Longeerangst, dominant paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Longeerangst, dominant paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:54

Hallo :wave:

Het is ondertussen al even geleden dat dit 'ongelukje' is gebeurd.
Maar ik durf mijn 5 jarige ruin namelijk niet meer te longeren, sowieso in de weide vertrouw ik hem nog niet voor 100 %

Voorheen snapte hij het longeren helemaal, als 2/3 jarige heeft een ervaren persoon hem het longeren 'geleerd', en ik heb het dan overgenomen als hij het kende en ik heb toen nog enkele keren 'les' gehad over hoe ik hem goed moet longeren.

Alles goed, hier thuis in de wei longeren was hij superbraaf deed alles goed.
Maar opeens, bijna 2 maand geleden, begon hij agressief te worden =s
Nuja, of ik het agressief kan noemen ?
Maar ik begon met longeren aan 1 kant, deed hij goed, tot dat ik van kant wilde wisselen, ik draai hem, loop naar zijn achterhand (bleef dus altijd in driehoekshouding) en geef met de zweep aan dat hij de andere kant uit moet (gaf hem geen tik ofzo).
En dan begon hij enkel achteruit te lopen en te steigeren, ik liet hem wat losser als hij ging steigeren en probeerde hem te kalmeren en rustig aan probeerde ik hem gewoon telkes aan te geven welke richting hij uit moest.
Uiteindelijk begon hij dan zijn oren plat te leggen, te steigeren en naar me toe te springen =s
Hij viel me dus echt aan..
De 1ste keer dat hij dat deed was het nog niet zo erg, toen heb ik hem uiteindelijk nog die andere kant uit gekregen.
Maar dit is dus nog een 2de keer gebeurd, en toen viel 'ie echt erg aan, steigeren, en dan naar me toe springen en met z'n voorbenen 'kappen'.
Ik heb daar toen echt met trillende benen gestaan =s
Onder het zadel durf ik hem echt aan te pakken, maar als ik naast hem sta verstijf ik gewoon.
(Sinds die dag had ik ook besloten dat ik hem verkoop, mijn vertrouwen was nu helemaal weg)

Ik heb het aan mijn vader toen verteld en hij is hem toen nog gaan longeren, weer tijdens het wisselen van richting dreigde hij terug te gaan steigeren 'nzo, mijn vader heeft dan wél het lef om hem een tik te geven met de zweep en toen liep 'ie wel braaf verder.

Weet iemand hoe dit zo had kunnen komen ?
Er is echt nog nooit iets gebeurd bij het longeren, lichamelijk is hij ook perfect in orde dus ik snap er echt niets van =s

Alvast bedankt.

Mastrootje

Re: Longeerangst, dominant paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:57

het is toch duidelijk? Je vader pakt hem aan en toont daarbij zijn dominantie, maar als jij aan de lijn staat heeft hij gewoon geen zin, en dat laat hij merken. Vervolgens hoeft hij het ook niet te doen, en klaar.

Het is gewoon een paard die een duidelijke leider nodig heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:03

Maar dan weet TS nog niet waar die reactie van 't paard vandaan komt. Is die kant die je op wilde niet z'n moeilijke kant? Heb je 't idee dat 'ie 't longeren verder wel leuk vindt? Stel jij jezelf niet te agressief op? Kan vanalles zijn natuurlijk waardoor je paard zo reageerd.
Een paard valt namelijk echt niet zomaar aan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:22

Dat is inderdaad waar, een paard zal niet voor geen reden aan vallen, het kan inderdaad zijn dat het zijn moeilijke kant is maar dat betekend niet dat hij het niet kan want hij doet het blijkbaar prima bij de vader. Al is het niet alleen puur omdat het gewoon not-done is dat het paard zich zo opsteld tegenover haar, aanpakken die handel! Het paard mag best laten zien dat het pijn heeft of liever niet op die hand wil, maar niet op zo een manier...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:31

Dan zou ik even samen met je vader longeren, dan kan hij mooi ingrijpen als het nodig is, en jou dat vervolgens ook laten doen. Dan leer je dat al doende. Misschien is de andere kant zijn stijve kant, doet hij het die kant net wat minder graag. En laat dat jou merken ;-) Maar op deze manier is natuurlijk niet toelaatbaar. Let ook goed op hoe hij verder is in de omgang, let op elke subtiele stap van hem over de grens heen, bijvoorbeeld richting jou. Veel gaat al mis aan de hand, en uit zich dan pas echt bij longeren of rijden. Maar in de dagelijkse omgang kan je al veel corrigeren. Ik hoorde laatst 'degene die de meeste stappen zet, is ondergeschikt'. Laat hem een stap terugzetten als ie te dicht bij je komt, zet niet zelf een stap. Ik vond dat laatste een hele nuttige regel. Ik had laatst een paard aan de hand van een ander, die sleepte je gewoon mee naar de hooiberg. Onvoorstelbaar. Mijn paarden doen dat echt niet, die gaan al achteruit als je maar naar ze wijst, ik was het zo niet gewend dat ik echt perplex stond.