Wat ik niet begrijp (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Wat ik niet begrijp (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:57

Ik zie zo vaak foto's voorbij komen van mensen die hun paard aan het longeren zijn en dan zelf foto's maken.
Hoe kan je nou én je paard goed laten lopen én een beetje normale foto's maken tegelijk?

Als je zo graag longeerfoto's wil, vraag dan iemand ze te maken en hou je zelf met het longeren bezig. Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen. Als ik longeer wil ik de aandacht bij het paard hebben, niet bij de camera.

Bovendien vind ik dat de foto's vaak geen goed beeld geven.
Ben ik de enige?

Chaos

Re: Wat ik niet begrijp (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:03

Euhm.

Dat hangt er maar net vanaf hoe handig je bent. Ik heb al zó veel en vaak gelongeerd dat ik inmiddels echt al wel én contact kan houden op de lijn, en mijn zweephulpen gebruiken, en de camera bedienen. Longeerlijn en zweep heb ik dan in 1 hand, en schieten maar. Simpel zat.

Ik zoek nog een voorbeeldfoto van mij maar denk niet dat ik die op deze pc heb. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:05

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:06

Ik ben ook echt wel handig met longeren, misschien komt omdat ik zelf meestal met jonge paarden bezig ben? Ik vind gewoon niet dat je twee dingen tegelijk zou moeten doen :n Je bent er toch minder met je aandacht bij als je plaatjes gaat schieten.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:07

Pollewoppy schreef:
Ik zie zo vaak foto's voorbij komen van mensen die hun paard aan het longeren zijn en dan zelf foto's maken.
Hoe kan je nou én je paard goed laten lopen én een beetje normale foto's maken tegelijk?

Als je zo graag longeerfoto's wil, vraag dan iemand ze te maken en hou je zelf met het longeren bezig. Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen. Als ik longeer wil ik de aandacht bij het paard hebben, niet bij de camera.

Bovendien vind ik dat de foto's vaak geen goed beeld geven.
Ben ik de enige?

Het geeft een beeld, maar idd niet heel duidelijk in de meeste gevallen. Het ligt er denk ik ook heel erg aan hoeveel foto's je maakt, ik welke tijdsbestek. Als jij je paardje een half uur aan de longerlijn hebt, en dan een foto of 3 maakt, vind ik dat best kunnen. Maar sta je al door te klikken, dan heb je idd geen aandacht meer bij het paard, en gaat ie zich zelf maar beweging geven denk ik :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:08

Maar waar laat je je camera dan als je hem niet gebruikt?
Het lijkt me echt zo onhandig...

Chaos: Je hebt me overtuigd :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:08

Chaos schreef:
Zie onderstaande link maar eens (Is al een heel oud topic!! )
Maar het kan dus wel. :)

Edit: Link
[GVL-ITP] Agossie, Talent & Aura aan de longe.

Haha, wel grappig dat er in dat topic boven een foto staat: Moet actiever, maar het was lastig zweephulpen geven tijdens het fotos maken.. :P

Ik doe het zelf bijna nooit, pony merkt direct wanneer ik niet meer 100 % op haar let en maakt daar wel eens misbruik van. Als ik al longeerfotos maak, dan doet een vriendin dat :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:11

Precies marlinH.
Dat heb ik ook. Komt misschien ook doordat bij mij de meeste paarden jong zijn en ik alle aandacht er dus bij nodig heb. En zelfs dan zijn me wel eens te snel af ;)

Citaat:
Haha, wel grappig dat er in dat topic boven een foto staat: Moet actiever, maar het was lastig zweephulpen geven tijdens het fotos maken.. :P

Grappig, dat had ik niet gezien, maar is dus precies wat ik bedoel.

Geloof trouwens wel dat het makkelijker is als je een paard hebt dat gewoon braaf zijn rondjes loopt in de juiste stelling.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:13

Pollewoppy schreef:
Maar waar laat je je camera dan als je hem niet gebruikt?
Het lijkt me echt zo onhandig...

