Ik ben begonnen met voedsel leren weigeren. Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar irritant leren bedelen dus ik had nooit gedacht dat het zou lukken om een snoepje voor z'n neus te houden zonder dat hij het meteen zou willen pakken maar al tijdens onze eerste sessie begreep hij het feilloos. Probeerde natuurlijk wel eerst het snoep te pakken maar had heel gauw door dat hij moest wachten op de klik. Wat hij dus ook braaf deed.
Daarna (vorige week) nog een keer geoefend, ging ook weer heel goed
Maar gisteren... hij snapt het nog steeds, maar ipv te proberen het snoepje te pakken duwt hij nou met zijn neus tegen mijn hand met de clicker erin ("toe, klik nou") Wat nu? Hij heeft het bedelen verplaatst, hoe kan ik dit doorbreken? Overigens ben ik daarna een oefening met hem gaan doen die we zonder clicker ook al deden en dat deed hij heel netjes, voerde de oefening goed uit en spitste zijn oren toen hij de klik hoorde. Ik wil nu de snoepjes gaan afbouwen, dat hij dus niet élke keer een snoepje na de klik krijgt. Dat heb ik tot gisteren wel gedaan om het principe uit te leggen en te bevestigen.
), inclusief clickeruitleg. Met de neus naar de clickerhand 'Dan doe je nu klik', dan naar de hand met yummies 'En dan krijg ik dat', Prair doet dan een stapje terug en wacht dan weer wel netjes totdat het me weer te binnen schiet hoe clickeren ook alweer werkt
. Misschien zijn ze idd gewoon te slim.
). In je OP zeg je dat je bezig bent met voedselweigeringen én met afbouwen van de beloning. Die combinatie is volgens mij gewoon (nog) te verwarrend voor je paard. Mijn tips staat in mijn vorige post. Ik denk dat je paard ook niet zozeer naar je click-hand toegaat om te vragen om te clicken, maar gewoon om te proberen of er in díé hand misschien wél zomaar een beloning komt rollen aangezien het bij je andere hand niet gebeurd.