Slap paard, longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvett11

Slap paard, longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:26

hallo bokkertjes!

Iedereen heeft wel een probleem met zijn of haar paard. Mijn probleem is de achterhand zo slap als een dweil. Ik heb al heel veel geprobeert maar dit was met rijden. Het lukte wel aardig maar niet helemaal ze blijft bij een groote volte maar uitzwaaien. Ik heb veel gehoort en zelf rond gevraagd hoe het komt wat ik er tegen kan doen.. veel oplossingen kwamen er niet uit. eigelijk het zelfde wat ik nu al deed RIJDEN! maar ik heb veel dingen geprobeerd ook voor een lange tijd(dan hebben we het echt over een half jaar-jaar)

Maar nu las ik laats dat met een dubbelen teugel longeren heel goed schijnt te helpen of een pessoa wat zou het beste helpen?
hebben jullie hier veel ervaring mee? en hebben jullie mischien nog een dubbelen longeer lijn voor mij die ik over kan kopen?

heel erg bedankt alvast!!

tamary

Re: Slap paard, longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:31

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:39

Sja, voor een sterke achterhand moet je krachttraining oefenen.
Een berg op en af zou ideaal zijn maar bij gebrek aan bergen kun je misschien zelf iets bergop bedenken? Mijn grote slungel liet ik al vroeg balkjes lopen en hindernisjes springen. Maar dit eerst heel erg veel los trainen, daarna er pas op (hoewel ik zelf nooit aan het onderdeel 'erop' ben toegekomen, toen was hij al overleden).
Ze gaan heel snel bilspieren ontwikkelen van balkjes lopen en hindernisjes springen en ze worden er behendig en zekerder van, dus dat is ook mooi meegenomen. Hindernissen hoeven helemaal niet hoog te zijn trouwens.
Verder veel overgangen, ook eerst los of aan de hand, dan pas erop, probeer hiermee de verzameling te creëren voordat je dit onder het zadel doet.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:42

Inderdaad veel balkjes rijden en overgangen rijden. Eerst aan de hand als die echt zo slap is.
Als je dan verder bent ook een beetje pushen om actief te rijden in de achterhand, bij het paard dat ik rijd is het genoeg om haar achterhand even aan te raken met de zweep, anders sleept die er zo maar wat achter zeg maar, en dan kan die dus ook niet sterk worden.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:44

In het bos op mulle zandpaden stappen. (het liefste heuvels op)
Krijgt het paard een sterkere acherhand van :D

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:47

Van longeren worden ze over het algemeen ook wel sterker in de achterhand. Ik longeer mijn paard nu sinds een halfjaar echt serieus met bijzetteugel of aan de dubbele longe en ik merk echt dat hij sterker geworden is.
Veel schakelen in de draf en galop werkt ook goed. Ik werk ook met balkjes lopen aan de longeerlijn, goed voor de spieren en leuk voor de afwisseling.
Succes ermee!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:50

indultia schreef:
Van longeren worden ze over het algemeen ook wel sterker in de achterhand. Ik longeer mijn paard nu sinds een halfjaar echt serieus met bijzetteugel of aan de dubbele longe en ik merk echt dat hij sterker geworden is.
Veel schakelen in de draf en galop werkt ook goed. Ik werk ook met balkjes lopen aan de longeerlijn, goed voor de spieren en leuk voor de afwisseling.
Succes ermee!

Hier krijgt hij ook weer veel conditie van....
Dat is bij mijn paardje ook gebeurt en nu longeer ik alleen maar als ik een paar dagen niet kan rijden. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:05

RT-->GVL

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:07

Mijn paard is ook verschrikkelijk slap van achteren. Heb 'd'r nu net aan de pessoa gezet en ga kijken of dat werkt. Verder veel overgangen rijden lijkt mij. Ik blijf dit even volgen :j

