hoe het nu gaat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

hoe het nu gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:59

hoi hoi! ik heb het al vaker over deze shet gehad :+ we zijn nu al een lange tijd bezig met longeren, en het gaat nu al steeds beter!
linksom doet ze precies wat er gevraagd word, maar het lijkt alsof ze er niks aan vind. want ze kijkt een beetje van.. hmm tja als het moet dan.. en met haar oortjes een beetje naar achter.
en rechtsom doet ze dat ook, maar dan stopt ze opeens en draait om.

eerst was ze ook bang van de zweep, dat is nu gelukkig niet meer, maar nu reageert ze er niet zo veel op!!

iemand tips?

paardengek57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:41

Shetlanders zijn van nature al wat eigenwijs, maar je hebt natuurlijk ook wat meer eigenwijze en wat mindere.
Ik heb ervaren met shetlandersen ik weet hoe het is om ze te longeren ;)

Mag ik vragen hoe oud Hij/Zij is?

Britt_S

Re: hoe het nu gaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:05

ze is nu ongeveer 3,5 tot 4 jaartjes

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:08

lijkt erop alsof je de shet hebt verwend. hiermee bedoel ik dat je de zweep gebruikt maar geen reactie hebt gekregen. De zweep heeft dus geen effect meer als je die niet eist. hier moet je dus mee gaan trainen en heel consequent zijn.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:51

Misschien als je wat meer afwisselt dat ze er dan wat meer plezier in krijgt. Snelle overgangen vragen, een keer balkjes draven, wat vrijheidsdressuur tussendoor of een stukje rechtdoor over de lange zijde en hierop een middendraf vragen. En uiteraard flink belonen als ze het goed doet!!!
Gewoon longeren vind ik zelf al saai, laat staan dat het paard het interessant blijft vinden.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:19

dat is waar, want eerst ging ze er altijd in volle galop vandoor! dat is nu al afgeleerd. maar het kan best zijn dat ze zich verveelt.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:46

Heb je nog gelongeerd en wat afgewisseld? Hoe ging het nu?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 11:15

het gaat nu al wat beter, bij het longeren staat er iemand gewoon in de 'pizza vorm' en een van ons loopt naast de schouder met een klein zweepje om haar naar buiten te drijven en dat doet ze prima!

maar nog iets.. we lopen nu samen met haar halfbroertje (half jaar oud) in de bossen. ze loopt naast je zo mak als een lammetje. maar we draven ook en een klein sprongetje omdat ze dat super goed kan. Maar het ging helaas mis... ze ging er vandoor en heeft iemand tegen haar hand getrap! hand in helemaal blauw en in het verband.. we dachten dat ze dat eindelijk niet meer deed..

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:35

Ik denk niet dat jullie kleine zweepje indruk maakt helaas... En de manier waarop jullie longeren heet eigenlijk geen longeren. Iemand loopt immers als het ware steeds mee. Als je echt wil longeren kun je beter een echte longeerzweep aanschaffen en het alleen doen (dus jij in het midden blijven staan en de zweep zelf hanteren). Als je wil dat je shet naar buiten gaat of harder: achter het voorbeen raken met de zweep. Dit betekent dat het rondje groot/klein genoeg moet zijn om haar daar te kunnen raken. Succes!!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:09

oke dan houden we daar mee op, maar we hebben wel een longeer zweep. we hebben al zo vaak geprobeert om als een 'pizza' te longeren maar het lukt niet.. ze reageert niet zo goed op de zweep. Zijn daar nog tips voor?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:46

Let bij het longeren ook altijd op je lichaamstaal!
Naast de stemcommando's die je geeft is je lichaamstaal ook heel belangrijk!
Als je wilt dat ze harder gaat, maak je groot, schouders naar achter en maak een duidelijk en kort maar krachtig commando.(Drrraf!)
Als je wilt dat ze zachter gaat, maak je in gedachten wat klein, laat je schouder wat zakken en geef een rustig, langzaam commando. (whoooo oid)
Paarden reageren heel sterk op je lichaamshouding en je stemgebruik

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:53

oke, we gaan het proberen om vooral lichaams taal te gebruiken.