Steigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

velisaen

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:49

heey!
ik heb een vraagje :+
mijn Vpony kan steigeren op commando *yeeeeeh*
nu wil ik het ook kunnen als ik erop zit!
ik heb het eerst met zadel enz gedaan voor wat gewicht. toen ben ik er zelf op gaan zitten,
mijn vriendin gaf de hulpen voor het " hoog " komen van lady :Y)
alleen toen ging ze zegmaar boksteigeren.
eerst een halve steiger en daarna meteen een bok!
heeft iemand tips?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:50

Ja, ik heb een tip

NIET DOEN!!! NIET AANLEREN, KAN EEN ENKELTJE SLACHTHUIS WORDEN!

velisaen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:53

Cassidy schreef:
Ja, ik heb een tip

NIET DOEN!!! NIET AANLEREN, KAN EEN ENKELTJE SLACHTHUIS WORDEN!

en waarom dan? ze doet het hartstikke goed en heeft er plezier in!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:00

Om te beginnen gaat het om een verzorgpony, weet de eigenaar waar je mee bezig bent?

En mag ik je vragen om onderstaand topic eens zorgvuldig door te lezen? Daar staan al je vragen in beantwoord, en daar vind je ook de eisen die je aan jezelf en aan je paard moet stellen voordat je steigeren onder de man mee gaat nemen. Want je moet echt donders goed weten waar je mee bezig bent, en je realiseren dat de gebruiksaanwijzing voor het steigeren weleens verloren kan gaan als het paard verkocht gaat worden. Gaat het steigeren onder de man verkeerd, kunnen er doden vallen.

Steigeren is de laatste oefening die je mee moet nemen, voor die tijd zijn er een aantal oefeningen die het paard zou moeten beheersen voordat je daarmee gaat beginnen. Ervaring leert dat menig bokker die de vraag hier op bokt stelt, ertoe neigt om de basis over te slaan, en meteen naar het steigeren toewil.

Dus nogmaals, lees het topic door, lees de links door, de wiki pagina door, en vraag jezelf af of je je Verzorgpony nog steeds moet willen laten steigeren onder de man....

[GVL] Hoe steigeren onder de man aanleren?

[NH] hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

En ook voor jou de link naar de Bokt Wiki

http://www.bokt.nl/wiki/Steigeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:22

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:44

*Onderdrukt een hele grote zucht*
TS; misbruikt je paard het steigeren vanaf de grond en weet de eigenaar dat hij het op commando kan?! :)

velisaen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:34

H_Nalanta schreef:
*Onderdrukt een hele grote zucht*
TS; misbruikt je paard het steigeren vanaf de grond en weet de eigenaar dat hij het op commando kan?! :)

jep ze weten het; en nee ze misbruikt het niet en ze kan de basis ;)

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:51

Mensen kunnen ook overdrijven zeg...
Natuurlijk kan het gevaarlijk zijn, maar zolang je het niet alleen doet & erg consequent bent, kijk naar E_Nalanta aka Eva Roemaat met Shilas en Flip, vind ik dat het je eigen keuze is. Maar neem inderdaad gewoon goed alle uitleg door & bekijk uitleg filmpjes.
http://www.everyoneweb.com/NALANTA
^ vind ik écht een goede site. (:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:57

Cassidy schreef:
Een zeer indrukwekkend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Steigeren is NIET STOER, kan levensgevaarlijk zijn, en de eerste stap naar een enkeltje slager worden.

Wil je dat op je geweten hebben?

Dit lijkt me meer een paard die het ERG niet eens was met de ruiter die op hem ging zitten. Niet een paard die misbruik maakt van het feit dat hij/zij heeft leren steigeren op commando...

En over een volgende eigenaar: een paardje koop je over het algemeen niet in een implus. Dus elke nieuwe eigenaar die enigszins geinteresseerd is in het diertje zal willen weten wat ze allemaal kan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:13

Iedere nieuwe eigenaar wil weten wat het paard kan, dat is waar. Maar niet ieder paard wordt via de eerste eigenaar of de eigenaar die hem de kunstjes heeft geleerd verkocht, en gebruiksaanwijzingen gaan maar al te snel verloren.

Op stal wij hadden wij een paard staan die door een van de vorige eigenaren geleerd had om te gaan liggen als je in zijn schoft kneep. Dit was hem geleerd voordat hij zadelmak gemaakt werd. Het gevolg was dat hij bij het zadelmak maken ook ook ging liggen als hij de druk van het zadel op die plek voelde. Het was nog een groot probleem om hem te leren de druk van het zadel te accepteren, zonder erbij te gaan liggen.

Jaren later - en een aantal eigenaren later - komt het dier bij ons op stal te staan, en toevallig staat degene die hem het truukje heeft geleerd ook bij ons op stal. Puur om te kijken of hij het nog wist, knijpt ze in zijn schoft, en ziedaar, paard gaat er bij liggen! De eigenaar van wie het paard nu was, had van de vorige eigenaren niet te horen gekregen dat het paard dit truukje kon.

