Longeerprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:02

Aangezien het geen rijtechnisch probleem is hoop ik dat het hier goed staat.

Mijn paardje heeft wegens een slecht zadel en nog andere problemen 3 zware blokkades in zijn rug opgelopen. Hij wordt nu om de 14 dagen behandelt door Bruno Beylen (http://www.diergeneeskundigechiropractie.be/) en tussendoor moet ik los longeren zonder enig gewicht op zijn rug. Nu doet longeren voor mijn paard pijn, dat merk door dat hij steigerend op mij komt afgewandelt... (terwijl hij dat daarvoor nooit heeft gedaan).
Maar zo kan ik dus absoluut niet longeren, ik heb veel gedult maar nadat de 3de keer steigerend op mij is afgekomen moet ik hem gewoon slagen met de longeerzweep want dit valt echt niet te tolereren, en normaal slaag ik echt niet graag, en de 1ste keer kan ik verdragen, maar 3 keer neen.

Nu heb ik terug naar de DA gebeld en die zei dat ik willen of niet moest longeren om zijn spieren los te lopen.

Dubbele longe, bijzetteugels en heel de zooi zijn niet mogelijk want hij mag zelfs geen longeersingel aan.

Nu wil ik echt een diervriendelijke oplossing, want een paard dat steigerend op me afkomt kan ik echt niet rustig laten doen zonder kwaad te worden. Heeft iemand een idee??

caelin

Re: Longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:32

loopt ze wel gewoon met je mee
zo ja probeer haar aan de hand te bewegen [ook goed voor je eigen conditie]

probeer haar aan de hand mee te laten lopen zodra dat lukt ga je steeds iets verder van haar af zodat ze zelf loop als dit lukt probeer het ook met de draf

als dit niet lukt probeer haar dan los in de bak te longeren zonder touw dan kan ze los rennen enz probeer het langzaam optebouwen op haar tempo

ze kan aangeven met stijgeren dat ze pijn heeft omdat alles los is
of dat ze blij is dat alles los is en lekker kan bewegen wat ze hier voor nooit kon

ik heb het ook met mijn oude paard gehad en ik ben helemaal opnieuw begonnen dus als veulen
eerst lekker poetsen en opnieuw je vertrouwen met haar opbouwen en dan lanzaam in de bak enz

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:41

oskadisch schreef:
loopt ze wel gewoon met je mee
zo ja probeer haar aan de hand te bewegen [ook goed voor je eigen conditie]

probeer haar aan de hand mee te laten lopen zodra dat lukt ga je steeds iets verder van haar af zodat ze zelf loop als dit lukt probeer het ook met de draf

als dit niet lukt probeer haar dan los in de bak te longeren zonder touw dan kan ze los rennen enz probeer het langzaam optebouwen op haar tempo

ze kan aangeven met stijgeren dat ze pijn heeft omdat alles los is
of dat ze blij is dat alles los is en lekker kan bewegen wat ze hier voor nooit kon

ik heb het ook met mijn oude paard gehad en ik ben helemaal opnieuw begonnen dus als veulen
eerst lekker poetsen en opnieuw je vertrouwen met haar opbouwen en dan lanzaam in de bak enz

Mja het lekker bewegen steigeren is het zeker niet, want als ik hem volledig los zet in de bak, dan loopt hij gewoon niet, dan staat hij er gewoon te staan, ik mag dan doen wat ik wil, hij gaat echt niet bewegen. En als hij de wei op gaat dan is het hoofd naar beneden en eten, zelfs als de kudde loopt gaat meneer gewoon verder staan grazen.

het aan de hand stappen gaat nu gewoon goed dus ik ga je tip eens proberen, voor de rest gaat eigenlijk alles goed, grondwerk gaat goed, borstelen en heel de zooi ook, het is alleen als hij in rondjes moet lopen (en dus moet buigen) dat hij begint te steigeren.

