Doe ik het goed?/Heeft het wel zin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Doe ik het goed?/Heeft het wel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:00

Hee,

Ik ben me sinds kort gaan verdiepen in grondwerk, omdat ik graag een sterkere band wil met mijn verzorgpony, die ik sinds juli 2009 verzorg. Ook wil ik niet alleen maar mesten,poetsen, rijden en dan weer klaar zijn, maar ook meer en langer met mijn pony bezig zijn :) Ik wilde eigenlijk volgende week ermee gaan beginnen. Ik ben nu namelijk bezig met dingen opschrijven van internet en ik heb ook een boek geleend (maar of dat precies over grondwerk gaat weet ik niet, ik moet er nog aan beginnen :))

Nu ben ik alleen vorige week 'per ongeluk' al een soort van begonnen met grondwerk. Wat ik graag wil weten is of ik goed bezig ben. Het viel me namelijk op dat mijn verzorgpony achter me aan liep toen ik zijn wei ging uitmesten en toen ik de emmer ging legen. Normaal heeft hij alleen oog voor zijn gras (wat hij bijna niet heeft, haha). Toen dacht ik: hier kan ik een spel mee maken. Dus ik heb een boterham gepakt en ben door de wei gaan lopen. Natuurlijk volgde de pony me, omdat ik eten had ;) Later ging ik ook rennen en hij rende achter me aan. Als ik stopte, moest de pony ook stoppen en dat deed hij braaf. Hiervoor kreeg hij steeds een stukje brood en een schouderklop en een "goedzoooo" als beloning. De dag erna ben ik ook schijnbewegingen gaan maken tijdens het rennen. Pony werd steeds enthousiaster. Zo zijn we nog een paar keer verder gegaan. Van de week heb ik mijn verzorgpony ook een paar keer een paar stapjes achteruit laten lopen (door wat op zijn borst te duwen). En vandaag liep pony ook mee zonder eten! Volgens mij vind hij het leuk :)
Ook onderweg naar de plek waar ik hem altijd laat grazen heb ik hem een paar keer halt laten houden en een paar stapjes achteruit laten lopen. Deed hij ook super goed. Ik ben hier niet te lang mee doorgegaan, omdat ik het hem allemaal niet wil laten vervelen. Ik doe dit een paar keer op de heenweg en op de terugweg.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, want hier komen de vragen:
1: Ben ik goed bezig? Of moet ik eerst toch met andere oefeningen beginnen?
2: Naast mij is er nog een meisje die de pony verzorgt en natuurlijk de eigenaresse. Begrijpt mijn verzorgpony het dan wel of is het verwarrend? Is het wel slim om te gaan grondwerken als er 3 mensen zijn die de pony verzorgen (of moeten de andere 2 dan ook aan grondwerk beginnen. Ik heb het er met de eigenaresse over gehad hoor ;))

Alvast bedankt!
Ik heb trouwens alle sites die ik hier kon vinden bezocht en dus ook, zoals ik eerder zei, bestudeerd er aantekeningen bij gemaakt :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:07

Ik kan niet goed beoordelen of het volgen enzo nu de goede manier is, dat kunnen anderen wellicht beter vertellen.
Over dat er nog twee meiden met de pony bezig zijn, moet verder geen probleem zijn.

Over dat achteruit laten lopen door wat op z'n borst te duwen, wil ik nog een tip geven: via Parelli werk je met 4 fases: je begint eerst met je vingers net contact te maken met z'n haren, loopt hij niet achterhuid, dan maak je je aanraking wat dwingender en raakt z'n huid aan (dus meer contact), loopt hij nog niet, dan duw je echt op z'n spieren, reageert hij nog niet, dan duw je zo hard dat je bijna z'n bot voelt. Geef hem de tijd om te kunnen reageren, dus niet te snel naar een andere fase. Zodra hij reageert (als is het maar een been beetje verzetten), dan stop je en zeg je dat hij braaf is, en kroelt even. Als je dit goed doet, zal hij steeds allerter worden en sneller reageren. Hij weet op een gegeven moment dat als je ermee begint, en hij niet reageert, de aanraking steeds onprettiger wordt, dus hij zal steeds sneller/eerder reageren. Straks hoef je hem amper meer aan te raken voor hij reageert. ;) Zo verfijn je de oefeningen. Paarden in een kudde raken elkaar ook vaak niet eens aan. Als er een dominant paard alleen al kijkt naar een ander paard, zal die achteruit lopen. ;)

Hopelijk heb je hier iets aan!

