Vooroordelen 'Uit de hand voeren'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Vooroordelen 'Uit de hand voeren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:52

Citaat:
Mijn ervaring met uit de hand voeren is dat de meesten alleen maar drammerig worden en happerig naar je handen.

Citaat:
Honden kun je wel goed trainen met beloningen want die gaan ervoor.In hun ogen ben je dan de baas.Bij paarden ben je juist onderdanig als je hun je eten geeft want dat kunnen ze altijd wel ergens op de grond vinden..

Citaat:
Met snoepjes moet je altijd oppassen, ze worden er bijterig van als je ze veel gebruikt.

Dit hoor ik zo ontzettend vaak. Uit de hand voeren is taboe, paarden worden alleen maar happerig en veranderen in moordlustige monsters als je ze te vaak uit hand voert.

Maar, klopt dat wel? Gedeeltelijk.. Het klopt dat sommige paarden gaan happen/bijten en bedelen als je ze veel beloont met voedsel. Maar ligt dit aan het paard? Of ligt dit aan de onkunde van degene die de voedselbeloningen geeft?

Ik denk voornamelijk dat laatste. Wat gaat er dan fout?
1. Men is niet duidelijk tegenover paard wanneer het de beloning krijgt en paard probeert dus steeds maar wat te pakken.
2. Men geeft paard constant snoepjes omdat hij (bijvoorbeeld) braaf stilstaat.
3. Men geeft paard snoepjes omdat hij staat te bedelen.
Etc etc.

Hoe kun je dit voorkomen? (Voorkomen is beter dan genezen)
1. Wees duidelijk naar je paard, een paard heeft duidelijkheid nodig en vind dit ook fijn. Gebruik een woord dat je niet snel gebruikt en beloon daarna met wat lekkers. (Dus niet bijv. BRAAAAAF en dan wat geven want je zegt in het dagelijks leven ook weleens ‘braaf’.)
2. Snoepjes voor (bijvoorbeedl) het stilstaan hoeft niet. Stilstaan hoort bij de algemene opvoeding die een paard heeft gehad. Belonen kan ook met een klopje of een aai, geen voer.
3. Bedelen moet je negeren, paard zal vanzelf doorkrijgen dat bedelen geen nut heeft en zal er dan ook snel mee ophouden.

Maar, stel je paard is toch happerig/bijterig geworden. Wat kun je dan doen? Mensen roepen meteen; NIET meer uit de hand voeren. Maar er zijn ook andere manieren, allereerst kun je de bovenstaande 3 dingen gebruiken; een brug naar de voedselbeloning aanleren (woordje/clicker), niet alles belonen met iets lekkers en het bedelen negeren.

Werkt dit niet en bijt je paard toch dan gewoon flink afstraffen, paarden in de kudde zijn ook hardstikke duidelijk naar elkaar. Dus geef niet 10 kleine tikjes maar gewoon 1x een flinke smeer, minder zielig en meteen duidelijk. Hapt je paard naar je handen? Geef hem dan iets vies, ook een steentje kan werken. Als je paard bijt geef je het hem en zal hij meteen denken; Wat is dit?! En uitspugen. Ook zo leert je paard dat bijten niets oplevert en netjes wachten wel.

Bijt je paard nog steeds? Leer hem/haar dan voedsel weigeren, een hardstikke handige kunst waarbij het paard het hoofd weg moet draaien als jij een beloning pakt en aanbied en pas mag eten als jij het aangeeft.

Door Cavalli_x3;
Ook kan je, wanneer een paard bijt, een 'dreigbeet' terug doen. Ott reageerd daar heel fel op, sommige paarden niet. Je maakt van je 2 handen een mondje ( duim onder de overige vingers) zodat je er mee kan happen. Wanneer ze bijten of willen bijten, kan je zo happen richting hun gezicht, veel paarden zijn hiervan onder de indruk en verwachten dit niet.

