lange lijnen met mijn verzorgpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertje02

lange lijnen met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:49

hoi
ik ben sinds vandaag met de lange lijnen aan het oefenen met mijn vriendin samen. mijn verzorgpony (casper) doet het hartstikke goed en vind het reuze leuk. ik wil verder gaan en hem voor het karretje zetten maar of ie dat doet??
nu wil graag nog wat tips weten van wat jullie doen met de lange lijnen...
doen jullie met speciale touwen ofzo ik doe het nu met een longeertouw en een longeersingel maar ik wil van die speciale lijnen gaan kopen..

groetjes rakkertje02

TheJokerr

Re: lange lijnen met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:56

met lange lijnen voor een karretje beginnen?

zou ik toch echt lange lijnen, lange lijnen laten ;)
en mennen voor het karretje,

er zit duidelijk verschil tussen ;)
mennen is met allerlei frutsels en dingetjes, je moet het eerst opbouwen door met links en rechts sturen, en goed voorwaarts rijden, dan als je die hebt een autoband erachter doen, is handiger dan er meteen een kar achter parkeren, die pony weet niet wat hem overkomt!! , je moet niet twijfelen aan wat hij wel doet of wat niet, als jij denkt of hij het doet? doet hij het inderdaad niet, jij moet hem sturen in de goede richtig zodat hij het WEL doet.

Lange lijnen is meer van ik wil een hobby, en zo blijft het maar, lange lijnen is goed voor je pony als je er niet meer op kunt rijden ect. want dan leert hij toch wat nagevelijker lopen ipv als hij onder het zadel is, dan weet hij ook wat meer als hij moet longeren, doe je dubbele longe? dan weet hij/zij vast wel hoe en waar hij moet gaan lopen met zijn nek.

dus je kunt niet lange lijnen opbouwen en dan een karretje erachter doen ;) nee. gewoon eerst vooruit denken wil ik dit wel? heb je al aan de kosten gedacht ( heel tuig en kar? ) en een hoofdstel met kleppen? ( heel handig mijn pony die schrikt van alle kanten als ze de kleppen niet om heeft. )

Bij mennen loop je er trouwens achter ect.
en bij lange lijnen meer naast de kont :)

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:17

Ik werk aan de lange lijnen om mijn pony het sturen voor het mennen te leren. Maar ik ga er echt niet achter lopen hoor, stel dat hij trapt, dan loop ik daar.

Wat is het verschil tussen lange lijnen en lange lijnen voor het mennen? De basis hoort toch gewoon hetzelfde te zijn, of denk ik nu zo blond? Ik gebruik trouwens gewoon mijn teugels van het mennen. De teugels haal ik door de ringen van het schoftje.

Als je wilt gaan mennen zou ik je wel aanraden om een ervaren persoon te zoeken voor de begeleiding. Ik heb mijn shet Hans gisteren wel voor het eerst met een vriendin ingespannen. Maar ik ben intensief begeleid bij het inspannen van mijn andere pony. Al is het zelfs in dat geval nog wel slim om hulp te hebben.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:32

Over de begrippen: Lange lijnen is droogmennen, dus zonder kar en dan achter/naast je pony lopen om het sturen enz. te leren ja :) Dit is vaak met schoftje op en nog een deel van het tuig. Als dit goed gaat kun je er idd een band achter hangen oid.

Dressuur aan de lange teugel is de echte dressuur net als ohz maar dan loop je er dus schuinachter. Je kunt hierin ook opklimmen tot de zwaardere oefeningen als appuyementen en galop en uiteindelijk ook van die sprongen zoals bij de Spaanse rijschool :)

Wat capopjekop zegt, de basis ligt dus hetzelfde. Je kunt dus best gaan oefenen aan de lange lijnen/teugel. Wil je dit echt uitbreiden tot mennen dan moet je gaan kijken voor goed tuig en kun je er later een band achter hangen. Maargoed daar ben ik verder ook niet in thuis en ik zou ook zeggen: zoek daar begeleiding bij!

Nicole288

Re: lange lijnen met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:18

SMP -> GVL