Mintgroen

Re: Doe ik het goed?/Heeft het wel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 12:34

Ah, die fases had ik dus al gelezen, maar ik begreep het niet zo goed. Bedankt voor de uitleg! Daar ga ik zeker wat aan doen!

Over het volgen ben ik het met mezelf ook nog niet eens. Maar op de één of andere manier moet je toch beginnen met het interessant te maken voor je pony? Mijn verzorgpony reageert goed op eten, maar ik probeer het ook niet teveel met eten te doen en het ook af te bouwen, omdat ik ook veel mijn stem erbij gebruik :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:47

Op zich is het superleuk! En ben je gerust goed bezig.

Maar: 1 ding is heel belangrijk als je ook in de weide speelt. Maak een beginsignaal en een eindsignaal. Die bedenk je gewoon zelf.
Begin kan zijn: even overal aaien, tot en met de kroonranden. Dan ga je pas van start. En als eindsignaal kan je bijvoorbeeld het woordje 'klaar' combineren met een lichaamssignaal zoals armen wijd strekken met gebalde vuisten.

Dat is wel zo fijn voor het paard omdat het anders nooit weet of het al iets 'moet'. En daar kunnen ze heel pleaserig van worden. Dat ze maar achter je aan blijven lopen, omdat ze denken dat je nog verbonden bent en dat er nog iets te halen valt qua beloning.
Na het signaal 'klaar' kijk je de pony dus NIET meer recht aan, praat je er niet meer teben, aai je hem niet meer en heb je gewoon geen contact.
Dat hebben ze snel door. Ze blijven dan niet als je de wei uitgaat nog naar je staren bij het draadje, maar pakken lekker hun paardenleven weer op. Mijne gaat in het land pas haar eigen gang als ik het klaar-teken heb gegeven. Tot die tijd is ze met mij verbonden en spurt ze er ook niet vandoor naar haar vriendjes toe. Na het klaarteken gaat ze haar gang en kan ik gerust nog een half uur in de wei blijven. Maar dan is het wel duidelijk voor haar dat ze niets meer hoeft.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:57

Kukkie,dat is een goeie.....een begin en een klaar teken!
Mirjam,paarden hebben snel genoeg door met wie ze welk "spelletje " doen.Leuk dat je er zo mee bezig bent.En pony vind het ook leuk.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 15:59

@Kukkie: Bedankt voor je reactie! Het begin- en klaar teken lijken me heel handig en ook heel goed :) Daar had ik zelf nog niks over gelezen :)

@Victory2000: Okee, dus dan kan ik gewoon lekker verder gaan :) Ik was bang dat het niet zou werken namelijk ;)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:05

Ik heb er ook nooit over gelezen. Maar mijn hart brak elke keer als mijn paardje maar bij dat hek bleef staren naar me. En een teken leek me logisch.
Want ik wil in de lijn van Parelli z'n oefeningen ook wel eens undemanding time doorbrengen in de weide.

Ik las ooit een verhaal over een hond die problemen gaf en bleef springen en plassen als de baas thuis kwam. Ze kon niet eens de boodschappen opruimen.
Een soort hondengoeroe had toen bedacht dat die vrouw een vaas in huis moest hebben. Elke keer als er aandacht was voor de hond, moest de vaas pontificaal op de salontafel oid. En als ze ging koken oid dan ging de vaas op een kast en moest de hond genegeerd worden.
Dat werkte zo goed dat ze - eenmaal thuis - nu eerst boodschappen kon opruimen, jas uittrekken ed. En de hond bleef dan heel rustig in de mand liggen. Tot ze de vaas op tafel zette. Dat was het teken dat er aandacht was voor de hond.