Natuurlijk zijn er paarden bij wie deze tips niet helpen, dat kan! Elk paard is verschillend en elk paard gaat anders met voedselbeloningen om. Als het echt niet gaat kun je ook prima met een aai of een krabbel belonen of het voedsel in een voerbak geven of op de grond leggen.

Door Bojangles;
Wat ik vaak zie is dat mensen leuk beginnen te trainen met voedselbeloning, maar dat de algemene opvoeding nog niet eens voor elkaar is.
Denk aan het clickeren en VD-en met hele jonge paarden, terwijl er nog genoeg te trainen is op gebied van grondwerk, opvoeding, gehoorzaamheid zónder voedselbeloning.
Let maar eens op, veel mensen beginnen aan VD of clickeren, maar zodra er iets zonder snoepjes moet gebeuren gaat het finaal de mist in. Dan kunnen ze bijvoorbeeld niet eens het paard netjes leiden of op de cirkel krijgen met longeren (om maar even wat te noemen).
Of denk aan de 2 jarige die allerlei dingetjes met voedselbeloning heeft geleerd, maar wanneer het als 3/4-jarige onder het zadel of voor de wagen moet (ik noem maar een voorbeeld) niet meer begrijpt waarom hij hier geen snoepjes voor krijgt.

Verder blijft hier het grondwerk op lichaamstaal en houding ten allertijde de basis, dit zul je ons hier dan ook veel meer zien doen, het trainen met voedselbeloning en de uiteindelijke VD oefeningen is bij ons eigenlijk meer 'bijzaak'.
Daarnaast blijft jouw houding en lichaamstaal ook tijdens het VD ontzettend belangrijk, dit is ook iets waar ik heel erg mee bezig ben in mijn lessen.

In de lessen ben ik ook heel vaak bezig met: Blijven staan op je plek, niet stiekem achteruit lopen.... Behoudt je eigen ruimte, paard moet netjes op afstand staan.... Beloning ván je af geven, niet laten halen zodat het paard op je duikt.... Beleefdheid van het paard, etc etc etc.
Zijn ook heel vaak van die dingen dat mensen denken, oh jaaa!! Of: Oh ja stom wel aan blijven denken.

Ik vind het soms erg jammer dat mensen puur alleen vrijheidsdressuur beoefenen, maar zich verder niet bezighouden met grondwerk, horsemanship en dat soort dingen. Want VD is in opkomst, maar het wordt op moment teveel 'kunstjes aanleren' zonder echt te weten hoe of wat over het paard zelf.
Ik denk dat het minstens net zo handig is om cursussen en lessen in het NH/grondwerk te volgen, verdiepen in verschillende methoden, clinics te volgen, noem maar op!

Geschreven door;
Hannah; http://www.everyoneweb.com/NALANTA
Klaartje; http://www.cavallinaturali.be
Joyce; http://www.vrijheidsdressuur.eu

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:16

ik ben op het moment bezig met het leren van de targetstick.(moet alleen nog op commando) daar is ze wel best happerig,
maar als ik dan het voer weigeren oefen heeft ze er heel wat minder last van, of ik eigenlijk :D (heb ik van Nalanta, dank je!!!!)

soms merk ik ook dat ze heel stiekem naar voren kruipt, maar dan zet ik haar altijd achteruit.
daar is ze niet zo blij mee, maar ze gaat je ook niet omver duwen.

bij mij werken voedselbeloningen ook niet negatief, ze doet grondwerk ook zonder voer :D

Caily

Re: Vooroordelen 'Uit de hand voeren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:24

Nu ben ik even kwijt waar die voordelen staan?

