er vandoor tijdens longeren; veiligheidsvraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

er vandoor tijdens longeren; veiligheidsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:38

Tijdens het longeren, wanneer het haar een beetje te veel wordt, trekt mijn paard zich los en stormt er vandoor. Ik maak me wel een beetje zorgen als ze met de longe er vandoor gaat. Ik wil vermijden dat wanneer ze op het touw trapt ze te veel kracht op het touwhalster krijgt. Heeft er ooit iemand een oplossing voor bedacht? Ik dacht om een lusje te maken van een touwtje met een kleine breekkracht (100kg?), als een soort zwakke schakel, aan de lus van het touwhalster en daar de longe aan vast te maken. Als ze dan op het touw trapt breekt onmiddelijk deze zwakke schakel. Zou dit werken?
En verder zal het doorzetten zijn, telkens weer gaan halen en opnieuw beginnen. En proberen te reageren van zodra haar aandacht van de oefening verdwijnt onmiddelijk vragen na te geven veronderstel ik? Ze is beresterk dus vasthouden kan gewoon niet.

Primavera

Re: er vandoor tijdens longeren; veiligheidsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:40

heb je geen afzetting waar je haar in kan longeren?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:41

Sowieso een stuk afzetten of longeren in een longeercircel, zodat ze je niet kan meesleuren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:43

Beginnen met longeren in een kleinere afgesloten ruimte, als dat niet helpt, neem dan alsjeblieft les!

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over de kracht die ze op het hoofd krijgt.
Misschien wordt het zelfs "leuker" voor haar als ze weet dat het kapot schiet als ze te veel kracht zet, daar heb je dus helemaal niets aan.

Edit: overigens heb ik niet de ervaring dat ze je de hele bak doorsleuren, vaak is het een kwestie van optijd ingrijpen, dan ben je nog sterker als je paard...
De paarden die daar écht anders over denken zou ik linearecta naar een zeer goede trainer sturen.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 18-06-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:45

Zolang je paard weet dat ie zich los kan trekken zal ie dit blijven doen. Dus ik zou eerder denken aan hoe ik kan voorkomen dat ie zich lostrekt ipv een 'breekbeveiliging'. Met een touwhalster ga je idd niet sterker zijn dan je paard, dus dat gaat hem niet worden. Misschien eens met een bitje proberen of een kaptoom? Of wil je juist bitloos werken?
Een volte afzetten kan helpen idd, maar dan weet je paard nog steeds dat ie bij iedere opening er tussen uit kan trekken. Vaak zie je ook dat ze dit ook door krijgen als je ze bijv buiten zet en dan wordt het pas echt lastig. Maar als tussenstap misschien ook wel een idee.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:51

Ik neem momenteel les. Ik ga proberen een stukje af te zetten, dat zei mijn instructeur ook, maar ik vrees dat ze er los door gaat. Als het te benauw wordt zal ze dat zeker proberen.
Zowel bij de vrouw die 20 jaar ervaring heeft met paarden, als bij de instructeur als bij mij doet ze dat. Ze heeft een klein mentaliteitsprobleem en gebruikt haar kracht wanneer ze niet bereid is te werken. Met grondwerk proberen we nu wat bereidheid te zoeken. 'Volgen' doet ze perfect en kan je haar veel laten doen maar vanzodra iemand begint te drijven staat ze stil en beweegt geen voet, of gaat ze er vandoor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:54

Als je er een lusje tussen zet dat breekt als er zoveel kracht op komt te staan, leer je het paard alleen maar dat het weg kan als ze maar wat wringt.
Zorgen dat paard niet weg kan en ze gewoon heropvoeden, zulk gedrag kan gewoon niet.
Schakel een paar keer een sterke vent in, als paard merkt dat het echt ni kan winnen tegen de persoon die de longeerkoord vast heeft, gaat ze het vast wel opgeven.
Maar de problemen van dit paard liggen veel dieper, dus die moeten eerst opgelost worden!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 10:56

mamabird schreef:
Zolang je paard weet dat ie zich los kan trekken zal ie dit blijven doen. Dus ik zou eerder denken aan hoe ik kan voorkomen dat ie zich lostrekt ipv een 'breekbeveiliging'. Met een touwhalster ga je idd niet sterker zijn dan je paard, dus dat gaat hem niet worden. Misschien eens met een bitje proberen of een kaptoom? Of wil je juist bitloos werken?
Een volte afzetten kan helpen idd, maar dan weet je paard nog steeds dat ie bij iedere opening er tussen uit kan trekken. Vaak zie je ook dat ze dit ook door krijgen als je ze bijv buiten zet en dan wordt het pas echt lastig. Maar als tussenstap misschien ook wel een idee.

