Welke manier het beste longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Welke manier het beste longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:15

ja ik was dus wel eens benieuwd wat de bokkers onder ons nou een goede manier van longeren vinden en waarom.

er zijn zoveel verschillende redenen en meningen over bepaalde dingen, dat ik graag weet hoe of waarom het gedaan wordt.
uitleg met foto's is natuurlijk altijd leuk :j

welke hulp middelen gebruik je en waarom ?
hoe zou je het liefst zien dat het paard loopt en waarom :)

aan reactie's als met pessoa en verder niets heb ik niks,, ik vraag echt om onderbouwde reacties.

barst los :)

( ps als het hier verkeer staat sorry :o )

8nnemiek

Re: Welke manier het beste longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:27

Ik longeer mijn paard het liefst helemaal los, helemaal op stem en lichaamstaal omdat ze daardoor beter erop leren te reageren en gevoeliger worden :) Ook vind ik het veiliger, en minder gedwongen waardoor het dus ook leuker wordt voor t paard.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:29

Op mijn stem.
Vinden paardlief en ik het fijnste om te doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:33

BEH --> GVL

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:00

Ik longeer met een kaptoom. Heeft mijn moeder besteld bij Marijke de Jong. Ideaal ding, je zit er niet mee in de mond maar hij heeft wel wat inwerking. Paardje loopt er erg goed mee. Je moet wel oppassen dat je hem goed 'instelt' (dus dat de neusriem op de juiste hoogte zit etc.)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:52

De enige manier voor mij om goed te longeren is met de dubbele longe! Je kan vanaf de grond inwerken op de manier die je onder het zadel ook doet. Je ziet dan meteen welk effect een bepaalde werking heeft.
Ik zie mijn paarden aan de longe het liefst laag en rond, met voldoende lengte en activiteit in het achterbeen, over de rug. ik maak veel overgangen en tempowisselingen, wanneer ze verder zijn in de africhting gebruik ik ook de volte verkleinen en vergroten.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:42

ik longeer eigenlijk niet, maar als ik het zou doen, zou ik het het liefst helemaal vrij doen (ook zonder lijn)
moet je wel veel voor oefenen, maar dan betekent het wel dat je paard het echt wil doen, en niet alleen maar omdat hij toevallig aan een lijntje zit. :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:06

fijn voor jullie reacties zo ver, hopelijk komen nog meer mensen hun ideeen hier lozen :j

ik heb zelf een wat oudere merrie, en haar rug doet nogal snel zeer.
los longeren is voor ons zoiezo niks,, want dan drukt ze haar rug weg, al niet te spreken over haar achterhand haha.

zelf vindt ik pessoa echt ONdingen, in stap zijn ze vrij nuttig maar draf en galop vindt ik een stuk minder fijn.
heb ook eens met een slof gelongeerd, maar dat was het ook niet helemaal.

barst los :D ( commentaar op een bepaalde longeer methode vindt ik ook fijn om te horen wat je zelf absolluut niet zou doen :) )

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:08

Tat_jana schreef:
( commentaar op een bepaalde longeer methode vindt ik ook fijn om te horen wat je zelf absolluut niet zou doen :) )

te veel tuig gebruiken, dat vind ik gelijk weer zo dwingend.
(gewoon voor de show en zonder functie niet hoor, maar als het paard daardoor met zijn hoofd naar beneden moet lopen, vind ik het wat minder ;) )

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:22

@ altobelli, daar ben ik het zeker mee eens :j
ben zelf ook echt niet van de hulpteugels etc, alleen onder goede ( en die zijn schaars ) begeleiding.
zelf maar wat prutsen vindt ik zoiezo niks :)

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:35

Ik longeer mijn paarden met dubbelle longe en een mensingel. Daarbij staat er geen druk op het bit, (ligt eraan hoe je longeert natuurlijk) maar geven ze toch na, zelfs mijn paard die onder het zadel best wat zwaar is in de hand.

Bij deze manier van longeren, geef je hem beweging maar kun je hem toch zo controleren als wanneer je op het zadel, zit echter is dit niet vermoeiend voor jou, dus kun je je paardje soms net even iets verder krijgen, of meer vragen etc.. En je kan hem op de binnenkant en buitenkant laten bewegen, soms iets meer stelling naar buiten of naar binnen. Verschillende tenpo's en grote van een volte.

Bij een enkele lijn kun je niet daadwerkelijk de grote van je volte bepalen, daar je hem dan alleen naar je toe trekt en dus niet de juiste stelling in het lijft krijgt. Met pesooa is ook niet mijn voorkeur, daar door de bewegingen de mond van het paard teveel druk opkrijgt en toch een beetje een licht effect krijgt van zagen. Maar dat is mijn mening!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:38

