Leeftijd VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stefje_

Leeftijd VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:47

Hallo bokkers :)

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd van het paard je kan beginnen met VD.
En met welke leeftijd zijn jullie begonnen?

Ik zie nu dat ie bij de verkeerde staat, maar geen idee hoe je het moet veranderen.... excuses

Hommage

Re: Leeftijd VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:50

denk zelf dat als een paard (op zn aller jongst!) 2 jaar is dat je verzichtig kunt beginnen met aan de hand lopen, leren van stap,draf en flemen op commando bijv.
maar zwaardere dingen denk gewoon vanaf een jaar of 3 net als bij rijden ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:52

2.5 jaar met kunsten. Als je echt eerder wil beginnen of je paard geeft dit echt aan en gaat dingen aanbieden kan het wel maar dan alleen kleine kunsten zoals het flemen en nee schudden. En als je al onder de 2.5 gaat beginnen korte speelsessies en spelenderwijs opbouwen. Maar 2.5 is vroeg genoeg om te beginnen. :) Laat ze eerst nog maar lekker veulen zijn.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:52

dat soort dingen kun je al veel jonger doen hoor
dat is totaal niet belastend
mits je het niet iedere dag doet natuurlijk he
mijn veulen kon toen ze 6 maanden oud was al meelopen aan het halster

edit reactie was voor eentje verder na boven bedoeld :P
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 22-06-10 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:53

Meelopen aan een halster kun je ook geen VD noemen. Dat is de algemene opvoeding dat elk paard moet hebben gehad.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:54

nee maar gewoon mee lopen met of zonder halster maakt geen verschilhet belast een paard niet

stefje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:55

wopkelover schreef:
mijn veulen kon toen ze 6 maanden oud was al meelopen aan het halster

Als ik nu bij m'n paardje ben, dan loopt ze ook al gewoon mee aan het halster.. Ze is nu pas 3 maanden en ze doet het super.
Dan kan het toch gewoon of ligt dat dan aan mij :P ?

edit: ze is pas 2,5 maand.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:56

ja dat kan gewoon hoor ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:58

Meelopen en voetjes geven voor het hoeven uitkrabben is inderdaad niet belastend. Maar de TS vroeg wanneer ze kon beginnen met VD, dus kunsten op commando. En dat kan vanaf 2.5 leeftijd. Niet dat het lichamelijk belastend hoeft te zijn (wel bij kunsten zoals het steigeren, compliment e.d.) maar het is voornamelijk geestelijk.. Er komt heel wat denkwerk bij kijken en een jong paard kan zich zo jong nog niet zo goed concentreren. (Uitzonderingen dara gelaten natuurlijk.)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:00

mijn fries ben ik rond zn 1,5/2jaar mee begonnen maar heel simpel voetje geven nee schudden kusjes geven enz.
heb er nu 1 van bijna 2 staan en daar paar maanden geleden ingeclickert maar die liet merken dat ze het te vroeg vond. van de week weer bezig geweest en toen pakte ze het wel lekker op. die heeft nou kusje geven en verder nog niks. gewoon kijken of ze eraan toe zijn. ene is dat eerder als de andere. mijn fries pakte alles heel erg snel op. maar die heeft toen ook echt alleen de lichte oefeningen gedaan.

stefje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:30

Bedankt allemaal :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 02:50

stephh_mac schreef:
Ik zie nu dat ie bij de verkeerde staat, maar geen idee hoe je het moet veranderen.... excuses

Kan gebeuren, je kunt temmen op het topic, zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_k ... _temmen.3F

Ik verplaatst het topic van het Fotogedeelte naar het gedeelte voor onder andere Vrijheidsdressuur. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 02:50

GVL ITP >> GVL

Maaaaaaii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:46

Begin leeftijd is denk ik ook 2 of 2.5 jaar, denk dat ze niet percee zadelmak moeten zijn, dat moeten ze tenslotte ook leren. Maar steigeren is denk ik niet zo'n goed idee, een jong beestie kan snel denken dat dat altijd van hem verwacht word.

Ik probeer nu ook met mijn verzorgpony VD te doen, volgen doet ze al , wil aan de jambette beginnen , heb wel eens een filmpje gezien met uitleg, heb dat geprobeerd maar ze snapt het niet zo goed, maar ik denk dat het is omdat ze al niet meer van de jongste is , 16 jaar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:13

Helemaal eens met (wou Hannah_Menno zeggen := )
Nouja met Hannah dus ;)

Wat betreft mijn paarden:
Met Indy ben ik begonnen op 2,5 jarige leeftijd met wat kleine oefeningen, Rach leerde haar eerste oefening toen ze 7 was en Bo toen ze 4 jaar was.

Wat ik erg belangrijk vind is een opvoeding die in 1e instantie bestaat uit werken vanuit houding en lichaamstaal zónder voedselbeloning.

Dus vanaf 2 jaar beginnen met basis oefeningen clickertraining & vd (mits je grondwerk er verder goed in zit) vanaf 2,5 jaar verder met oefeningen zoals een buiging, jambette etc.

Je ziet nog veels te vaak mensen hun paard trainen met enkel voedsel en als er dan op 3 jarige leeftijd wat moet gebeuren gaat het paard in protest omdat het enkel geleerd heeft voor een snoepje wat te doen.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:11

Vanaf 2 jaar, tot 5 jaar kun je ze trucjes leren.
Tenmonste,dat hebik gelezen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:39

Tot 5 jaar?! := Ik weet niet wat jij dan gelezen hebt....