tijdens longeren aleen draven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

tijdens longeren aleen draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:47

mijn merrie wil tijdens het longeren alleen maar draven
eerst stap ze wel maar zodra ze 1keer heeft gedraaft
blijft ze draven en als ik stap zeg of ho zodat ze kan stappen gaat ze stilstaan
of komt ze naar je toegelopen

tips..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:14

Veeeeel geduld hebben.
Ze mag niet naar je toe komen als je dat niet wilt, dus dan jaag je haar terug weg. Als ze gaat stilstaan commandeer je haar om te gaan stappen.
Gaat ze draven? commandeer haar om te stappen, en zo kan je blijven doorgaan tot ze luistert. Dit vergt wel heel veel geduld van jou, want het is echt zenuwslopend.

Ze speelt met je voeten, en jij mag hierin niet toegeven. Je moet echt consequent blijven. Laat haar niet tot bij je komen. Als ze de kleinste beweging maakt om naar je toe te komen, niet eerst kroelen of weet ik veel wat, maar onmiddellijk duidelijk maken dat ze niet welkom is bij je.
Ze moet naar je luisteren, punt.

Mijn pony wil ook soms gaan stilstaan als ik hem commandeer om te gaan stappen. Zodra ik merk dat hij wil gaan stilstaan, zeg ik "dóórgaan" en dan luistert hij prima.

Nog 1 tip: longeer haar regelmatig en oefen héél veel op overgangen. Als zij in draf springt, moet jij niet gaan denken "ach ik wou haar toch net laten draven", nee, dan moet ze terug gaan stappen en ze mag pas draven als jij "draf" hebt gezegd. Net hetzelfde met andere overgangen. Het zit zo: jij geeft het commando, je paard voert het uit. Dit mag NOOIT anders zijn, je paard mag pas uitvoeren NADAT jij een commando hebt gegeven.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:27

Snapt ze wel wat je bedoelt?
Ik doe bijv met jonge paarden dat als ze moe zijn van het draven en ik heb het idee dat ze gaan stappen zeg ik de commando stappen en als ze het dan doen heel erg belonen dat ze het idee hebben dat ze het goed gedaan heeft.
Als ze het allemaal wel snapt dan rustig doorzetten en als ze naar stap toegaat heel erg belonen kom je verder mee als dat ze het verkeerd hebben gedaan en je straft.
Ik longeer altijd met een longeerzweep ook al zijn ze braaf maar je kan gelijk reageren als er wat mis gaat bijv ze komt naar binnen toe tijdens de overgang.
Met je zweep naar de schouder wijzen en duidelijk maken dat ze niet naar binnen mag komen.
Doet ze het goed weer belonen en dat een paar keer doen.
Hopen dat je er wat aan gehad hebt :D

En altijd de zelfde commando's gebruiken niet de ene keer dit en de andere keer dat

Horseleven

Re: tijdens longeren aleen draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:48

Hoe oud is je paard dan?