kan iemand duidelijk uitleg geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mona2008

kan iemand duidelijk uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:20

Hallo allemaal,
aller eerst bedankt voor het lezen van deze topic,
ik ben nieuw hier, en kan de dingen op dit forum nog niet zo goed vinden!

Wij hebben een pony van 2,5 jaar.
we lopen erg veel met haar aan het halster, ze kan al netjes stil blijven staan, bij het wassen en poetsen,
ze vind alles eigenlijk prima, en wil graag wat met ons doen.
nu longeren we haar ook, (stap en draf) en dit gaat ook goed!

wat kunnen we zoal meer doen?
en waar kan ik een topic vinden, waar het stapje voor stapje uitgelegd word, wat je al kunt doen op deze leeftijd qua vrijheidsdressuur?
Tips: voor een goed duidelijk boek zijn ook welkom! (welke boek(en) het beste/leerzaam zijn om aan te schaffen..)

Alvast bedankt!

Bojangles

Re: kan iemand duidelijk uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:38

Met een 2,5 jarige kun je best veel leuke dingetjes doen!
Grondwerk, schrik- en obstakeltraining, dubbele lange lijnen etc.

Op mijn website vind je ook van alles over vrijheidsdressuur & meer: www.vrijheidsdressuur.eu

En natuurlijk welkom op Bokt!

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:03

Bojangles schreef:
Met een 2,5 jarige kun je best veel leuke dingetjes doen!
Grondwerk, schrik- en obstakeltraining, dubbele lange lijnen etc.

Op mijn website vind je ook van alles over vrijheidsdressuur & meer: http://www.vrijheidsdressuur.eu

En natuurlijk welkom op Bokt!

Bedankt voor het hartelijke welkom, en voor de link!

Ik ga het eens even rustig lezen :-)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:41

je kunt al heel veel doen met een 2.5 jarige, alles behalve schadelijke dingen voor het lichaam :)

www.everyoneweb.nl/NALANTA is ook een goede site ik heb daar al mijn info van :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:26

je kunt een boek lezen over clickertraining, dat is een handige basis voor vrijheidsdressuur,
en het boek: vrijheidsdressuur: van apporteren tot zit is ook leuk om te lezen
ik weet niet of je een bibliotheek in de buurt hebt, maar daar zouden ze ook wel eens leuke boeken kunnen hebben om te lezen.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:50

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:56

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:58

Iedereen bedankt voor de nuttige tips :-)

@ TheJokerr..wat moet ik nu absoluut (nog) niet doen?
betreft het grondwerk/vrijheidsdressuur?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:38

Leuk dat je wilt gaan beginnen aan het VD-en! :D
Wat ik altijd aanraad en wat altijd zo zeurderig overkomt maar zeker NIET mag ontbreken is de basis.
Dat is het meelopen, halthouden, achterwaarts, parkeren en toucheren. Ook moet je paard dit het liefst allemaal los kunnen.

Dan kun je aan de kleine kunstjes gaan beginnen zoals het flemen, kusjes geven, nee schudden, voedsel weigeren, Jambette etc etc.

Als je eerst aan de kleine kunstjes begint krijgt je paard de bedoeling echt GOED door en dan leren jij en je paard elkaar beter kennen waardoor jij problemen, die zich misschien voor gaan doen bij grotere kunsten, makkelijker aankan en kan oplossen.

Dan kun je gaan beginnen aan de iets grotere zoals de Jambette, het rondje draaien, de spagaat etc. En daarna doorgaan naar de buiging, compliment, liggen, steigeren etc.

Je hoeft je niet per se aan dit rijtje te houden, er zijn ook veel mensen wiens paard alleen kan flemen en het compliment. Kijk gewoon naar wat je paard aanbied. :)

Omdat je paard nu 2,5 is zal hij ongeveer 3 zijn als hij de basis en de kleine kunsten kent. (Dit hangt helemaal af van jou als trainer en hoe snel je paard leert, het kan ook een jaar duren.)

TheJokerr had het over schadelijke dingen. Goed dat ze het hier herhaald maar daar wil ik even op ingaan. :j
Ik raad mensen die met een jong paard beginnen altijd aan om niet te vaak een lichamelijk inspannende oefening te vragen. (Hierbij kun je denken aan het compliment, het liggen, zitten en steigeren.) Maar aangezien jou paard al 3 is voordat je een beetje aan de kunsten gaat beginnen zal dat wel meevallen. :j Maar vraag het nog steeds met mate, vraag niet 10x het liggen achter elkaar en ook geen 5x het steigeren maar heb rustmomentjes tussen de kunsten en vraag dan kleinere minder-inspannende kunsten. :)

Eigenlijk is VD het aanleren van natuurlijke bewegingen op commando. Als een paard geslapen heeft rekt hij zich vaak uit, dit is de buiging. Als paarden met elkaar spelen bijten ze elkaar vaak in de benen en dan zakken ze regelmatig in het compliment of knielen ze. Flemen, nee schudden, steigeren, berggeit, liggen alles zijn natuurlijke bewegingen dus is het niet snel schadelijk voor je paard behalve als je het heel vaak achter elkaar vraagt. :)

Hopenlijk heb je hier wat aan en anders kun je altijd even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA kijken. Is de site van een vriendin en mij. :) Ook mijn PB-box staat altijd open.