Door dat verhaal heb ik de tekens bedacht voor aandacht.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:09

Kukkie schreef:
Ik heb er ook nooit over gelezen. Maar mijn hart brak elke keer als mijn paardje maar bij dat hek bleef staren naar me. En een teken leek me logisch.
Want ik wil in de lijn van Parelli z'n oefeningen ook wel eens undemanding time doorbrengen in de weide.

Ik las ooit een verhaal over een hond die problemen gaf en bleef springen en plassen als de baas thuis kwam. Ze kon niet eens de boodschappen opruimen.
Een soort hondengoeroe had toen bedacht dat die vrouw een vaas in huis moest hebben. Elke keer als er aandacht was voor de hond, moest de vaas pontificaal op de salontafel oid. En als ze ging koken oid dan ging de vaas op een kast en moest de hond genegeerd worden.
Dat werkte zo goed dat ze - eenmaal thuis - nu eerst boodschappen kon opruimen, jas uittrekken ed. En de hond bleef dan heel rustig in de mand liggen. Tot ze de vaas op tafel zette. Dat was het teken dat er aandacht was voor de hond.

Door dat verhaal heb ik de tekens bedacht voor aandacht.

Wat goed! Het zet mij ook aan het denken. Ik doe verder geen spelletjes met m'n paard na het werken. Maar hij is altijd nog wel verwachtingsvol als ik hem weer in het land heb gezet. Blijft ook maar bij me hangen en over het hek als ik aan de andere kant nog bezig ben... en uiteraard kom ik dan tussendoor even met hem kroelen. Maar dit is wel een idee ja. Nu gaat hij wel gewoon naar z'n maatje toe als ik echt wegloop, maar z'n aandacht blijft bij mij zolang ik in de buurt ben. Alsof hij nog iets verwacht (en ik geef hem nooit snoep o.i.d. dus dat is het niet).

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:13

Volgens mij doe je het goed hoor!
K heb eigelijk ook het zelfde. K verzorg, en nog een ander meisje maar
voor het paard is het niet verwarrend hoor.

Misschien heb je wat aan deze website: http://www.everyoneweb.com/NALANTA/
Daar staat veel informatie en worden oefeningen duidelijk uitgelegd.
Suc6 ermee verder!

laatmaar1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:37

Ik ben zelf ook met m'n verzorgpaard bezig met vrijheidsdressuur. Ik ben er in de winter
even mee gestopt omdat het steeds in de binnenbak te druk was. Heb wel in de stallen
en met wandelen en grazen steeds dat ik stopte en achteruit liep om de basis er wel
in te houden.

Ik hoef me alleen maar om te draaien (dus met m'n neus naar haar achterhand) en dan
weet zij al dat ze achteruit moet. Ze zorgt ervoor dat ik niet voorbij haar schouder loop
ze mag dan ook niet voor me uit gaan lopen.

Ze kan ook al een pirouetje draaien links en rechts om. Nog niet helemaal los, maar ze
is aardig op weg. En ben bezig met de spaanse pas (dit kan ook al als ik erop zit.)

De eigenaarresse doet er zelf eigenlijk niets mee. Ik ben de enige die hier echt actief
mee bezig is. Ze snapt alles wel gewoon en als ik iets nieuws heb geleerd of iets als
achterwaards en "kom" enzo op een bepaalde manier heb geleerd dan geef ik het wel
aan haar door dat ze het er op die manier in houd. Dan blijft het wel consequent anders
gaat ze misschien naar de ene beter luisteren dan naar de ander.

Ik denk daarom ook niet dat het een probleem word als je het doet met je verzorgpony
terwijl er nog een bijrijdster is en de eigenaaresse. Paarden zijn behoorlijk slim, die snappen
het wel zolang je zelf ook consequent blijft.

Ik doe eigenlijk alles tot nu toe met bloning met stem, klopjes op de hals en aaien over
haar voorhoofd. Daar doet ze het ook graag voor. Ik weet dat ze nogal snel bedelt dus
ben expres niet met eten begonnen.

Succes met het VD :D