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:39

Als het echt pijn doet bij haar zou ik er niet langer mee doorgaan. dierenarts bellen en zeggen dat het echt niet gaat, je dwingt je paard tot iets wat ze eigenlijk niet kan. Als jij een gekneuste enkel heb ga je toch ook geen rondjes rennen door de bak?. Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun paard ook moesten longeren van de dierenarts & het daarvan alleen maar erger werd;) ik zou is een join up proberen... succes! ;)

caelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:46

wat ik ook veel deed was als ze los in de bak liep een longeer zweep en er rustig achter aan lopen mijn paard ging dan langzaam lopen en op een gegeven monend draven ik ben toen in het midden gaan staan en heb haar puur op mijn stem en met de longeer zweep gelongeerd dan kon ze tussen door ook bokken
dit vond ze super omdat ze alle ruimte had en tocht haar beweging had

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:40

BEH --> GVL

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:54

_Bambi_ schreef:
Als het echt pijn doet bij haar zou ik er niet langer mee doorgaan. dierenarts bellen en zeggen dat het echt niet gaat, je dwingt je paard tot iets wat ze eigenlijk niet kan. Als jij een gekneuste enkel heb ga je toch ook geen rondjes rennen door de bak?. Ik ken genoeg verhalen van mensen die hun paard ook moesten longeren van de dierenarts & het daarvan alleen maar erger werd;) ik zou is een join up proberen... succes! ;)

Waarom nou weer een join-up 'proberen'? Alsjeblieft niet doen als je geen verstand ervan hebt. Hoewel ikzelf heel erg voor MR ben, ben ik toch echt fel tegen zomaar wat proberen.

Voor de rest ben ik het hier wel mee eens, opbellen en zeggen dat het duidelijk niet gaat. Moet het per se in draf/galop of mag het ook alleen stappen zijn?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:59

mijn E pony deed dat ook omdat het pijn deed,!
ook steigerend op me af,!
Best eng soms..
Maar goed, ik ben door gegaan!
met de longeerzweep achter haar kont en blijven zwaaien, )niet slaan dus, maar in de lucht zwaaien) zodat ze bleef opletten,
Ik stond zoals het niet hoort, niet stil, op 1 plek.. maar ik liep steeds achter haar kont aan met de zweep zodat ze maar bleef lopen, ook ging ik veel op haar moeilijke hand wandellen..
je raad het nooit, maar haar moeilijke hand is veeeeeel beter geworden dan haar toen makkelijke hand!
Ze is helemaal los geworden en ook rijden gaat nu heel veel beter!
ik hoop dat het jou ook gaat lukken, gelukkig hadmijn pony veeel vertrouwen in me en werkte uiteindelijk mee!
Dat bereik jij vast ook!!
heeel veel succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:19

Eergisteren terug geprobeert te longeren, maar weer hetzelfde probleem, zelfs los zonder longe, ik sta naast zijn kont, zet hem in stap, en stap naast hem door, dan overgang naar draf aangegeven, steigert hij, en gooit zich gewoon om in mijn richting. Dan heeft iemand anders overgepakt omdatk gewoon te veel schrik had, haar heeft hij geraakt en ze is naar het ziekenhuis gemoeten...
Heb hem dan maar 2 dagen in de stapmolen gezet, maar dat is geen oplossing, dat is het probleem vermijden.
Weet nu echt niemand een oplossing?

Sandra1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:31

Ik zou het paard een tijdje 24/7 in de wei zetten en af en toe in de wei gaan en met hem spelen en belonen. Ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt? Zo kan hij zich zelf beweging geven.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:17

heeft hij problemen als je hem in stap longeert, of alleen in draf? Draaft hij zelf in de wei? Het lijkt mij dat, als hij normaal gesproken geen gedragsproblemen heeft, hij protesteert omdat het hem pijn doet. Over Monty Roberts; ik ben het met hem eens dat een longeerlijn aan het hoofdstel of halster een onnatuurlijke buiging van het paard eist. Als jouw paard juist rugklachten heeft, lijkt mij dat de buiging die je vraagt door hem op die manier te longeren hem pijn doet in zijn blokkades. Stel je voor dat je een stijve nek hebt, of een hernia en er word van je gevraagd je nek of rug krom te buigen, dat hou je ook niet lang vol. Ik zou idd meer aan de hand stappen of draven..