Dat het filmpje wat ik aanhaalde niet helemaal past bij het steigeren op commando, geef ik meteen toe. Maar ik hoop dat het de mensen die er aan denken om het steigeren aan te leren aan het denken zet. Een paard dat heeft leren steigeren kan dit tegen de mens gebruiken, en als het paard op het filmpje (dat dit zo te zien niet voor de eerste keer doet) bovenop de jockey was beland, had deze er serieuze schade aan over kunnen houden, als hij het al had kunnen navertellen.

Er zijn genoeg steigertopics op bokt, gestart door kinderen die de basis van de VD overslaan en die het stoer vinden om een steigerend paard te hebben. Aan de hand en onder het zadel. Negen van de tien realiseren zich niet dat steigeren heel gevaarlijk kan zijn, dat paarden het tegen je kunnen gaan gebruiken, en als het mis gaat, en goed mis gaat, er serieuze ongelukken kunnen gebeuren. En een paard dat heeft geleerd door steigeren onder het werk uit te kunnen komen, aangeleerd of niet, gaat niet altijd een even fijne toekomst tegenmoet. Aanleren van steigeren kan een enkeltje slager worden, en wil je dat op je geweten hebben?

kabwan

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:25

Ik vind dat Cassidy gelijk heeft, het is echt leuk om op te scheppen met wat je paard allemaal kan, maar als het dan eens fout gaat is het altijd de schuld van het paard. Maar nooit die gene die het heeft aangeleerd. Je zal het maar verkeerd aanleren, en dat het paard er last van krijgt, een keer valt en dan heb je een knik in de rug... Natuurlijk gaat het niet zo snel, maar een paard kan zelfs van een beetje rennen kreupel worden, wat gebeurt er dan als hij op zijn rug valt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:30

Sterker nog, wat gebeurt er als hij achterover klapt en er nog een ruiter op zijn rug zit die niet snel genoeg weg kan komen, of niet weet hoe hij moet reageren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:33

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:37

Ja daarom, ik vind het onverantwoordelijk. Ik zag ook in het profiel dat TS 14 jaar is. Dadelijk gebeurt er wat met die verzorg pony, en zal je altijd langs dat huis moeten fietsen of lopen en dan denken dat jij die pony na de mallemoeren hebt geholpen, of dat die zelfs na de slacht moet. Dadelijk krijgen die mensen een kindje of een nichtje of neefje die leuk op die pony wil. En begint het in eens uit het niets te steigeren... Als je er niet zelf af valt kan altijd nog iemand anders gewond raken en dat wil je al helemaal niet hebben.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:39

Wauw die eerste is gevaarlijk, ook nog op het beton, niks wat je val zou dempen, maar een paard van 500kilo is sowieso niet fijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:42

Misschien is het voor degenen die denken dat het allemaal nog wel meevalt met dat steigeren, en van mening zijn dat iedereen het vooral maar mee moet nemen, handig om een keer te kijken op de Bokt Wiki waar wat meer informatie staat over VD.

En dan van mij nog een keer een aantal topics over het aanleren van steigeren van pony's (verzorgpony's en eigen pony's) en nogmaals het advies om je hersens te gebruiken en het NIET zomaar aan te leren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:42

kabwan schreef:
Wauw die eerste is gevaarlijk, ook nog op het beton, niks wat je val zou dempen, maar een paard van 500kilo is sowieso niet fijn.

De eerste is iemand die ervaring heeft met het corrigeren van paarden, en die weet wat dit paard doet...hij is voorbereid en reageert goed.
Bij de tweede zie je dat de ruiter het paard bijna achterover trekt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:44

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:46

bij het 2e filmpje heeft mevrouw zelfs geen helm op ofzo :p
ik heb mijn paard steigeren moeten afleren:p we doen nu gewoon wat simpele trucjes, en misschien binnen een paar jaar haar leren steigeren op commando, ik zie nog wel :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:47

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:48

Ja was me al opgevallen, ze bleef alleen maar zitten omdat ze die knobbel had van het western zadel. Maar TS is 14 en zal dit ongetwijfeld blijven doen, helaas. zucht.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:48

GaelleS schreef:

Cap is eigen keus, maar laat ik je wel vertellen dat een cap je niet gaat redden als een paard met zijn volledige gewicht op je lijf knalt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:51

Cassidy schreef:
GaelleS schreef:

Cap is eigen keus, maar laat ik je wel vertellen dat een cap je niet gaat redden als een paard met zijn volledige gewicht op je lijf knalt.

dat is ook waar, maar al minder kans dat je hersenen ook meteen geplet worden? :p
nu ja als ik weet dat mijn paard zo zou steigeren zou ik er niet opkruipen zonder enige bescherming :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:55

De ts heeft welgeteld 4 berichten geplaatst, en zich verder niet meer laten zien.
Dit topic is omhoog gehaald door iemand die vond dat we overdreven, maar zullen we het nu dan gewoon weg laten zakken? Er zijn informatievere topics over steigeren dan deze.

Te weten: [GVL] Hoe steigeren onder de man aanleren?