jambette ohz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

jambette ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 14:55

Mijn volbloedje L'Espoir kan de jambette aan de hand bijna (3 van de 4 keer doet ze ook mooi hoog, soms dan maakt ze hem half af, maar als ik haar dan beetje boos nee zeg dan doet ze hem netjes hoog :) )
Ik wil hem graag ohz ook kunnen, maar ik wil het niet proberen zonder precies te weten wat ik moet doen....

Welke hulpen moet ik nu precies geven en waneer kan ik dat het beste doen? voor/tijdens/na het rijden?
Groetjes

kehdra

Re: jambette ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:33

wat is je commando voor de jambette aan de hand?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:37

Ten eerste is het belangrijk dat je paard de jambette aan de hand volledig beheerst en deze ook correct uitvoert. Je wilt geen halve jambettes, maar gewoon een mooie complete wanneer jij dit vraagt. Welk commando heb je hiervoor? Aan te raden is de schouder aan te tikken en een stemcommando te geven. Wanneer je paard dit goed beheerst kun je op verschillende posities gaan staan, bijvoorbeeld bij de buik van jou paard. Zodra jij op de schouder tikt met bijvoorbeeld een zweep, moet je paard een correct jambette geven :) Wanneer dit er goed in zit kun je het ook vanuit het zadel vragen, de kans is dan groot dat het gewoon lukt.

Of je vraagt een ander persoon de jambette te vragen en dat jullie beide belonen. Zelf doe ik ook aan VD en kan ik de jambette gewoon altijd vragen, voor/tijdens/na het rijden :) Dus dat moet jou ook gewoon lukken ;)

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 22:12

lespoir die euhm heeft niet echt een commando...
ik sta ervoor en wijs met mijn hand welk been ze op moet tillen en stap een pas opzij (tegengestelde richting) en dan weet ze dat ze die naar voren mag doen, en dan stap ik terug en dan weet ze dat ik die naar voren mag doen.........

zal ik eerst op commando laten leren dan ofzo? of iemand dan ervoor zetten en die het laten doen en ik met beenhulp ofzo vragen.. en welke beenhulp kan ik dan doen dat ik er dressuurmatig geen last van heb? :P

ik doe niet echt aan vd, vind het wel heel gaaf, lespoir heeft dit een beetje zelf verzonnen en deed het steeds met links en toen heb ik het uitgewerkt dat ze het met beide benen ging doen en dat vond ze zo leuk dat ze steeds hoger ging en ging strekken zelf, en dat heb ik beloont (met snoepjes), kwam er pas een weekje terug achter dat dat een vd-oefening is