Dubbele longe longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Dubbele longe longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 15:59

hallo,

ik longeer mijn paard nu al een tijdje met de dubbele longe.
maar nu is hij zo aan het hangen dat de ringetjes van de singel bijna allemaal al kapot zijn getrokken.
we longeren in een longeer cirkel maar hij hangt gewoon met zijn hoofd naar beneden. hoe kan ik dit oplossen? ook als ik maar met 1 longe en desnoods met bijzet longeer blijft ie hangen. ook als ik hem een keer goed vooruit drijf gaat ie hard en hangt ie. en dat is juist wat hij graag wil. hard, en hengen.

ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

midgie

Re: Dubbele longe longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:40

Misschien les nemen?
Hoe is hij in het los werken?
Longeer je op het bit, misschien si een kaptoom een optie, dan heeft het paard geen nare druk in de mond waar ze ook vaak op hangen.
Ook je positie kan heel bepalend zijn bij sommige paarden.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:31

als mijn paard gaat hangen op de dubbele lijn of gewone longeerlijn dan gooi ik per direct alle druk eraf en pak het daarna voorzichtig weer op.
vaak is het zo dat hoe meer druk je geeft bij een paard wat snel hangt hoe meer ze juist gaan hangen.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:05

Ik denk dat je dan zelf (net zoals melle_odet zegt) de druk van de longe moet afhalen. Laat zelf dus de longeerlijn wat losser. Als jij gaat trekken (misschien onbewust) gaat hij alleen maar meer hangen. Dus haal de druk van de longe af en laat hem op zijn eigen benen lopen. Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:11

RT-->GVL

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:18

De druk er af halen en uitkijken dat hij niet over zijn tempo gaat lopen. Als ze dat doen en ze hebben nog niet voldoende kracht en balans om dit op te vangen kunnen ze niet anders dan gaan hangen.
Rustig tempo longeren en longe los houden, af en toe aanvragen en dan weer los.
Heb je les? Dat zou ook wel een goed idee zijn :j

Heb je de longe achterlangs (dus achter de benen)? Je zou de buitenste longe ook over de rug kunnen doen. Dat wil ook nog wel eens helpen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:18

nee ik heb momenteel geen les meer.
had wel goed les, maar die is om privé redenen gestopt.
en ik heb de longe inderdaad over de rug liggen. als ik probeer wat druk eraf te halen gaat ie alleen maar harder en harder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:20

En heb je continu druk?

Mijn haflinger heeft er ook een handje van om er vol in de gaan hangen en te gaan scheuren.
Wat bij hem helpt is even flink doorkomen met een ophouding en daarna weer los te laten.
Zo geef je een signaal dat het niet de bedoeling is te gaan rennen, maar krijgt hij niet de gelegenheid te gaan hangen op. Wat wel gebeurt als je continu druk hebt. Desnoods een paar keer herhalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:51

Hoe los je dit onder het zadel op?

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:24

Waarom wil je perse met dubbele longe longeren? Is daar een speciale reden voor? Je probleem zou heel goed weg kunnen zijn als je longeert met een enkel longe die je door het bit doet, over het hoofd en dan vastmaken aan de andere kant van het bit.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:14

losser laten en voorwaarts oplossen, op deze manier word hij keihard in zijn mond en dat lijkt me niet de bedoeling, hij gaat pas fijn lopen als hij niet continu pijn heeft door iemand die in zijn mond hangt..

als hij goed aktief loopt, en jij bent vriendelijk in je handen dan gaat hij vanzelf contact zoeken..

rijd je er ook mee en heb je een instucteur? longeren is net als rijden een kunst, die je moet leren

Verder zou ik juist de lijn langs zijn achterhand laten lopen, zo stimuleer je hem om zijn achterhand te gebruiken

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:24

druk eraf halen en lijnen iets losser laten. Probeer of je positie t.o.v van het paard misschien uit maakt. Ik heb het paard in gedachten altijd verdeeld in 3 cirkels, voor, midden en achter. Als ik in zijn middelste cirkel staat houd hij een constant tempo, zodra ik in zijn voorste cirkel stap remt hij af. Het is alleen per paard altijd wel even bepalen waar de voorste cirkel zit, dat kan nog al eens verschillen. Met in de voorste cirkel stappen bedoel ik niet dat je voor het paard moet gaan staan of naar het paard toe lopen, maar als het ware een paar stappen opzij doen zodat je iets meer schuin voor komt te staan.
(ik hoop dat mijn cirkel verhaal nog duidelijk is, vind het moeilijk om het op 'papier' uit te leggen.)