hoe zonder zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

hoe zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:02

hallo

ik wil me bezig gaan houden met grondwerk enzo
nu zie ik iedereen die zijn paard/pony trucjes leert zoals voetje geven
maar daar tik je wel het been aan met de zweep

nu is het zo mijn paard is als de dood voor een zweep
hoe nu te doen... :?

miss_lizje

Re: hoe zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:03

Je zou bijvoorbeeld alleen een wijzende vinger kunnen gebruiken.
Zweep is meer een verlenging van je arm.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:12

Je kan je paard leren wennen aan de zweep. Dat is in heel veel gevallen handig ;) Ik weet niet wat hij doet, maar als hij bijv probeert weg te rennen dan hou je hem aan een touw en legt zonder hem aan te kijken de zweep op zijn rug. Zolang hij blijft bewegen hou je de zweep daar, pas als hij even stil staat haal je de zweep weg. Op die manier beloon je hem voor het stilstaan terwijl hij door de zweep aan geraakt wordt :)

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:54

Wil je in het circus da je deze trucjes wilt leren? Als je pony bang is waarom zou je dat dan willen forceren terwijl het een kunstje is waar je niks aan hebt.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:58

Is ie bang voor alles wat er op lijkt, anders kan je een wilgentakje ofzo gebruiken?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:58

Horseleven schreef:
Wil je in het circus da je deze trucjes wilt leren? Als je pony bang is waarom zou je dat dan willen forceren terwijl het een kunstje is waar je niks aan hebt.

ik vind dit een beetje een vreemde reactie.
bepaalde onderdelen van VD hebben naast een vermakelijke functie, ook een gymnastische functie.
Daarbij wordt (als je het goed doet) niks geforceerd.

@TS; ik denk dat je de post van Amable eens goed moet doorlezen en daar eens mee bezig moet.
Wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt, zou ik eens rond kijken naar iemand met veel ervaring die in de buurt woont en je hiermee kan helpen.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:00

Mischien met je vinger,
of met een stokje,
of haar laten snuffelen aan een zweep.
en veel oefenen oefenen oefenen! 8-)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:02

waarom zo negatief horseleven?

Om te beginnen zou ik te tip van amable opvolgen. Als je pony bang is voor de zweep is het zowiezo nuttig om te proberen of je hem daar vanaf kan helpen.

Verder zou ik als ik jou was even kijken op deze site http://www.everyoneweb.com/nalanta/
heel erg leuk. Hij is van 2 bokkers (H_Nalanta), ben zelf stiekem een beetje fan van hen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:05

@horseleven: jouw reactie slaat idd nergens op. maar jij hebt blijkbaar geen variatie in de training van je paard?

@ts: ik heb mijn paard ook kunstjes geleerd zonder zweep. hij was er in het begin ook als de dood voor. onder het zadel nog steeds, en bij longeren oid kan ik wel een zweep gebruiken maar hij luistert beter zonder, dus totaal niet nodig.

bij de kunstjes gebruik ik gewoon mn handen/armen. bij het geven van voetjes bijvoorbeeld raak ik zijn bovenbeen aan en zeg 'the magic word' en voila :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:05

ik heb eigenlijk ook nergens een zweep voor nodig met VD.
Maar daarnaast lijkt het me wel handig om je paard vertrouwt te maken met de zweep als verlening van je arm.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:08

