grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pips

grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 17:38

Hoii,
Ik heb sinds kort(2 maanden ong) een verzorgpony(Pipi).
Ik ben dus begonnen met grondwerk en dan vooral zeg maar dat ik voor haar loop met een halstertouwtje, en als ik stop, moet zij ook gelijk stoppen. Maar vaak doet ze dit dus niet, ze blijft niet achter me staan maar gaat naast me staan en soms kan ik ook helemaal niet voor haar lopen omdat ze persé naast me wil lopen.
Is dit dominant gedrag en ziet ze me gewoon niet als leider?(zou best kunnen :P )
En hoe kan ik dit verbeteren?

_Tara_

Re: grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:45

Als je zelf achteruit loopt, kun je makkelijker indruk maken op je paard zodat 'ie op gepaste afstand voor je stopt. Als dat goed gaat, kun je zelf vooruit gaan lopen.
Ben je met je pony aan 't wandelen en loopt ze voor je uit, dan draai je zelf een rondje om je as zodat je precies in de tegenovergestelde richting gaat lopen. Ben je je pony ook meteen weer voor ;)
Als ze nu alleen maar wat te dicht op je loopt, zwaaien met 't uiteinde van je leadrope om jouw ruimte aan te geven. Als ze daar niet op reageert spring je een keer duidelijk voor haar. Met heel je lichaam zo van: STOP!
Let er ook altijd op dat jullie op jouw tempo lopen, niet op dat van haar.
Hoop dat je hier iets aan hebt!

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 17:49

Ja, ik denk het wel. 'K ga het vanavond weer proberen ;)

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:51

beloon haar met snoepjes als ze het goed doet ik heb dr ook heel lang over gedaan en ben nu net een pot honing ze loopt gewoon los achter me aan mee

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:56

Ik zou zelf niet gaan belonen met snoepjes... Sowieso ben ik 't niet zo voor 't voeren uit de hand.
Maar de beloning hierbij zit 't erin dat je jezelf eerst groot maakt, ho zegt of iets anders (of niets) en dan zogauw je pony stil gaat staan jezelf weer klein maakt en haar beloont met je stem.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 18:01

hmm, sorry tara, maar toch heb ik altijd meer het idee dat ze meer doet voor snoepjes. :9 Dus ik denk dat ik dan ook door ga met belonen met snoepjes. ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:03

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Ieder zo z'n eigen manier toch :)

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:04

de mijne deed dat in het begin ook, ik schudde dan met men halstertouw ofwel als ik aan het wandelen was en stop met schudden als je vind dat hij vergenoeg is, ofwel stop je en zet je heb dan achteruit. Met omdraaien heb ik niet zo een goede ergvaring, veel paarden snappen hier de bedoeling niet van. Snoepjes geven doe ik nooit je paard is je zeker even dankbaar als je hem op zn voorhoofd of over zn nek krabt. en je moet ook laten voelen dan je er blij mee bent natuurlijk ik zeg meestal das flink of goodboy met een vriendelijke stem.

Succes

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:08

Maar hoe los jij 't dan op als je paard echt voor je uit loopt? Ik zou niet weten wat ik dan anders moest doen behalve zelf gewoon omdraaien.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:07

_Tara_ schreef:
Maar hoe los jij 't dan op als je paard echt voor je uit loopt? Ik zou niet weten wat ik dan anders moest doen behalve zelf gewoon omdraaien.

Ooit vertrek je toch ergens wanneer je paard achter je staat, je zet hem achteruit uit je ruimte (je kiest zelf wat je een veilige ruimte noemt). En als je dan vertrekt en hij komt dichter zet je hem gelijk achteruit. In het begin is het een super vermoeiende opdracht maar ff volhouden en ze hebben het snel te pakken.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:09

Nog vergeten te zeggen maar als je hem met je touw niet achter kan houden kan je altijd met een stick werken. Als hij dat te dicht komt geef je hem een tik op de borst/ Zowel met je touw zwieren als op de borst tikken moet je volhouden totdat hij het aantal passen terugzet dat jij in gedachten had.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:42

Jij bent de leider dat is waar. Je moet het haar zo makkelijk mogelijk maken. Longeer haar anders eerst, en dan loop je door de bak(of weiland) maar je zorgt dat ze op jou blijft letten. Als ze dat niet doet, moet je haar niet belonen anders denkt ze natuurlijk dat ze het goed doet!
Veel succes

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:59

Dat begrijp ik wel. Maar als je paard echt al voor je uit is. Dus dat zijn voorbenen al gelijk staan aan jouw voorbenen. Wat doe je dan? Om 'm dan stil te zetten is vrij lastig omdat z'n voorkant al voor jou voorbij is.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:06

_Tara_ schreef:
Dat begrijp ik wel. Maar als je paard echt al voor je uit is. Dus dat zijn voorbenen al gelijk staan aan jouw voorbenen. Wat doe je dan? Om 'm dan stil te zetten is vrij lastig omdat z'n voorkant al voor jou voorbij is.

Zolang zijn benen gelijk staan met de jouwe is het nog niet te laat om met je touw te zwieren. Lukt dat niet dan neem je de stick er bij en geef je er een tik op de borst zodat ze weer naar achter gaat, ik heb de indruk dat je niet echt streng durft zijn, je paard heeft geen vriend nodig in jouw maar een leider. Vrienden maakt hij op de wei.
Voor de duidelijkheid dit wil niet zeggen dat je je paard niet mag belonen en moet afstraffen maar als jij zegt "daar ga jij staan" moet dat ook waar maken als je paard zoiets heeft van aah die doe toch niks of die geeft toch op doet die ook niet wat jij wil.

Idd longeren kan je ook eerst doen, probeer eens een join-up te bereiken dan loopt ze achter je. En maak van elke moment dat ze het goed doet gebruik om ze te belonen maar niet met snoepjes dat is omkopen een krab op het hoofd of id manen vinden ze zeker even goed. (vind ik)

Veel succes en hou de moed er in!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:35

Maar als een paard dan niet reageert op een zwier met 't touw of een tik op de borst? Van die vriend en geen leider dat wist ik inderdaad. Snoepjes geef ik 'm ook echt niet als beloning, ik voer ze eigenlijk helemaal niet uit de hand.
Alleen die tip van die join-up vind ik niet zo'n goede... Dat heeft toch wel een grote inpact op een paard.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:53

_Tara_ schreef:
Maar als een paard dan niet reageert op een zwier met 't touw of een tik op de borst? Van die vriend en geen leider dat wist ik inderdaad. Snoepjes geef ik 'm ook echt niet als beloning, ik voer ze eigenlijk helemaal niet uit de hand.
Alleen die tip van die join-up vind ik niet zo'n goede... Dat heeft toch wel een grote inpact op een paard.

Hopelijk helpt het dan ik heb van hieruit niet zo direct nog een ander idee, veel succes

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:01

Wat ik altijd doe is dat mijn paard mag achter me lopen maar ook naast me,
Maar dan wel met zijn neus
Terhoogte van mijn schouder,
Zo blijf ik de leiding houden,
Sta ik stil, en mijn paard loopt nog eenpasje te veel,
Dan moet hij er 3 achteruit,
Werkt goed, want na 2x merkt hij dat als hij te ver loopt, hij 3x zover achteruit moet lopen, en het was toen ook razendsnel over