooral consequentie. Je kan beter de zweep later weg leggen dan later pakken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:19

Wel op de eerste foto later niet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:21

kohtje schreef:
Wel op de eerste foto later niet.

jawle kijk maar eens goed ;)
De lijn zit altijd zo !
Je moet alleen hier wel arendsogen hebben om het te kunnen zien zeg :oo

Edit : later zit die onderdoor, langs de binnenring naar de buitenring :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:25

klopt ik heb hem door de binnenbitring gehaald en aan de buitenste vastgemaakt. Eerst had ik hem over zijn hoofd dus door binnenbitring over zijn hoofd en aan buitenbitring maar als hij zich dan omtrok trok je het bit door zijn mond en zo niet :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:25

Ok dan ben ik toe aan een nieuwe bril. (o toch niet!)
Maar dan nog vind ik dat zo naar de singel een rare oplossing. :+
Je trekt nu aan een kant het hoofd naar binnen en begrenst niet de buiten kant.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 02-09-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:26

kohtje schreef:
Ok dan ben ik toe aan een nieuwe bril. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het dan wel een hele strenge optoming vind als de lijn eerst over het hoofd gaa en dan door de bitring naar de singel.

Nee ik had het ook fout, maar hij zit dus door de binnentste ring onderdoor naar de buitenste :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:26

toen hij over zijn hoofd zat zat hij niet aan de longeersingel he ;) kijk maar naar foto 1

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:46

Leuk paardje! Gelukkig weer helemaal opgeknapt nadat hij zo ziek is geweest. Als ik het goed begrijp zit de longeerlijn door de ring van de longeersingel omdat het paardje 'uitbreekt' van de volte. Misschien domme opmerking hoor :? , maar is het niet een idee om dan een stukje van de bak af te zetten waar je dan kunt longeren? Afzetten kun je gewoon met wat hindernismateriaal of van die plastic prikpaaltjes met rood-wit lint :+
Op de foto waar hij probeert uit te breken ziet het er niet heel erg vriendelijk uit en zo vind je paardje straks het longeren helemaal niet leuk meer... Kijk je wel uit met die stoel in de bak? O:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:50

Vivat schreef:
Leuk paardje! Gelukkig weer helemaal opgeknapt nadat hij zo ziek is geweest. Als ik het goed begrijp zit de longeerlijn door de ring van de longeersingel omdat het paardje 'uitbreekt' van de volte. Misschien domme opmerking hoor :? , maar is het niet een idee om dan een stukje van de bak af te zetten waar je dan kunt longeren? Afzetten kun je gewoon met wat hindernismateriaal of van die plastic prikpaaltjes met rood-wit lint :+
Op de foto waar hij probeert uit te breken ziet het er niet heel erg vriendelijk uit en zo vind je paardje straks het longeren helemaal niet leuk meer... Kijk je wel uit met die stoel in de bak? O:)

Nee daar springt hij of doorheen, of overheen :)
Hebben we al lang geprobeerd :)
Hij rent zelf weg, ze trekt daar nu niet, HIJ TREKT.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:51

Is dubbele longe geen oplossing?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:54

Wat een prachtig beestje zeg

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:08

kohtje schreef:
Is dubbele longe geen oplossing?

Heb ik al vaker gedaan, maar dat materiaal was vandaag niet aanwezig :)
Zo ging het ook goed, hij probeerde er maar 1x vandoor te gaan :)

Glover schreef:
Wat een prachtig beestje zeg

Dankjewel voor het compliment, altijd leuk om te horen :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:40

Balou_k schreef:
Vivat schreef:

Nee daar springt hij of doorheen, of overheen :)
Hebben we al lang geprobeerd :)
Hij rent zelf weg, ze trekt daar nu niet, HIJ TREKT.

Oké, dat is knap lastig! (erg blij nu met omheinde longeercirkel op stal := heb zelf ook zo'n peen die rustig andere kant op wandelt :j _O- - dubbele longe + hek is bij hem dé oplossing :D )Wij zien nu natuurlijk ook maar één foto'tje waar je paardje probeert om de andere kant op te gaan, op je filmpje is daarna ook te zien dat hij netjes op de cirkel blijft ;)
Succes verder met je mooie paardje!!

J_Sluiskil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:47

Ik ken balou nu al bijna 3 jaar en het is echt een eigenwijs beestje wat echt weet wat zijn kracht is en ik denk dat hij zich op die manier tog wat minder sterk voelt en minder snel is geneigd om wat uit te halen. En de manier die michelle gebruikt zo verkeerd is dat niet want als je kijk zit er niet veel spanning op de longeer touw dus trek je hem niet en dwing je hem tot nix alleen als hij wat wil uithalen dan kan je hem gelijk beter corrigeren. Ik heb liever dat het paard luisterd dan dat je getrapt word door je paard en bij de andere topics van balou zie je hoe hij gericht kan trappen.

groetjes jannice

Daph.. geef balou een kusje van me <3

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:53

Sorry, ik vind dit een nare manier van een paard aan de longe zetten.
Pak dan twee lijnen en sla het longeren een dag over, als het materiaal niet aanwezig is.
Op jullie manier komt er veel te veel druk op de binnenste bitring en door het vertragingseffect, de manier waarop jullie de lijn hebben vastgemaakt, geef je twee keer zoveel druk, dan je zelf voelt.
Het ziet er enorm paardonvriendelijk uit.