Het nadeel van zonder zweep werken is dat je sneller verwarring krijgt bij je paard. Als hij op een handaanraking reageert krijg je al snel dat hij tijdens het poetsen ook een reactie geeft, of als je hem een klopje op zijn schouder geeft of... vul maar in. Ik heb al verhalen gehoord over bloedneuzen omdat men het paard geleerd heeft op een handaanraking te reageren en het dier tijdens het poetsen even met de hand over het been strijkt, met alle gevolgen van dien.
Een zweep geeft heel duidelijk aan, dit is een commando. Zo blijf je je paard aan kunnen raken zonder allemaal "knoppen" in te duwen. Dat is net zoiets als met wijzen, men is vaak trots als ze alleen maar naar het been hoeven te wijzen en het paard maakt al een mooie jambette. Tot een onbekende op de hoef wijst omdat hij denkt een wondje te zien... en vervolgens een hoef tegen zijn knie aan krijgt. Daarnaast is het voordeel van een zweep dat je van vooraf aan de achterkant kan werken. Dus ik kan op veilige afstand mijn paard vragen om achterbenen op te tillen.Of ik kan hem voor remmen terwijl ik hem achter vraag om zijn benen voorwaarts te zetten voor de berggeit. Kortom, een zweep is echt heel erg handig bij vd ;)

horseleven > Jij gaat neem ik aan nog te paard boodschappen doen? Want jij hebt je paard duidelijk omdat hij nuttig is en niet als hobby...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:52

Ik heb een tijdje terug een artikel geschreven over het wennen aan materialen, aangezien er meerdere mensen tegen dit 'probleem' aanlopen, omdat er best veel paarden zijn die angst hebben voor een zweep.

Kijk eens op onderstaande website in mijn onderschrift en dan bij 'grondwerk' dan zie je het er wel tussen staan in het rijtje :)

Succes!

Lindsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:02

Horseleven schreef:

Inderdaad een beetje een rare reactie.
Veel mensen leren hun honden toch ook trukjes?
Dit is leuk voor mens en dier, dus waarom niet?

Vaak gebruiken mensen de zweep als verlengstuk van je arm.
Als je namelijk het beentje met je hand aantikt, heb je meer kans van een hoef tegen je hoofd.
En das niet z'n heel fijn gevoel ;)

Als je paardje bang is voor de zweep, kan je dit achterwege laten.
Maar je kan ook proberen je paard te laten wennen aan de zweep.

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:53

kehdra schreef:
Horseleven schreef:

ik vind dit een beetje een vreemde reactie.
bepaalde onderdelen van VD hebben naast een vermakelijke functie, ook een gymnastische functie.
Daarbij wordt (als je het goed doet) niks geforceerd.

ja inddddd, het slaat echt helemaal nergens op.
komopzeg.
successsss! :o :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:36

ik wil ook de grotere kunstjes gaan doen, maar dan wil ik als commando gebruiken wat zij ook moet doen,
dus wil je (al na het aanleren) bijvoorbeeld de jambette vragen, dan strek je je eigen been ook naar voren.
Afbeelding
zoiets :D

het ziet er misschien raar uit, maar als je het dan een keer gaat showen lijkt het net of je pony precies doet wat jij doet, kan best grappig zijn :D
pony's herkennen onze bewegingen misschien niet als de beweging die ze zelf moeten doen, maar als ze een wijzende zweep kunnen herkennen
moeten ze dit ook wel kunnen snappen denk ik... :P

en ze halen de commando's misschien ook wel beter uit elkaar...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:32

Zo heeft ziggy het ook geleerd hoor. twee keer voordoen, en met de clicker het gewenste gedrag belonen.
Nu doet hij het links en rechts op commando.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:13

kehdra schreef:
Zo heeft ziggy het ook geleerd hoor. twee keer voordoen, en met de clicker het gewenste gedrag belonen.
Nu doet hij het links en rechts op commando.

het kan dus wel? nou ja, ik had nog niets geprobeerd dus ik had eigenlijk geen idee,
vond het er wel grappig uit zien :D maar wist niet of paarden het ook zo kunnen leren,
weet ik weer iets meer hè! ;)

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:51

Horseleven schreef:

ja mee eens ! probeer iets waar je geen zweep voor nodig hebt?!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:02

geldaisy schreef:
Horseleven schreef:

ja mee eens ! probeer iets waar je geen zweep voor nodig hebt?!

Wat is er zo fout aan een zweep dan? Verklaar je eens nader Geldaisy?