Je moet oppassen dat je geen ongewenst gedrag creert waardoor hij altijd zo reageert op het moment dat je wilt longeren, alleen maar omdat hij inmiddels geconditioneerd is om zo te reageren... (Ik heb een merrie waarvan ik het verleden niet ken en zij word helemaal gek zodra ze een longeerlijn ziet, ik weet niet wat er met haar is gebeurd maar er is niks meer mee te beginnen...Voorkomen is beter dan genezen!)

(Trouwens, als hij kan steigeren, hoe vast zit zn rug dan? Of beter, op welke manier? Want normaal gesproken is dat een beweging die ze dan minder makkelijk maken.)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:36

Ik zou die gene maar eens bellen die jouw paard in behandeling heeft ( Bruno Beylen geloof ik?) Hij is degene die jouw paard behandelt en ik zou hem het probleem eens uitleggen dat je paard niet te longeren is. Misschien kanhij je helpen daarmee of heeft hij tips.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:17

de longeerhulp misschien? en heb je al gevraagd waarom de longeersingel niet om mocht? mijn paard had een spierscheur in d'r rug en toen mochten we 3 weken alleen stappen en kleine stukjes draf, maar een longeersingel mocht gewoon om(is nl geen belasting)

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:39

een stapmolen in de buurt met drafstand toevallig?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:10

Ik zou ook de behandelaar bellen en hem om advies vragen.

Verder misschien beginnen met aan de hand flink doorstappend wat voltes mee te pakken, als hij dan al op de volte moet gaan lopen, dan lekker rustigaan beginnen op een hele grote circel, als je merkt dat het hem goed afgaat, de volte langzaam wat verkleinen, draven zou ik pas proberen als het stappen ontspannen en braaf gaat..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

ik zou ook niet doorgaan met longeren. Dat is juíst belastend.
Maar als die man nou zegt dat je wel moet longeren dan kan ik je 2 lijnen aanraden.
Als je paard zich dan naar je toe draait kan je met de buitenste lijn hem bij je wegtrekken.
Als je nog nooit met 2 lijnen hebt gelongeerd vraag dan even hulp maar het is het zeker waard om te leren. Met twee lijnen longeren is veel effectiever dan met slechts 1.

Succes ermee!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:59

Lastige situatie dit. Na zo'n behandeling is het natuurlijk wel belangrijk dat je je paard soepel blijft houden en hij zichzelf niet weer vast loopt. Maar als het werkelijk pijn doet is het niet iets dat je moet gaan forceren.
Beste advies is dus dat je nogmaals moet overleggen met de chiropractor, of het wel klopt dat je paard zo heftig reageerd. Wellicht is de behandeling nog niet helemaal goed aangeslagen en zal hij nog eens moeten komen. Zeker als hij voor de behandeling dit gedrag niet vertoonde.

Verder ben ik wel van mening dat ondanks dat een paard wat last kan hebben van zijn spieren na zo'n behandeling, het wel goed is om onbelast te bewegen. Liever op het weiland, maar dan loop je het risico dat ze zichzelf vast zetten om de spierpijn te ontlopen en je alsnog niet verder bent gekomen.

Longeren in stap gaat wel goed? Wat ik zou doen als ik jou was is om de lijnen zo groot mogelijk te maken, zodat de spieren eerst goed warm zijn voordat je paard in moet buigen. Ook kan je kijken naar verschillende technieken om de spieren voor het werk op te warmen.
Bij het draven zal je even door moeten zetten. Aandraven is vaak het lastigste, en zodra de gang erin zit worden de spieren warmen en komen ze los. Probeer in de bak te longeren, zodat je grote rondjes kan pakken en ook veel lange lijnen kan draven.
Probeer voor het aandraven goed op te letten en hem in de overgang actief te houden. Een paard kan alleen steigeren vanuit (bijna stilstand) dus zet een beetje druk erachter en laat hem doorlopen. Loopt zelf bij voorkeur ook mee tijdens het longeren, en blijf actief. Mits, je kan uitsluiten dat hij echt niet extreem veel pijn heeft.