de zin / onzin van longeren. Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

de zin / onzin van longeren. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:48

Hoi bokkers,

Mijn twee verzorgpaarden longeer ik regelmatig met pessoa.

Het ene paard is een Duits gefokt dressuurpaard van 9 jaar, wat een paar jaar niet veel getraind is. Sinds een jaar loopt ze op een dag na de hele week. Ze heeft een tijdje erg op de voorhand gelopen, maar de laatste paar maanden wordt ze echt goed gereden (onder begeleiding natuurlijk) en zet ze haar achterbeen er goed onder. Het is een erg makkelijk te rijden paard, ze geeft makkelijk na en is heel goed aan het been.
Heeft het wel zin om dit paard 1 a 2 x per week met pessoa te longeren? Mijn instructrice zei dat het beter is om gewoon te rijden en een dag per week vrij te geven. Met rijden kan je figuren trainen en makkelijker het achterbeen eronder krijgen.
Ik zelf vind persoonlijk longeren meer iets voor als het paard rugklachten heeft of als ik weinig tijd heb.
Wat vinden jullie?
Groetjes

ElsB

Re: de zin / onzin van longeren. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:52

Natuurlijk heeft het zin om dit paard regelmatig te longeren; dat geld voor elk paard. Mits de persoon die de longe vasthoudt verstand van zaken heeft. Een paar longeerlesjes nemen dus. Maar liever niet bij die instructeur die van mening is dat longeren niet nuttig is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:56

Longeren is inderdaad zinnig wanneer dit kundig gedaan wordt. Het lichaam gymnasticeer je ermee zonder de extra belasting van de ruiter. Het is echter wel erg geestdodend voor een paard (net zoals alleen maar in de bak rijden), hier moet mijns inziens wel rekening mee worden gehouden. Ook is het belangrijk niet te lang te longeren. 20 minuten maximaal in totaal.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:58

Ik vind longeren gewoon bij de basistraining horen, dus echt niet alleen voor paarden met rugklachten hoor! Het is een goede afwisseling op het normale werk, en wel lekker voor een paard dat hij onbelast zijn oefeningen kan doen. Ik vind het nadeel van een pessoa dat je moeilijk de juiste stelling krijgt. Ik longeer zelf altijd (2 x per week) met dubbele longe waarbij ik dan wel de juiste buiging en stelling kan vragen. En als je serieus gaat longeren ben je echt niet heel veel minder tijd kwijt dan met rijden, vind ik. 8-) 8-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:00

Ik heb het longeren geleerd. Met hulp van anderen.
ALs ik longeer, vraag ik stelling, laat ik veel tempowisselingen lopen, dat gaat allemaal prima.
Maar het paardje gaat met pessoa ontzettend scheuren door de longeerbak, ze wil alleen maar rennen. Onder het zadel is ze heel makkelijk terug te rijden..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:00

Goed om jullie meningen te horen. Dan ben ik wat gemotiveerder ;)
Als ik longeer, maak ik de lijn vast aan de longeersingel en haal hem dan door het bit. Zo kan ik toch een beetje stelling vragen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:04

Ik doe het nooit, met rijden krijg ik 10 x meer het gewenste resultaat als aan de longe ;-)

Mijn paard vindt er btw ook geen ruk aan, geestdodend werk het voor hem.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:05

Ik zie het nut er niet van in.
Onbelast gymnastiseren kan ook aan de hand. Dat is niet zo geestdodend voor het paard èn je bent veel meer sàmen bezig.
Wanneer het paard weidegang heeft (zoals het imo hoort), krijgen ze ook beweging genoeg.
Dus nee, geen rondjes lopen voor mijn paarden. ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:09

mijn vz paard loopt het hele jaar door 24/7 op de wei...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:10

Je kunt ook met dubbele longe longeren, dan kan je ook figuren maken.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:11

Michellkuh schreef:

En het is nog heel leuk om te doen ook; :j niet alleen voor jezelf, maar ook voor je paard. je hebt dan immers meer mogelijkheden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:13

Michellkuh schreef:

Dat kan je ook als je erop zit :+

Dubbele longe bij jonge paarden vind ik wel erg fijn (voor het zadelmak maken en doorrijden).
Stuur en rem monteren....scheelt al een hoop onbegrip!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:15

Ik heb een tijd niet kunnen rijden, maar toen longeerde ik haar 2x per week. Haar balans is enorm verbeterd en ze is veel losser door het lijf.
Nu rij ik weer 3-4x per week en ik probeer altijd 1x per week te longeren.
Dat doe ik vaak met touwtjes, of met bijzetteugels. Dubbele longe werkt ook wel mooi.
De pessoa ben ik niet zo`n fan van ;)

