Paard breekt los tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Paard breekt los tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:48

Ik heb al een aantal topics over dit onderwerp gezien, maar zie toch graag antwoorden/tips specifiek voor mijn situatie.

Ik longeerde altijd in een semi-ronde paddock zonder lijn. Dit gaat op zich prima, hij luistert best goed. Aangezien de grond van de bak wat beter is dan de paddock, en de paddock eigenlijk te klein is om te galopperen, wil ik graag in de bak longeren, maar dan met lijn. De eerste keer was het wat zoeken, hij begreep niet wat hij moest doen, maar had het na een tijdje wel door. Hij heeft mooi rondjes gelopen, draven ging ook prima. Galop was wat lastiger, maar na een tijdje ging dat ook erg goed. Ik heb een week ofzo daarna ook met hem aan de longe gesprongen en dat ging ook heel erg goed, ik was helemaal trots. Sinds vorige week heeft hij echter ineens bedacht dat hij ook los kan breken. Het ging eerst heel goed, hij liep mooie rondjes en luisterde prima, en sinds vorige week ineens niet meer. Hij breekt los en galoppeert de halve bak door met de lijn achter zich aan. Ik kan hem niet tegenhouden, daar is hij veel te sterk voor. Vandaag heb ik het weer geprobeerd, en stap en draf ging prima, maar toen vroeg ik galop van hem en toen was het mis. Hij brak los en galoppeerde de bak door. Hem weer gepakt, weer opnieuw geprobeerd, en dit keer in draf er vandoor. Weer gepakt, weer in draf er vandoor. Ik heb hem wel tien keer gepakt en weer op de volte gezet, maar steeds hetzelfde resultaat. Twee mensen in zijn pad zetten helpt ook niet, hij dendert gewoon door. We hebben hem ook toen even losgegooid en heel veel rondjes laten galopperen zodat hij wat energie kwijt was, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Ik heb nu pijn in mijn arm van het trekken en van zijn geruk... Toen hij wat meer moe was kon ik hem enigszins tegenhouden, maar dan stonden we wel ineens aan de andere kant van de bak...
Hij is erg dominant en alles lijkt op uitproberen. Nu hij weet dat hij het kan zal hij het ook steeds doen. En ik houd hem niet tegen. We hebben hem later nog even in de paddock gezet en toen luisterde hij wel weer, maar dan kan hij er ook niet vandoor. Ik longeer trouwens met halster en longeerlijn. Ik kon nog niet met een hoofdstel met bit longeren omdat de tandarts nog langs moest komen. Die is geweest en zijn gebit is in orde, en verder mankeert hij ook niets.
Toen ik hem in de wei zette luisterde hij ineens wel goed; hij wilde heel graag naar zijn (nieuwe) weidemaatje maar brak niet los en wachte totdat ik zijn halster af had gedaan. Hij liep niet voor me uit en trok niet aan zijn halstertouw.
Hoe los ik dit in vredesnaam op? Hij weet nu dat hij kan winnen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:53

vervelend......
Je kan een paard altijd om trekken maar dat moet je dan wel op het juiste moment doen.
Als hij in galop is wacht je tot het moment waarop hij zijn voorbenen van de grond heeft.
Precies op dat moment geef je een kei harde ruk aan de lijn.
Je trekt hem uit evenwicht dus zal hij stoppen.
Werkt perfect bij mijn merrie die longeren als een spelletje ziet en dus ook aan de race gaat.
Daarna is de lol er echt af voor hem, hij weet dan dat je ook op afstand nog wat kan ;)
Mijn merrie is echt vreselijk dominant maar dit heeft echt geholpen.

