Veeeeel geduld hebben.
Ze mag niet naar je toe komen als je dat niet wilt, dus dan jaag je haar terug weg. Als ze gaat stilstaan commandeer je haar om te gaan stappen.
Gaat ze draven? commandeer haar om te stappen, en zo kan je blijven doorgaan tot ze luistert. Dit vergt wel heel veel geduld van jou, want het is echt zenuwslopend.
Ze speelt met je voeten, en jij mag hierin niet toegeven. Je moet echt consequent blijven. Laat haar niet tot bij je komen. Als ze de kleinste beweging maakt om naar je toe te komen, niet eerst kroelen of weet ik veel wat, maar onmiddellijk duidelijk maken dat ze niet welkom is bij je.
Ze moet naar je luisteren, punt.
Mijn pony wil ook soms gaan stilstaan als ik hem commandeer om te gaan stappen. Zodra ik merk dat hij wil gaan stilstaan, zeg ik "dóórgaan" en dan luistert hij prima.
Nog 1 tip: longeer haar regelmatig en oefen héél veel op overgangen. Als zij in draf springt, moet jij niet gaan denken "ach ik wou haar toch net laten draven", nee, dan moet ze terug gaan stappen en ze mag pas draven als jij "draf" hebt gezegd. Net hetzelfde met andere overgangen. Het zit zo: jij geeft het commando, je paard voert het uit. Dit mag NOOIT anders zijn, je paard mag pas uitvoeren NADAT jij een commando hebt gegeven.