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:21

aller eerst ik heel erg bedankt voor alle reacties!
ik weet me echt geen raad meer mijn paard is nu 8.Ik ben 2 jaar geleden begonnen en toen ik er voor het eerst op kon zitten(dit duurde erg lang) toen voelden ik meteen al dat ze slap was.Balkjes lopen doen we veel overgangen gaan vloeiend, buiten ritten zijn haast geen optie.We gaan wel vaak weg naar zeeland om buiten ritten te rijden maar dit is 1X per jaar..
daarom was mijn einige oplossing (wat ik zag) longeren
:):)

dubbelen longeer lijn lijkt mij het besten

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:23

mizzpoez schreef:
Sja, voor een sterke achterhand moet je krachttraining oefenen.
Een berg op en af zou ideaal zijn maar bij gebrek aan bergen kun je misschien zelf iets bergop bedenken? Mijn grote slungel liet ik al vroeg balkjes lopen en hindernisjes springen. Maar dit eerst heel erg veel los trainen, daarna er pas op (hoewel ik zelf nooit aan het onderdeel 'erop' ben toegekomen, toen was hij al overleden).
Ze gaan heel snel bilspieren ontwikkelen van balkjes lopen en hindernisjes springen en ze worden er behendig en zekerder van, dus dat is ook mooi meegenomen. Hindernissen hoeven helemaal niet hoog te zijn trouwens.
Verder veel overgangen, ook eerst los of aan de hand, dan pas erop, probeer hiermee de verzameling te creëren voordat je dit onder het zadel doet.

p.s. wat is er gebeurt?

(hoewel ik zelf nooit aan het onderdeel 'erop' ben toegekomen, toen was hij al overleden).

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:17

Yvett11 schreef:
p.s. wat is er gebeurt?

(hoewel ik zelf nooit aan het onderdeel 'erop' ben toegekomen, toen was hij al overleden).

Zie mijn profiel, vrij onderaan, hij was altijd al een grote slungel, snel gegroeid en (daardoor dus waarschijnlijk) in maart dit jaar kreeg hij de eerste symptomen van Wobbler. 2 Mei is hij ingeslapen, hij was in een paar dagen heel hard achteruit gegaan en kon niet eens meer staan, hij was net 4 jaar oud.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:06

Jakkes wat een sneu verhaal Yvett11!

Mijn 5 jarige (+/- 1.80m) was met inrijden ook zo verschrikkelijk slap, en heb hem toen ook eigenlijk meer aan de pessoa gelongeerd als gereden.
Veel overgangen en tempowisselingen laten doen, je ziet ze erg snel vooruit gaan.
Onder het zadel deed ik met hem dezelfde oefeningen, en hij is nu al een stuk sterker geworden.
Nog steeds longeer ik hem iedere week 1 a 2 keer aan de pessoa.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:42

met pessoa longeren:P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:24

Het longeren op zich, met welk hulpmiddel dan ook, doet niet veel byzonders voor de achterhand, het zijn de oefeningen die je doet.
Met dubbele lijnen verzamel je een paard makkelijker en dat is op zich dus ook een oefening. Het is niet het feit dat er twee lijnen aan hangen...
De overgangen zijn ook niet om ze vloeiend te krijgen, maar om kracht in de achterhand te krijgen en dat krijg je door met nam aan te springen in galop. Hij hoeft dus niet te blijven galopperen, het is het moment van aanspringen dat belangrijk is. Dit kan vanuit draf en stap en zelfs halt als hij wat verder is.
Het gaat er ook om dat hij niet in galop valt dus eerst hard gaat draven.
Balkjes lopen aan de hand aan de longe of erop is ook heel gunstig voor de spieren, maar met name de buikspieren. Die zijn wel nodig om de boel aan te spannen en beter te gaan lopen van achter uit.

Verder ben ik erg voor gewoon rechtuit buiten rijden bij zwakkere paarden. Verschillende ondergronden onder hun voeten.
Is er een aanwijsbare reden voor de zwakte?

Persoonlijk ben ik een tegenstander van de pessoa om diverse redenen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:28

De zandpaden op en lekker schakelen! Zowel in draf als gallop