succes

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:54

Proberen met een kaptoom te longeren? En anders met longeersingel en hem in stelling zetten, werkt bij mijn pony wel, daarna kan ik hem gewoon longeren zonder dat hij los breekt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:56

en met een hoofdstel gaan longeren en proberen hem voor te zijn

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:03

heey wat vervelend voor jou maar troost je mijn (verzorg) paard deed het ook nu hebben we met schrikdraad ene longeerpen afgezet en eerst zonder lijn die pen(longeercirkel ) rond laten gaan tot ie door had wat ie moest doen dan lijn er aan en zo een 10x gelongeert toen we zeker wisten da ie het door had hebben we de pen naar een vierkant gedaan en weer gelongeert door dat ie het kend door da longeren in de pen en het nog niet veel groter zijn dan die pen snaptie ie al vlug wat ie moest doen en zo hebben wij steeds vergroot . nu zitten we al op een halve bak ongeveer( kleine rijbak ) van groote en we houden telkens bij die groote tot ie het door heeft en dan pas vergroten we de lengte en breete 1 meter en gaan zo door .

als het nie lukt (geen idee of het wel goed is voor te doen ) kun je ook gewoon vrij longeren dan als ie al wat moe er is het bit er in steken en dan een lijn eraan klikken en weer longeren als ie trekt dan geef jij gewoon druk op dat bit de meeste paarden geven het dan al gelijk op ( paarden die wijken voor druk gewend zijn zeker )

veel sucses en uuh sorry als ik hier nu het domste bericht ooit heb geschreven :o

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:14

Wietsje92 schreef:
Proberen met een kaptoom te longeren? En anders met longeersingel en hem in stelling zetten, werkt bij mijn pony wel, daarna kan ik hem gewoon longeren zonder dat hij los breekt.

Als je geen kaptoom hebt (zijn redelijk dure dingen, vooral als je niet weet of je hem hierna nog gebruikt) zou misschien een touwhalster een idee zijn? Die werken wat scherper in dan een gewoon stal halster.

Century

Re: Paard breekt los tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 00:16

Lijkt je dat beter dan hoofdstel met bit? Een touwhalster heb ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:49

Wij hebben gewoon zo'n plastic slinger met oranje vlaggetjes van de Blokker. Die span ik over de breedte van de bak van E-B. Dan heb je een grote volte om te longeren en door de wapperende vlaggetjes gaat hij daar echt niet doorheen. Oplossing: 1 euro. En mocht hij er toch door heen gaan; dan knapt het en geen schade.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:53

janouk schreef:
Wij hebben gewoon zo'n plastic slinger met oranje vlaggetjes van de Blokker. Die span ik over de breedte van de bak van E-B. Dan heb je een grote volte om te longeren en door de wapperende vlaggetjes gaat hij daar echt niet doorheen. Oplossing: 1 euro. En mocht hij er toch door heen gaan; dan knapt het en geen schade.

vind ik ook een goed idee :j , dan heb je er gelijk een kleine schriktraining bij, sommige paarden zullen de vlaggetjes best eng vinden denk ik. :D
en met touwhalster longeren werkt misschien ook beter dan een gewoon stalhalster. die zijn iets dunner.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:05

Ik vind het vooral zo stom dat hij het eerst zo perfect deed en nu zo stom doet. Hij heeft nergens last van, hij wil gewoon onder het werk uitkomen, zo lijkt het (hij vindt stelling en buiging sowieso niet leuk).
Hij doet dit eigenlijk heel vaak, als je iets nieuws met hem probeert doet hij het eerst buiten verwachting goed, bijna perfect. Alsof hij overdonderd/overbluft is en daarom naar je luistert. Als hij is 'bijgekomen' en het niet meer nieuw is, dan gaat hij vervelend doen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:15

Hoe bevestig je de longeerlijn?
Ik zou het aan het bit bevestigen 1x rond de bitring en aan de buitenste ring vastklikken.

Handschoenen aan, je paard opsluiten in een driehoek (de longeerlijn, longeur en de zweep) en NIET!!!!! loslaten!!!!!
Gewoon echt NIET loslaten, dan is het spelletje snel afgelopen...

Neem is 1 of 2 lesjes longeren, ik weet zeker dat je dan genoeg handsvaten hebt om verder te komen.

Succes

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:01

Century5 schreef:
Lijkt je dat beter dan hoofdstel met bit? Een touwhalster heb ik.

Ik had er even overheen gelezen dat je weer met bit kan longeren omdat de tandarts was geweest. Ik denk toch dat het geen slechte oefening is, dat hij leert dat longeren zonder bit ook controle betekent.

doei schreef:
Ik zou het aan het bit bevestigen 1x rond de bitring en aan de buitenste ring vastklikken.

