Juist longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Juist longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:57

Hoe longeer je een paard op de juiste manier, en stuur je hem op een volte?
wij hebben een 3jarige, opgeleerd staan en het rijden gaat prima, longeren op de linkerhand ook, maar hij wil niet rechtsom.
We hebben al veel geprobeerd, piste afzetten en ook heb naar een westernruiter gedaan die met hem heeft geoefend in de kraal, alles ging goed totdat hij thuis kwam.
Weet er iemand hoe we hem dit zonder roepen en tieren kunnen leren?

troi

Re: Juist longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:01

Die ruiter vragen het trucje bij jouw thuis te demonstreren?? Lijkt me de kortste klap..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:06

Het zou heel goed iets lichamelijks kunnen zijn als hij de ene kant wel op gaat en de andere kant niet. Het zou kunnen betekenen dat hij rechtsom gewoon niet kán.

Verder vind ik een driejarige nog veel te jong om bereden te worden en in longeren zie ik sowieso geen enkel nut, dus daar kan ik je niet bij helpen ;). Ik ben benieuwd waarom je dit topic onder NH plaatst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:15

Het helpt enorm als je de juiste accomodatie hebt, dus een afgesloten longeerkraal.
Verder krijg ik de indruk dat jullie niet op de juiste plek staan bij het longeren.
En heeft de westernruiter het paardje gelongeerd met of zonder lijn in de longeerkraal die hij zelf tot zijn beschikking heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:36

Verplaatst van NH naar GVL

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:38

Ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van zelf in de juiste positie te staan, schuin achter het paard, en niet de kont maar de schouder en het oog van het paard weg te sturen.
Ik werk zelf alleen met dubbele lijnen voor het longeren, werkt ideaal, ook voor stuuroefeningen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:39

Zorg er voor dat je ter hoogte van de achterhand staat en niet van de voorhand.

Heb je een filmpje?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:42

Ik zou gewoon ergens in de buurt longeerlessen nemen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:44

Toevoeging:
Laat evt. iemand meelopen in het begin. Blijf in een 3-hoek staan waarbij jij ter hoogte van de schouder blijft en jij zweep ter hoogte van de achethand. Blijf zelf stil staan -en zonder een goede eigenhouding zal je paard niet luisteren- en zorg dat je zweep lang genoeg is om je paard te kunnen raken zonder te lopen. Houdt een lichte contstante verbinding met de mond van je paard, zodat je hem niet stoort.