Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
abeltje_xx schreef:wat ik erg fijn vind is om allereerst 3 commando's erin te krijgen: ho, kom en terug. oftewel stilstaan, meekomen/volgen en achterwaarts.
deze zijn vrij makkelijk aan te leren. is eigenlijk basis werk voor aan het halster mee te lopen. maar omdat ze simpel zijn en je ze makkelijk snel achter elkaar kan herhalen kan je het toch uitdagend houden. paarden pakken ze snel op ( jaarlingetje kreeg het door in een kwartiertje).
het makkelijkst vind ik om veel te herhalen, dus kom, ho, kom, ho, kom, ho, terug, ho, kom, ho, terug, ho, terug, ho, kom enz...
daarna kan je eventueel pasjes zijwaarts vragen. stel je er nog niet teveel van voor, je wil dat hij op een aanraking van jouw hand/vinger/ zweep wijkt voor die druk en iets opzij gaat.
en wat ik zelf altijd erg leuk vind als deze vier dingen erin zitten, is m het buiten te gaan doen. dus te gaan wandelen met je paardje en dan buiten die dingen te oefenen.
zo kan ik inmiddels mijn paardje stilzetten met ho, teugels/ halstertouw op de grond en dan controleer ik even alle hoefjes op stenen voordat we verder gaan. ze verzet geen stap. en zelfs als ze dat wel doet dan vraag ik of weer ho of terug.
veel plezier!