Uit een ander topic

_Lot schreef:
'Mijn' jonge hengst voer ik helemaal niet meer uit de hand, hij werd er té aanhankelijk van, en nu is het echt een schat. Belonen doe ik met 'rust', of ik leg wat eetbaars voor hem op de grond. ('Mijn' merrie en ruin voer ik overigens wel uit de had, maar beiden hebben door dat happen echt geen zin heeft, dat ze dan niets krijgen. Maar de hengst bleef urenlang proberen)

Het terughappen naar de hengst hielp hierbij niet, net als een tik op z'n neus, dit is puur karakter, blijven proberen. En dan kan je het spelen de aanhouder wint, maar hoe doe ik dat als ik hem op bepaalde momenten wel beloonde met voer uit de hand? Net zo makkelijk om het gewoon niet meer te doen. Met 'mijn' merrie en ruin heb ik geen problemen met uit de hand voeren, beide hebben uit ervaring geleerd dat er alleen wat te halen valt als ik het aanbiedt, en dat zeuren niets oplevert.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:54

Goed lezen Lot, er staat vooroordelen, geen voordelen. ;)
En zoals er al stond, elk paard is anders en vaak zijn het hengsten die toch het dominante gedrag tonen. Alleen jammer dat veel mensen dan meteen gaan zeuren dat voeren uit de hand slecht is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:00

Haha, sorry :o Beetje (erug) dom.
En nee, ik vind voeren uit de hand niet slecht, het ligt aan hoe het paard reageert en wat deachterliggende rede van die reactie is. Bij 'mijn' hengst is het gewoon een stuk karakter, door blijven drammen tot is zn zin krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:56

Ben het met je eens dat het meestal aan de onkunde ligt van de eigenaar.
Ik voer mijn paard ook weleens uit de hand maar ik raad het mensen niet aan. Omdat het juist vaak fout gaat. Heb al verschillende paarden in handen gehad dat als je ze aan de hand meeneemt ze constant happen omdat ze wat willen hebben bij zulke paarden zou ik direct stoppen met het uit de hand voeren gezien de eigenaar er toch niet mee overweg kan en dan ben ik van mening dat er mee stoppen iets voor de hand ligt dan de eigenaar opnieuw opvoeden.
Of dat mensen zeggen als ik me omdraai hapt hij in me rug. Ja nogal logisch als het paard voor elke stap die hij zet iets krijgt.
Daarbij vind ik opzich dat je best ook iets kunt aanleren met wat lekkers maar zodra ze het snappen ook gaan afbouwen met het lekkkers.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:59

maar ik voer me pony ook gewoon uit de hand, hij doet niet happerig of bijterig ernaartoe.
dan krijgt hij meestal alleen maar iets na het rijden als hij t goed gedaan heeft.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:03

Tigra_ schreef:
Ben het met je eens dat het meestal aan de onkunde ligt van de eigenaar.
Ik voer mijn paard ook weleens uit de hand maar ik raad het mensen niet aan. Omdat het juist vaak fout gaat. Heb al verschillende paarden in handen gehad dat als je ze aan de hand meeneemt ze constant happen omdat ze wat willen hebben bij zulke paarden zou ik direct stoppen met het uit de hand voeren gezien de eigenaar er toch niet mee overweg kan en dan ben ik van mening dat er mee stoppen iets voor de hand ligt dan de eigenaar opnieuw opvoeden.
Of dat mensen zeggen als ik me omdraai hapt hij in me rug. Ja nogal logisch als het paard voor elke stap die hij zet iets krijgt.
Daarbij vind ik opzich dat je best ook iets kunt aanleren met wat lekkers maar zodra ze het snappen ook gaan afbouwen met het lekkkers.

Ik vind ook dat snoepbeloning enkel mag als de dominantieverhouding ok is, dus als jij de leider bent over je paard. Ben er ook erg sceptisch over, en zal het meestal ook afraden, al pas ik het sporadisch wel es toe (al geef ik liever wat beloning in een emmer na het werken), maar dan zet ik het paard eerst een stap achteruit, dus buiten mijn persoonlijke ruimte voor ze de snoep mag aannemen. Maar heb idd al 2 paarden meegemaakt die agressief werden als je geen snoepbeloning gaf, de ene draaide zich om te slaan, en de andere viel aan en beet. Is gelukkig allebei weer goedgekomen.