'mijn oudere' paard (19) die nog op M/Z niveau gereden wordt longeer ik minstens 1 a 2 x per week aan de dubbele longe.
met het doe om z'n lijf goed soepel te houden en zelf te zien wat ie doet ipv er alleen maar op zitten.
De voordelen ervan noemde chrisje_83 ook al; je hebt helemaal het gevoel en de inwerking die je onder het zadel ook hebt, zonder dat je erop zit. Je kunt makkelijk varieren met stelling en buiging en tempowisselingen en (schijn)overgangen.
Mijn paard reageert er heel goed op en wordt er mooi los en actief van.
Wel belangrijk dat je weet wat je doet en er handig mee bent zodat je 'm niet in de weg zit aan de voorkant. Meestal begin ik met 'm gewoon op eigen benen te laten lopen (lijnen door onderste ringen longeersingel en naar het bit) en neus zo laag over de grond als hij zelf wil. Als ie wat opgewarmd is doe ik de lijnen door de bittringen en maak ze tussen de voorbenen vast aan de singel.
Vereiste hiervoor is wel dat je dan met de dubbele longe kan werken zonder aan de voorkant te trekken (anders trek je de kin op de borst en werkt alleen maar slecht), en het paard mooi actief van achter houdt, los over de rug en ontspannen in de aanleuning.
Oefeningen als voltes vergroten en verkleinen, heeel veel tempowisselinegn in alle gangen en soms wat drafbalkjes neerleggen.
Ik gebruik trouwens de hele rijbaan; slangevoltes, stukjes rechtuit, kleine voltes, langere rechte lijnen en meelopen etc etc.

Bij mijn jonge paard zet ik niet tussen de voorbenen bij, juist omdat ze nog moeite heeft om dan niet op de voorhand te duiken en zet ik de bak af tot een longeercirkel van 15 a 20 m. Ze wil nog wel eens naar buiten trekken en op deze manier blijft ze mooi bij me zonder dat ik aan de longe ga trekken.

edit: kempes noemt nu net ook al dezelfde dingen

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:42

Ik longeer alleen met het hoofdstel zo'n tussenstukje ertussen en een knoop in de teugels leggen. Met alleen halster luisterd ze niet zo goed naar mij ;) Verder gebruik ik mijn stem en neem altijd zweep mee naar de bak voor als ze me niet snapt om daarmee te verduidelijken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:44

Ik longeer met halster en een heel zacht touw tussen de benen door over de rug.
Ik heb dit touw dermate los dat het alleen wat doet als mijn paard extreem gaat sterrenkijken.(alleen dus om de rug te ontzien, verder doet het niet zo veel).
Ik longeer ook nog wel eens met passoatuig, maar merk niet heel veel verschil vanachter bij mijn paard.

Mijn pony longeer ik alleen met kaptoom, omdat ze nog wel eens wilt aanvallen, en een halstertje maakt dan niet zoveel indruk.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:47

Ik longeer het liefste aan de dubbele lange lijnen (dubbele longe). Je hebt twee lijnen, eentje rechts en eentje links. Hiermee kan je je paard alles laten doen wat je ook onder het zadel zou willen. (Tempowisselingen/nette overgangen/wijken/schouderbinnenwaarts/rechte&gebogen lijnen en ga zo maar door) je ziet zelf heel goed hoe je paard loopt, en wat je daaraan kan verbeteren. Vaak is het moeilijker te zien als je op het paard hebt, vooral als je geen spiegels hebt. Waarschijnlijk heb ik vanmiddag foto's, dus als je geïnteresserd bent kan ik ze hier plaatsen :)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:49

het hangt ervan af, wat je wilt bereiken met het longeren. is het puur om beweging is het om zijn rug meer te gebruiken is het om zijn achterhand te versterken...
en ga zo nog maar even door, het is net wat je wilt trainen met je paard

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:49

Ik longeer met bit en een touwtje. Dat touwtje gaat onder de benen door en zit vast op de rug. Ik doe het niet strak, maar wel zo dat er een lichte druk op het bit staat. Zodra ze actief lopen en ze geven na dan hangt het touwtje los. Dit gebruik ik als voorbereiding voor de dubbele longe. Hier kun je beter op de situatie inspringen, omdat je zelf contact hebt met de paardenmond. Dit doe ik overigens alleen als ik serieus train. Als het gewoon longeren is om de energie kwijt te raken dan doe ik ze gewoon aan het halster.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:28

Touwtjes en die dingen zou ik absoluut niet doen. Mijn paard word hier alleen maar sterk van. Ik longeer met de dubbele longe, ik vind het erg fijn, en mijn paard vind het ook nog is leuk om te doen. Je kunt er namelijk ook alles mee doen, alle oefeningen, rechtuit, schakelen enz. Je kunt ook een goed beeld krijgen vanaf de grond hoe je paard nou loopt, en hem corrigeren omdat je alles ziet, je doet namelijk veel oefeningen die je óp het paard ook doet, net zoals schakelen, overgangen enz. Absoluut een aanrader dus!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:35

Ik vind bijzetspul maar niets. Pessoa heb ik geen ervaring mee.

Ik longeer liever met dubbele longe, en richt me dan op de achterhand/het binnenachter been. Als die mooi zijn werk doet loopt mijn paard super!! Zonder stemhulpen maar op lichaamstaal.
Als ik zonder poespas met paard freestyle, ook lekker makkelijk zonder stemhulpen! :D

Volte verkleinen en volte vergroten neem ik ook mee maar dan in de bak met LL'en