We zijn terug met grondwerk begonnen omdat ze ook tijdens het rijden kiest tss stil staan of er vandoor gaan. Nu proberen we het eerst met grondwerk op te lossen. Het is niet de bedoeling bitloos te rijden bij haar, maar ook met bit tijdens het rijden gaat ze er soms vandoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:59

je hebt van dat afzetlint, roodwit, wappert lekker en als ze er doorheen gaat is er niets aan de hand. Misschien kan je eerst je grondwerk uitbouwen op een cirkel en gaan loswerken zodat je goed leert werken met je lijf en je paard leert op een cirkel te lopen zonder lijnen etc. Zo'n afzetlint werkt prima.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:03

mijn paard deed dat vroeger ook ;)
die cirkel moet je zelf doorbreken door niet los te laten
dan zullen ze het ern nog eens een paar x proberen en daarna als dat niet heplt stoppen ze er ook mee.

goeie tip
doe je handschoenen aan
en zodra je ziet dat die gaat zet je schrap maar dan ook echt schrap al ga je op je kont zitten maar duw al je gewicht naar je kont toe, en dit vol blijven houden

en als dat nog even kan proberen zijn hoofd wat naar de zijkant te trekken dan kunnen ze zelf geen kracht zetten,

Geloof ik ben al menig keren door hem door de bak getrokken

maar nu doet die dat allemaal niet meer omdat ik niet loslaat :o

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:10

Kirrr schreef:
Als je er een lusje tussen zet dat breekt als er zoveel kracht op komt te staan, leer je het paard alleen maar dat het weg kan als ze maar wat wringt.
Zorgen dat paard niet weg kan en ze gewoon heropvoeden, zulk gedrag kan gewoon niet.
Schakel een paar keer een sterke vent in, als paard merkt dat het echt ni kan winnen tegen de persoon die de longeerkoord vast heeft, gaat ze het vast wel opgeven.
Maar de problemen van dit paard liggen veel dieper, dus die moeten eerst opgelost worden!

Het probleem ligt idd dieper. Vroeger reden er allemaal kinderen op die het paard lieten doen wat ze wou. Ze is dus geleerd baas te zijn en haar zin te doen. We zullen inderdaad moeten heropvoeden.
Ik ben best sterk maar als een paard echt wil sleurt ze zelke vent mee hoor...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 02:25

Ik zou zeer zeker een cirkeltje afzetten. tot nog toe nog nooit een paard gehad die erdoor ging.

Als dat écht niet gaat.

Ga naar een binnenbak of een bak waar je 1 kant een muur/zeer hoge omheining hebt.

Gaat paard aan de ren? Loop in 1 rechte lijn richting deze vaste muur. Paard mag er tegenaan knallen of netjes stoppen, aan hem/haar de keus :+ Laat in geen geval ze langs jou door dan langs de muur schieten, en indien ze dit toch doen, flinke tik bij op de heup op dat moment en meteen wéér naar de muur.

MAW ga niet zelf het gevecht aan, maar toon het paard dmv een omheining of muur dat ze het zichzelf aandoen, en dat er begrenzing is.

Het vraagt handigheid, maar geen enkel paard blijft trekken.Hoop ik dan toch :')

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:31

[quote="kris_"]

Je moet uitzoeken waarom je paard wegcrosst, en kijken of er niks is waar hij van schrikt,
vertrouwt hij de zweep wel, test het. En longeren in een kleinere bak.
groetjes, succes :9

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:33

Ik longeer altijd in de longeer singel nog nooit eentje gehad die er door of erover ging hoor

Wat doet ze als je gaat longeren als je er iemand opzet?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:38

Hoe longeer je? Ik heb zelf betere ervaringen met een kaptoom dan met het bit wanneer het gaat om jouw persoonlijke veiligheid. Mijn pony loopt door het bit heen als ze het te zwar vind worden, met kaptoom heb ik meer te zeggen wanneer het echt nodig is. (inmiddels is dat bijna niet meer nodig).