Succes! :D

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:07

Zoals H_Nalanta al aangeeft zijn de dingen die 'schadelijk' voor het lichaam zijn altijd die dingen waarbij je paard zijn Lichaam soepel moet houden, je paard moet leren om rustig te blijven, ontspannen, als je paard niet ontspannen Buigt, Compliment doet ect. dan kan hij vast komen te zitten in de rug ect. dus dat hij pijn krijgt ect. maar hier ben je nog lang niet :D

De basis.. Ja..
Het meelopen halthouden draven en weer halthouden kan ook nog moeilijk zijn voor een 2,5 jarige, vooral het draven niet meteen naar halthouden, het toucheren en parkeren is wel makkelijk voor een rustige pony die geduld heeft, een pony die gestrest is en overal van opkijkt die heeft veel meer aandacht nodig dan een pony die rustig 'parkeert'

Het toucheren is heel simpel en altijd makkelijk bij 2,5 jarige, ze zijn altijd nieuwsgierig en willen altijd alles bekijken en het liefst zo lang mogelijk :D zo kun je bijv een opvallend knal onderdeel voor je houden en kijken wat je pony ermee doet, zo kun je kijken of hij/zij het intressant genoeg vind om het aan te raken 'touch'

Wat NIET schadelijk voor het lichaam is zijn de simpelste kunstjes die je maar kunt bedenken :)
Het kusje geven, het flemen, het likken(uitbreiding kusje), Het voetje voor de begin jambette altijd handig als je het later wilt opbouwen, en vooral de basis :D

LET OP : kijk wle uit dat je niet van Draf opeens naar halt gaat, je pony die het nog niet snapt die zal doorrennen..

De basis is eerst natuurlijk aangelijnt, want dat is altijd heel handig om de rem te corrigeren, maar als je pony het stappen, halthouden, draven, en misschien wel galop onder de knie heeft kan het natuurlijk ook los want je pony zou een bom van energie worden! :)

Ik ben met de basis verder gegaan zodat ik het 'spelen' kon gaan doen, dit doe ik zo :

- Ik oefen eerst met lucky een paar rondjes stap/draf naast me
- Ik laat lucky los en ga dan Stap/draf/halt verder
- Ik laat lucky parkeren en ren dan plotseling heel hard weg
- Ik zal een eindje verderop omkijken en lucky volgt me Rennend en bokkend me achterna,

We doen ook tikkertje ect. is ze heel goed in hoor! ze rent me achterna als een gek en gaat dan kusje geven, tjhaa :+

veel succes! :)
pb box staat inderdaad open :)

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:17

H_Nalanta en TheJokerr Bedankt voor jullie reacties!

ik wil het stapje voor stapje heel rustig doen.. denk niet dat ik over een halfjaar al aan de grotere kunstjes kan beginnen ;)

Eerst maar alle `makkelijke` dingetjes.. zodat wij er beiden plezier in houden.

ze leert wel super snel, wij hebben haar nu een week of 7 en toen kon ze nog helemaal niks.
nu blijft ze netjes vast staan, en kunnen we haar borstellen en wassen,
voetjes geven gaat goed. stap en draf gaat goed aan de lounge.
wij wandelen met haar met halster en touw, en dan loopt ze netjes mee, ook in draf, en stopt als we haar dat vragen (wij laten haar stoppen als we in stap zijn)

achteruitlopen aan het halster met touw gaat ook goed.

dus dan begin ik eerst maar eens om dat (meelopen/draf/stoppen en achteruit lopen) zonder halstertouw te oefenen :-)

ik had er nog wel een vraag over de `grotere kunstjes` zoals steigeren en liggen..
Mijn zus wil in de toekomst, over een jaar of 2 haar laten beleren onder het zadel,
Kan ik dan nog wel aan het steigeren en liggen denken voor haar om in de toekomst te leren? of kan ik dat dan maar beter achterwege laten?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:16

het kan wel, maar je moet heel zeker weten wat je doet.
ik zelf doe het ook nog niet zo lang en zal ook zeker nog niet aan steigeren willen denken.
het hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar zoals ik al zei, je moet weten wat je doet.
het liggen is denk ik iets veiliger, en pony's zullen het minder snel doen denk ik, maar ook daarvoor moet je wel een beetje oppassen.
vooral heel consequent zijn en alleen belonen als je het vraagt.