werken aan duur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irisworkum

werken aan duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:05

He,

Ik heb een probleem wat ik telkens weer tegen kom; ik weet niet hoe je duur opbouwt. Ik heb bijvoorbeeld een verzorg shetje. Ik heb met hem een begin gemaakt aan de jambette, wat heel goed ging, hij doet hem al aardig hoog. Alleen ik hem geen idee hoe ik ervoor zorg dat hij hem langer omhoog kan houden. Ik heb al in wat boeken gekeken over clickertraining/grondwerk e.d. maar ik vind nergens echt een duidelijke uitleg, dus ik vroeg me af of iemand hier dit weet. Alvast heel erg bedankt!

Captain

Re: werken aan duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:22

Dat is vooral een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De Jambette is niet zo'n hele zware oefening maar wel als je paard hem in de lucht moet houden, zo'n been weegt aardig wat en het paard moet dus wat spieren trainen voordat hij zijn been ook daadwerkelijk lang in de lucht kan houden.

Wat ik altijd doe is een hulp geven en deze net zolang geven als dat ik nodig vind. Dus wil ik een korte Jambette dan raak ik heel even het been aan en laat daarna los, wil ik dat hij zijn been omhoog houdt dan blijf ik de hulp geven tot ik het genoeg vind en hij zijn been naar beneden mag doen. :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:16

ik tel nog wel eens hardop mee...
Klinkt achterlijk maar het werkt voor mij.

Beloon eerst voor de één, daarna één en twee, en zo opbouwen.
Niet dat het paard de cijfers begrijpt die je noemt, maar zo leert hij wel dat zolang jij op tellende toon klanken uit blijft slaan hij de oefening moet blijven doen :) denk ik. Goed, voor mij werkt het wel...

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:22

Ik heb hetzelfde probleempje :P vooral bij het flehmen, dan wil ik dat ze haar lip bijvoorbeeld 3 seconden in de lucht houdt, maar ze snapt het nog niet helemaal. Maar geduld is een schone zaak :P
edit: ik gebruik het commando: ga zo door, als ik de oefening langer wil hebben ;)

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:02

Dankjewel allemaal, ik zal het vandaag even proberen haha, hopen dat het lukt! :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:27

Hoe beloon je en wanneer? Wanneer je met stem of clicker beloont, dan doe je dat in het begin op het moment van optillen van het been, daarna als het been op het hoogste punt is en om de duur te verlengen, kun je dus nog iets (1 sec) later belonen.

Beloon dan alleen nog maar als hij het been ietsjes langer omhoog houdt. Wat doet hij als je het belonen een paar keer overslaat? De meeste paarden gaan dan beter hun best doen (maar als je te lang niet beloont wordt de prestatie minder).