Het kan ook nog op een endere manier: als je bijvoorbeeld linksom longeert haal je de longeer lijn (van buiten naar binnen) door de linker bitring, lijn onder het hoofdstel achter de oren langs naar rechts waar je hem vastklikt aan de rechterbitring. Rechtsom natuurlijk andersom. Het geeft meer druk achter de oren als je trekt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:28

We hebben het vandaag weer geprobeerd, en dit keer gewoon zijn hoofdstel met bit ingedaan. Ik vond het eerst wel zielig lijken, aan zijn bit trekken, maar ik ben wel blij dat we het gedaan hebben, want hij wilde het zelfde weer doen, op precies dezelfde plek weer uitbreken. Maar het lukte nu om hem op de volte te houden, en na een aantal pogingen ging hij mooi rondjes lopen, ook in galop. Ik ben niet helemaal blij dat we zijn bit moesten gebruiken, maar wel blij dat hij nu weer gewoon deed tijdens longeren. Als hij het goed blijft doen kunnen we eventueel weer over op zijn halster (mits hij dan meteen weer uitbreekt).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:59

doei schreef:
Handschoenen aan, je paard opsluiten in een driehoek (de longeerlijn, longeur en de zweep) en NIET!!!!! loslaten!!!!!

Als ik dat had gedaan was ik of een arm kwijt, of ik was omver gegooid in het zand. Ik kan niet tegen zijn 600 kg op. Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar met veel pijn in mijn arm tot gevolg. Hij stopt gewoon niet, en ik kan het touw niet vasthouden, of ik moet er heel snel achteraan rennen (dat had nog wel gekund). Hij rukt ook in één keer aan het touw, en dat deed toch best veel pijn. Toen hij meer moe werd kon ik het touw wel vasthouden en met al mijn kracht hem nog enigszins tegenhouden, al stonden we nog steeds aan de andere kant van de bak.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:07

ik ken het, probeer eens de longeerlijn over zn oren te doen..
Dus hoofdstel in (met halster werkt t minder in) doe door de ene bitring naar boven (gewoon je hoofdstel volgen) en aan de andere bitring vastmaken..
Dan heb je wat meer te vertellen..
Hoop dat het een oplossing voor je kan zijn..
Bij mij heeft het geholpen met mn sterke haf

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:52

Misschien een rare vraag maar.........speel je ook wel eens met je paard TS???
Ik vang nu even een paard op van een eigenaar die even met vakantie is.
Ben een keertje gaan spelen met het dier en ontdekte dat er eigenlijk nooit met het dier gespeelt word.
Alleen maar serieus werken is aan de orde.
Beestje ging volledig uit zijn panty natuurlijk maar word wel steeds rustiger en krijgt wat minder behoefte aan lollig doen als dat niet gewenst word.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 16:37

Ik doe wel grondwerk met hem, en dan hoeft hij niet zo hard te werken. Hoe speel jij dan met je paard? Ik heb wel eens een bal voor hem meegenomen, maar daar keek hij niet naar om.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:42

Waarom knoop je er niet nog een longe bij aan? Dan kun je hem sturen en heeft hij een stuk minder te vertellen.

darkness666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:57

ik heb het zelfde mee gemaakt ik had gewoon hoofdstel in en nog trok hij me door de bak maar hij was me duidelijk aan het uitproberen en ik heb het vervolgens zo gedaan
als hij alleen maar het stappen goed deed ben ik gestop zo langzaam op bouwen en conceqent zijn nu doet mijn pony het ook gewoon zonder problemen ik hoop dat het allemaal goed komt !!

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:37

Mijn paard heeft dat ook gedaan. Nu ik met een touwhalster longeer doet hij dat niet meer en hoef ik ook niet meer zo te trekken. Als ik met bijzet wil longeren, dan doe ik het hoofdstel over het touwhalster, zodat de bijzet aan het bit kan worden bevestigd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:15

doei schreef:

Neem is 1 of 2 lesjes longeren, ik weet zeker dat je dan genoeg handsvaten hebt om verder te komen.