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:17

Ik vraag me altijd af in hoeverre je een paard eigenlijk écht goed zijn achterbeen kunt laten onderbrengen met longeren... Met dubbele lijnen bijvoorbeeld, heb ik toch het idee dat je teveel invloed uitoefent op de mond, en daarmee het paard niet echt de kans geeft zelf zijn hoofd te laten zakken doordat hij zijn achterbeen eronder zet. Ik weet niet of dat waar is, maar dat idee heb ik een beetje.
Ik vind grondwerken wel erg belangrijk voor de dominantieverhoudingen (om het zo maar even te noemen) tussen mens en paard. Als je je paard kunt sturen met houding, beweging en positie op de grond, geeft dat een hele prettige samenwerking. Bovendien, als je je paard eerst vanaf de grond leert wijken voor druk heb je daar later veel profijt van. Maar ik denk dat je echt trainen toch beter kunt doen als je erop zit, en het is ook minder saai voor je paard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:18

Ik vind longeren zeker een toevoeging.
Niks geen saaie rondjes maar werken aan gehoorzaamheid en je kijkt een tegen je paard aan.
Het is ook afwisseling in het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:18

listiglistje schreef:
Dubbele longe bij jonge paarden vind ik wel erg fijn (voor het zadelmak maken en doorrijden).

Ook één van de redenen waarom ik mijn jonge merrie niet longeer.
Ik wil niet dat de teugels "stuur en rem" zijn. Ik ga haar dus ook inrijden met mijn zit, waarbij zithulpen "stuur en rem" zijn.
Dat is toch ook het uiteindelijke rijden?!

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:20

Daar ben ik het helemaal mee eens, JoviBan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:28

JoviBan schreef:
listiglistje schreef:

Ook één van de redenen waarom ik mijn jonge merrie niet longeer.
Ik wil niet dat de teugels "stuur en rem" zijn. Ik ga haar dus ook inrijden met mijn zit, waarbij zithulpen "stuur en rem" zijn.
Dat is toch ook het uiteindelijke rijden?!

Ieder zijn ding, ik ben niet zo van dat idealistische zweverige,
jonge net zadelmakke paarden hebben nog geen stuur en rem en komen zeker niet terug op je zit als ze er nog geen jota van snappen!

Leuk misschien op een trage tinker of fjord maar een rillerige, vlugge net zadelmakke KWPN'er zie ik nog niet terugkomen op je zit :P
Leuk ideaal maar niet de werkelijkheid bij het zadelmak maken....daarbij al mijn paarden zijn er nooit slechter van geworden ;-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:28

Kan je met dubbele longe dan ook figuren laten draven en gallopperen? Dat lijkt me lastig...
Ik kan me in de argumenten voor en tegen wel vinden..
Bij de pessoa wordt het paard toch gestimuleerd zijn achterhand eronder te brengen? Ook zitten er stiekjes en katrolletjes aan het bit, wat de elastische verbinding aan de teugel nabootst.
Toch?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:30

Ik vind de pessoa in stap en draf nog wel goed werken, alleen in galop krijgt ie steeds een aardige ruk in zn mond.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:31

Arianna1983 schreef:
Kan je met dubbele longe dan ook figuren laten draven en gallopperen? Dat lijkt me lastig...

Dat kan makkelijk, er rouleert een mooi filmpje van Franke Sloothaak op internet (even googelen), hij werkt heel veel met de dubbele longe!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-06-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:31

Dit paard (waar het topic om gaat) is geen jong paard. Het is een 9 jarige die prima op de zit teruggereden kan worden...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:31

Die ruk krijgt een paard ook met touwtjes toch, of ontwijkt een paard dat dan juist?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:33

Arianna1983 schreef:
Dit paard (waar het topic om gaat) is geen jong paard. Het is een 9 jarige die prima op de zit teruggereden kan worden...

Ik reageerde op de post van JoviBan ;-)

Maar goed weer on-topic :Y)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:35

Nee met touwtjes heb je dat niet, de ruk van de pessoa in galop komt door het afzetten van de achterhand.

Touwtjes kunnen los van links naar recht glijden, maar de lengte veranderd niet doordat ze op 2 punten vast zitten aan de singel (en onderaan kunnen ze glijden)

Mijn paard aan het werk aan touwtjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBH7MADR-D.jpg