ik heb een shetlander maar ze is nog maar jong dus ze moet nog veel leren maar ik wou even vragen wat je bvb met haar biks kan doen als ze er dan iets voor moet doen. als jullie ideeen hebben hoor ik dat graag
Ik zou er nog even mee wachten. Voedselbeloningen kunnen ervoor zorgen dat je pony wat bijteriger wordt, en dat wil je natuurlijk niet Je zou evt onder begeleiding clickertraining kunnen proberen. Heb je wel goede begeleiding?
Jel_95
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-10 21:14
nou.. jah wel veel mensen, maar ze moet ook wel wat hebben en zoveel biks geef ik haar niet
Er is natuurlijk een verschil tussen gewoon voeren, en voedselbeloningen. Die twee staan los van elkaar. In plaats van biks zou je dan ook stukjes wortel kunnen geven, om maar wat te noemen.
Maar echt, rustig beginnen met stembeloningen en veel aaien en knuffelen. Die van mij kan intussen keurig voetjes geven, meelopen, stilstaan enz zonder dat ik hem daarvoor ooit met iets anders heb hoeven belonen dan mn stem en aaien.
Eerst maar is zorgen dat Binky de basis snapt én weet dat bijten echt niet mag. Pas als ze een jaar of 2,5 of 3 is zou ik in jouw geval aan voedselbeloningen gaan denken. Af en toe zomaar een appeltje mag natuurlijk altijd hoor, verwennen is geen enkel probleem
Even stilzetten, zelf weer naar de goede plek lopen en verder gaan. Waarschijnlijk begrijpt ze nog niet helemaal wat nou de bedoeling is. Daarbij kan je lichte druk op het halstertouw geven als ze naar voren begint te lopen, maar dat werkt niet echt meer als ze al te ver is hoor! En belonen zo gauw ze wél netjes naast je loopt. Ze moet alles nog leren dus je moet haar vertellen hoe het níet moet, maar vooral hoe het dan wél moet zodat zij begrijpt wat de bedoeling is