Paard buigen, en erop zitten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Paard buigen, en erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 13:37

Hoi bokkers,
mijn pony kan buigen, ik oefen dit al best lang en eigenlijk zou ik het ook willen leren dat ik er op kan zitten terwijl hij buigt. Kan iemand me hierbij helpen? Want ik wil niet dat mijn pony hierdoor valt ofzo,, Weet iemand ook misschien hoe ik het kan leren dat als ik aan het rijden ben dat die dan kan buigen, welke hulpen moet ik daarvoor gebruiken?

Kwal

Re: Paard buigen, en erop zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:41

Rijden en buigen? Dat vind ik knap _O-

Om je paard te laten buigen als je erop zit, moet je hem eerst de buiging op zweepcommando te laten doen :) Ik weet niet hoe je het nu doet? :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:17

Ja ik bedoel gewoon als ik aan het rijden ben, en dan dat die dan als ik stil sta ofzo gaat buigen, ik doe nu dat ik naast hem zit en mijn hand onder zijn buik, en zelf in een soort buig houding zitten.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:31

Het is ook erg belangrijk dat je paard een klassieke buiging doet en geen diepe buiging.
Als hij een diepe buiging doet, kan zijn hoofd vast komen te zitten tussen de grond en zijn buik door het extra gewicht van jou...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:59

Dan moet je je hand meer naar de zijkant doen, en daarna leren dat hij het op zweepcommando doet ipv je hand :)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:54

Sorry,
weet niet precies het verschil tussen diepe en klassieke buiging..
heeft iemand foto's? :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:57

Je moet er met een buiging wel op letten indd dat z'n hoofd niet klem komt te zitten en erop valt, dan kan hij z'n nek wel breken.
Hij moet buigen maar z'n hoofd zo houden dat hij niet klem komt te zitten. En indd, op zweepcommando leren en dan proberen als je erop zit.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:59

Maar ik weet niet wat te diep is en wat niet, kan iemand foto's laten zien hoe die moet zijn dat z'n hoofd niet klem kan gaan zitten zegmaar..?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:00

Het wordt afgeraden, compenseren voor het extra gewicht bij het buigen is moeilijk en overbelasting/blesseren van de buikspieren gebeurt dan te makkelijk.
Compliment of knielen kan wel, dan vangt 1 of beide voorbenen het gewicht op.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:32

Rowenaduke schreef:
Maar ik weet niet wat te diep is en wat niet, kan iemand foto's laten zien hoe die moet zijn dat z'n hoofd niet klem kan gaan zitten zegmaar..?

dan knield hij maar houd zijn hoofd hoger hij leunt niet op de bovenkant van zijn hoofd (naja tussen zijn ogen)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:16

Kan iemand uitleggen at het compliment precies is?
Knielen weet ik ook niet helemaal wat het is, ik heb ook al geprobeerd dit te leren maar dat lukt niet, en ik wil het graag goed aanleren kan iemand helpen? Foto's kunnen eventueel ook handig zijn.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:18

Voor foto's en info:
- Ga naar: http://www.vrijheidsdressuur.info
- Klik bovenaan op: vrijheidsdressuur
- Klik in het midden op: de vrijheidsdressuur website
- je ziet bovenin een rood balkje, rechtsonder zie je dan staan: Vrijheidsdressuur: Kunstjes trainen! Daar klik je op.
- in het rode balkje zie je allemaal kunstjes. Je klikt daar op: Buiging
- scroll verder en...

Tadaaa :D :D !! Alles staat precies uitgelegd :D

Succes!

@ Rowenaduke: kijk op dezelfde site, maar klik bij de kunstjes op: compliment / knielen

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:50

bedankt:)
maar ik wil het compliment eigenlijk leren, hoe moet ik dat doen? er staan op die site geen foto's, ik heb trouwens het boek vrijheidsdressuur, alleen snap i kdie niet zo goed:P.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:43

Rowenaduke schreef:
maar ik wil het compliment eigenlijk leren, hoe moet ik dat doen? er staan op die site geen foto's, ik heb trouwens het boek vrijheidsdressuur, alleen snap i kdie niet zo goed:P.

een voetje vragen, het been opgetild houden (bet beenlonge of zonder) en dan hetzelfde doen als normaal met de buiging.
het voorbeen moet wel met de bovenarm recht naar beneden staan (en de onderdarm op de grond :D )
als je paard het kan kun je de hulp steeds meer afbouwen tot hij het alleen op het wijzen van de zweep doet.
je kunt ook op de site van Nalanta kijken,
http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:30

Altobelli schreef:
Rowenaduke schreef:

een voetje vragen, het been opgetild houden (bet beenlonge of zonder) en dan hetzelfde doen als normaal met de buiging.
het voorbeen moet wel met de bovenarm recht naar beneden staan (en de onderdarm op de grond :D )
als je paard het kan kun je de hulp steeds meer afbouwen tot hij het alleen op het wijzen van de zweep doet.
je kunt ook op de site van Nalanta kijken,
http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

Ik hoop toch niet dat jij dat echt gedaan hebt :=

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:35

Als je een paard wilt helpen in het compliment, dan kun je het beste een handhulp gebruiken. Deze is nóóit dwingen, alleen ondersteunend. Zodat het paard leert te vertrouwen in die positie te gaan 'leunen' zodat het dadelijk op de grond ook durft te doen.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:52

xDonja schreef:
Ik hoop toch niet dat jij dat echt gedaan hebt :=

wat heb ik gedaan?
ik doe het gewoon met de hand, ik vertrouw de beenlonge niet zo :D , maar
als je er goed mee overweg kan zou ook dat moeten kunnen, je moet (net als met de hand)
alleen ondersteunen. wel moet je paard het ook kunnen, als die in paniek raakt kan het inderdaad gevaarlijk worden :n
of bedoel je iets anders?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:45

Ik heb dat met beenlonge onderstreept. Dat bedoelde ik. :)

Ik hoopte dat je niet de beenlonge hebt gebruikt, dat vind ik echt zo'n paardonterende manier om iets aan te leren.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:04

xDonja schreef:
Ik heb dat met beenlonge onderstreept. Dat bedoelde ik. :)

Ik hoopte dat je niet de beenlonge hebt gebruikt, dat vind ik echt zo'n paardonterende manier om iets aan te leren.

als je hem goed gebruikt valt het volgens mij wel mee, je moet niets afdwingen, alleen ondersteunen, net als met je hand.
je moet er niet aan gaan lopen trekken nee ;)

edit: ik was ook misschien vergeten erbij te vermelden dat ik tegen het gebruik van de beenlonge ben :j ,
tenzij het anders niet kan.
stel dat iemand bijvoorbeeld heel erg last van zijn rug heeft, dan kun je moeilijk gaan bukken en het been omhoog houden ;) .
maar als het paard het niet snapt of niet kan moet je natuurlijk niets forceren :( :n , dan vind ik dat je gewoon iets anders moet proberen of geduld moet hebben :D ;) .