Succes

Hier ga ik in mee :)

Je paard is gewoon onbewust beloond voor zijn gedrag, omdat het lukte om een aantal keer los te breken. Reden dus voor je paard om het vaker te proberen en inderdaad met succes ;)

Is even iets waar je nu weer doorheen moet, in ieder geval proberen nooit los te laten. Met handschoenen kun je heel goed grip houden op de lijn! :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:50

Ik volg dit topic, hier heeft een paard dat ik ken ook last van

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:58

Losgooien vooraf (en dan vooral veel galloperen), bit in, handschoenen aan, zelf in het midden van de bak gaan staat (op de X), zijn de eerste dingen die mij te binnen schieten.

Heb je overigens een 20X40 of een 20X60 bak?

Met bijzet-teugels zou ik zelf nog niet doen.. Stel dat 'ie weer losbreekt, dan kunnen er nare dingen gebeuren. Mijn merrie van 4 jaar longeer ik ook niet met bijzetteugels, ze maakt af en toe van die gekke sprongen (steigeren, bokken) dat ik die extra touwtjes eraan gewoon te gevaarlijk vind. Als ze wat ouder is, wil ik het voorzichtig gaan proberen.

Verder moet je goed nagaan wanneer, en op welk moment je paard losbreekt. Is het altijd in de galop? In dezelfde hoek? Alleen linksom, rechtsom, of allebei de kanten? Gebruik je een zweep? Hoe laat je je paard eigenlijk in galop aanspringen?

Veel succes iig!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:25

Century5 schreef:
Ik vind het vooral zo stom dat hij het eerst zo perfect deed en nu zo stom doet. Hij heeft nergens last van, hij wil gewoon onder het werk uitkomen, zo lijkt het (hij vindt stelling en buiging sowieso niet leuk).
Hij doet dit eigenlijk heel vaak, als je iets nieuws met hem probeert doet hij het eerst buiten verwachting goed, bijna perfect. Alsof hij overdonderd/overbluft is en daarom naar je luistert. Als hij is 'bijgekomen' en het niet meer nieuw is, dan gaat hij vervelend doen.

Ik weet niet hoe oud het paard is, maar ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat hij het gewoon moeilijk vindt en daarom uitbreekt. Paarden die lichamelijk gezien een oefening fluitend kunnen uitvoeren, doen dat immers zonder protest. Ze gaan pas moeilijk doen, als het moeilijk wordt... Mijn advies: begin aan de hand op de volte en zorg ervoor dat het binnenachterbeen goed onder de massa geplaatst wordt (hoofd iets naar je toe halen, zodat hij echt goed buigt). 5 rondjes linksom, 5 rondjes rechtsom. Dan even draven (kan ook aan de hand, maar longeren is minder sport voor de ruiter) en zodra je voelt dat hij weg wil, terug naar stap. Dan weer 5 min rechts en linksom stappen op de volte en klaar. Stelt niks voor. Je bent hooguit 15 min bezig, maar na een week zal hij al soepeler kunnen buigen en zul je zien dat je steeds langer kunt draven. Geef het paard even de tijd. Hij doet echt wat hij kan. Ik word altijd erg triest van mensen die beginnen over omtrekken, aan het bit hangen, bijzetteugels ed. Het paard probeert je iets duidelijk te maken en doet dat kennelijk erg heftig. Zou hij het dan echt doen omdat ie lui is en onder het werk uit wil?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 21:08

Het paard kan het in principe prima. Hij is niet jong meer. Ik heb het eerst ook gewoon kunnen doen en toen ging het allemaal prima. Draven en stappen is ook geen probleem, hij wil alleen niet zo graag galopperen. We laten het ook even voor wat het is, en als we weer beginnen dan eerst stappen en draven. Ik weet niet zeker of hij gewoon onder het werk wil uitkomen of het echt niet kan, maar als het eerst prima ging, waarom dan nu niet meer? In ieder geval willen we het even zo laten, en we pakken het later wel weer op, eventueel met les zodat we het op de juiste manier doen en het ook goed voor het paard is.