mijn paard is het longeren verleerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantje897

mijn paard is het longeren verleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:00

het ik heb thuis 2 paarde staan waarvan ik 1 zonder moeite kan longeren maar mijn ander paard dat al heel lang niet meer gelongeerd is kan het niet meer hij gaat altijd met zijn gezicht naar mij toestaan zelf als ik rondhem loop draait hij zijn lichaam naar me toe

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:01

Heeft hij geen last van zijn rug en of bekken?

Let goed op dat je in een 3 hoeks verband staat met hem

Je moet naar zijn kont kijken

Doet hij nog zo dan geef hem eens op zijn donder ik denk dat hij een spel met je aan het spelen is

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:04

Zorg ervoor dat er even iemand mee loopt, het is de kunst om hem aan het lopen te houden. Laat hem maar even goed lopen en als je merkt dat hij al na je kijkt, met het idee 'ik ga zo na binnen toe' meteen de zweep erbij. Zorgen dat hij doorloopt. Koop een lange zweep, die bij zijn achterhand komt, en slinger er steeds een beetje mee, zodat je paard weet dat je er met je gedachte bij bent en niet na binnen durft te komen

Miss_Arie

Re: mijn paard is het longeren verleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:06

heb je de mogelijkheid om hem los te longeren??

zoja dan kan je makkelijker zorgen dat jij de drijvende factor blijft als wanneer je met een touw in je handen staat

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:07

Wat mister01 zegt is ook een goede oplossing, maar ga niet aan het afzetten van de rijbak. Als ze los lopen zien ze al gauw de mogelijkheid om er over heen te springen. En dan kent hij dat ook voor de volgende keer

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:17

Hey ik had van de week precies hetzelfde probleem.

Paard komt echt naar je toe en blijft om je heen draaien. Of ze zijn het inderdaad verleerd of ze spelen een spelletje. (Ik denk persoonlijk dat die van mij zoiets had van... maar he waarom wordt ik nu van jou weggestuurd? :P)

Ik heb hem daarna met de longeerzweep als het ware als verlening van je arm tegen zijn achterhand aan geduwd. op het moment dat je de zweep tegen zijn achterhand legt zeg je stap en op het moment dat hij dan ook daadwerkelijk naar voren gaat ipv om je heen draait beloon je hem met je stem zodat het paard weet wat er van hem wordt verwacht. het heeft bij mij 20 minuten geduurd voordat hij het weer snapte. ik ben gestopt op het moment dat het goed ging (dus niet toen hij genoeg gelongeerd was dat komt later wel als hij het weer helemaal begrijpt.)

Hoop dat je hier wat aan hebt succes!

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:18

ow en anders even met z'n tweeen doen als je niet bij zijn achterhand kan komen :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:21

wat je trouwens ook kan proberen, maar daar moet je wel ervaring mee hebben, is met dubbele longe werken.
dan kan je hem sturen, en kan hij niet met zijn hoofd en lijf naar je toe blijven draaien.
het is wel een hele kunst om dat te kunnen, het heeft mij ook veel tijd en een paar lesjes gekost voor ik het echt goed onder de knie had.

als je deze manier niet beheerst lijkt het me geen goed plan om dat te gaan leren met dit paard.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:30

Je kunt een paard ook zonder dubbele longe sturen hoor, dat doe je met jouw lichaamshouding, plaats waar jij staat (dat vooral), touw en zweep. Longeren is ook een vak apart, net als rijden. Heb je wel eens longeerles gehad?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:35

daantje897 schreef:
het ik heb thuis 2 paarde staan waarvan ik 1 zonder moeite kan longeren maar mijn ander paard dat al heel lang niet meer gelongeerd is kan het niet meer hij gaat altijd met zijn gezicht naar mij toestaan zelf als ik rondhem loop draait hij zijn lichaam naar me toe

Het longeren is bij een paard net als bij een mens het fietsen is, zoiets verleer je niet.
Er zal ongetwijfeld een andere oorzaak zijn waarom hij niet gelongeerd wil worden. Misschien ben je zelf te onduidelijk in je signalen?

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:10