Chaos: Je hebt me overtuigd :j

Mijn compactcamerat'je had ik toen die tijd zo weer in mijn broekzak geduwd. Bij het welshje wat ik longeer kan ik wel vrij gemakkelijk foto's maken, want deze loopt keurig op eigen benen door. Een foto'tje of 5 lukt dan altijd wel aardig, het scheelt ook dat ik bij deze geen longzeerzweep nodig heb. Even snel telefoon (met camera pakken) een paar pics en dan de telefoon weer terug in je broekzak.

Bij de Friese merrie hoef ik het niet te proberen, wanneer jouw aandacht daar maar een seconde van weg is dan vindt zij dat een excuus om pauze te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:16

Pollewoppie, ik ben het met je eens hoor, het lukt mij ook niet om het tegelijk te doen. De ene keer ben ik helemaal met filmen bezig en denkt paardje dat het pauze is en de andere keer zit ik zo op het paard te letten dat hij steeds uit beeld loopt :D. Mensen vragen ook vaak foto's van mij op mijn paard, maar zo lenig ben ik nog lang niet....

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:18

Ik begin te begrijpen hoe het zit :+

Bij jonge paarden is het niet handig omdat die idd gauw stoppen, omdraaien enz. wanneer je even niet oplet. En ik heb zelf een te grote camera. Als je je camera idd in je broekzak kan stoppen, maakt dat het al een stuk makkelijker ;)

Lovely: de vraag is ook of je het wil. Ik hoef het niet te leren :n Prima dat er mensen zijn die het lukt. Ik ga me er niet aan wagen. Vind dat ik met mijn volle aandacht bij het paard moet kunnen zijn. En in mijn ogen kan dat niet als je foto's maakt. En wat doe je als het paard opeens wegspringt? Je hebt je handen niet vrij dan. Nee, mijn keuze zou het niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:21

Mijn paard is ook nog jong, maar is redelijk goed op afstand bedienbaar, maar ik vind het inderdaad ook onhandig om mijn fototoestel mee te nemen, aan te zetten, juiste programma te kiezen, inzoomen, paard weer in draf zetten, weer kijken, camera gaat dicht, weer aanzetten, knopje indrukken, paard weer in draf zetten enzovoort. 2 keer gedaan en daarna geen behoefte meer aan gehad :D.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:04

Ik zou het niet kunnen maar goed heb ook geen ambitie om het wel te kunnen. Als ik met een paard bezig ben ben ik daarmee bezig en niet met andere dingen. Ik eis van het paard dat ze op mij letten en geconcentreerd zijn en blijven dus zou beetje vreemd zijn als ik dan niet 100 % bij het paard ben. Maar goed zo zie ik dat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:19

Tja. Het is natuurlijk altijd moeilijker, okee. Dat zal ik niet ontkennen. Maar ik ben wel zo slim om de camera om mijn nek te hangen, dus ik kan hem laten vallen.. :)

En dat citaat; het is moeilijker zweephulpen geven, ik kan met een camera + lijn + zweep wel zwiepen, maar niet gericht een raak tikje geven omdat ik de zweep niet naar achter kan halen.. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:20

Lovely schreef:
Mijn paard is ook nog jong, maar is redelijk goed op afstand bedienbaar, maar ik vind het inderdaad ook onhandig om mijn fototoestel mee te nemen, aan te zetten, juiste programma te kiezen, inzoomen, paard weer in draf zetten, weer kijken, camera gaat dicht, weer aanzetten, knopje indrukken, paard weer in draf zetten enzovoort. 2 keer gedaan en daarna geen behoefte meer aan gehad :D.

Haha ja, zo handig ben ik ook niet met een camera hoor, ik zet hem aan en ik klik en ik zet hem uit.. :P Dat vereist weinig aandacht.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 08:28

Tigra_ schreef:
Ik zou het niet kunnen maar goed heb ook geen ambitie om het wel te kunnen. Als ik met een paard bezig ben ben ik daarmee bezig en niet met andere dingen. Ik eis van het paard dat ze op mij letten en geconcentreerd zijn en blijven dus zou beetje vreemd zijn als ik dan niet 100 % bij het paard ben. Maar goed zo zie ik dat.

Zo zie ik het dus ook :j

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:37

persoonlijk lijkt het mij handiger om iemand naast je te hebben staan die foto's maakt, maar misschien kunnen sommige mensen (en hum paardje)
zo juist wel goede foto's maken.