creatieve lenigheidsoefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

creatieve lenigheidsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:10

Nee, niet voor mij. Hoewel... :D

Het betreft onze noordzweedse koudbloedmerrie, 15 jaar, lange en succesvolle draverscarriere achter de rug, 2 veulens gehad, lang stilgestaan.
En nu moet ze op d'r ouwe dag nog een boshobbelaar worden ook :+
Paar jaar geleden is ze paar keer gereden met barebackpad in het bos, dus het is niet helemaal vreemd.
Aantal weken geleden ben ik met haar aan de slag gegaan met grondwerk en wat stapwerk. Vooral beetje eigen maken met basishulpen; wennen aan gewicht etc. In het bos heeft mijn man erop gezeten, terwijl ik haar aan de leadrope had.
Gaat allemaal goed.
Maar...
Door na een intensieve sportcarriere haar tijd vooral te hebben doorgebracht met veeeeeeel eten en zich niet te moe maken (stond bij oud paard met gebreken en twee minies) is ze wat mollig :o , onbespierd en zo stijf als een gesteven loden pijp uit de diepvries.

Rijden wordt voorlopig nog beperkt tot wat stappen en haar eigen maken met de hulpen, maar met grondwerk wil ik haar graag wat soepeler maken ter voorbereiding van...
Wat rechtricht werk doe ik al met haar. Vind ze overigens redelijk saai en onmotiverend. Ik werk wel met beloning, dus ze doet het wel, maar niet van harte.

Het zou leuk zijn om af te wisselen met andere leuke lenigheidsoefeningen (grondwerk dus) dus ben ik op zoek naar leuke, stimulerende ideeen.
Ik werk met Positieve reinforcement (clicker/beloningssysteem)

Schiet maar los... :D

liljebo

Re: creatieve lenigheidsoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 07:28

hmmmmm geen creatievelingen in dit forum? Kan ik me niet voorstelllen............
Gewoon ff samen brainstormen?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:18

Geen ervaring mee dus maar wat ideetjes, die hopelijk niet fout zijn...
Misschien aan de hand wat balkjes laten stappen en draven? En dan op voltes balkjes stappen en draven?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:22

Ik weet niet of ze makkelijk voetjes geeft? Wat ik altijd doe is haar voorbeen pakken en dan strekken naar voren. Misschien is dat alvast iets ;)
En voor opzij wijken voor druk (bijvoorbeeld achterhand wegdraaien) is ook wel wat lenigheid nodig ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 06:49

Ideetjes zijn nooit fout. Balkjes is idd goed. Moet alleen nog eerst wat dunne boomstammetjes verzamelen, want echte balkjes heb ik niet. Maar wel genoeg bomen in de wei met dikke takken. Deed het wel al een beetje, maar nog niet op de volte. Kan wel een idee zijn.'

Voorbeen strekken ken ik wel, maars heb ik eigenlijk nog niet echt gedaan. Zal ik es mee beginnen. Wijken voor druk en zijwaarts doen we best vaak,. Is idd een goede lenigheidsoefening.

Heb nu ook een grasmasker voor haar besteld. Denk dat stevig afvallen ook goed is voor haar lenigheid. Ze is nogal te dik en ik las hier ergens op bokt dat ze dan ook erg stijf kunnen zijn.
We hoopten het met beweging op te lossen, maar gezien ze al een hele tijd met alleen twee onderdeurtjes (minishetten) op een hele grote natuurweide loopt, wordt ze almaar ronder.
Shetten zijn al een tijdje geleden voorzien van maskers, maar ik vrees dat zij er ook aan moet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:00

Lenigheids- en evenwichtsoefeningen oefeningen:
- de spagaat (voorbenen zo ver mogelijk naar voren) buikspieren strekken
- de berggeit (voorbenen zo ver mogelijk naar achter, dus 4 benen bij elkeaar) rugspieren los laten en buik aanspannen
- 'smell tail' (vraag het paard het puntje van de staartharen aan te raken) = links en rechts leniger maken
- Klassieke buiging (uitrekken met de voorbenen naar voren en het gewicht naar beneden, zoals een kat zich uit rekt, met het hoofd boven de voorbenen en niet er tussen) = buikspieren + schouders los maken

Je kunt deze combineren met TTouches van Linda Tellington-Jones om het paard te helpen meer lichaamsbewust te worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 07:09

Goeie hippo... misschien idd een idee om haar dit soort dingen te leren... ze is erg leergierig en ik werk al met de click met haar...Zal me er eens in verdiepen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:23

Mijn ideeën :D
-Wijd staan / Spagaat
-Jambette
-Hoofd laag
-Buiging / Klassieke buiging
-Berggeit
-Links en rechts inbuigen (leuk te combineren met bijvoorbeeld een kleedje van de rug af trekken)
-Sidepass
-Backup
-Labyrint neerlegggen
-Op een verhoging staan
-Balletje targetten in draf
......... en meer!

Succes ! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 09:49

Oh
thanx bojangles... dat zijn er een heleboel
Sidepad en backup doen we al.
Links en rechts inbuigen ook wel, maar een super tip met kleedje van de rug trekken. Sil heeft graag een doel. Gaaf.
We gaan er meteen mee werken. Misschien de dagelijkse training (we werken vooral aan reactie op hulpen in stap...ernaast en erop.... al een hele kluif met haar) 1 VD oefening kiezen. Vindt ze vast leuk als er snoepjes aan vast zitten.'

Iemand trouwens nog ideeen voor caloriearme snoepjes?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:21

caloriearme snoepjes... een stukje komkommer :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:44

Ik gebruik meestal een paar korrels biks (van die kleine). Dan heb je hooguit een handje, max 2 handjes nodig. Is nog verantwoord ook. :D

Gedroogd brood gebruik ik ook wel eens maar dat is zeker geen favoriet. Mijn vorige pony lustte graag tictac's (maar 1 calorie :D) per stuk, maar zou ik niet te veel voeren. Dan liever een paar korrels biks.

Een wortel kun je ook in heel veel stukjes snijden! :j

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:23

zijn er ook paardensites waar je dit kan terugvinden? ben ik namelijk ook wel benieuwd naar.
Met foto's en dergelijke?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:28

Je kan o.a. op mijn website kijken, zie onderschrift :D
Zo nu en dan schrijf ik een artikel.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:05

leuk ga ik doen.

Ik heb gekeken hoor. Wat een leuk filmpje ook. Echt gaaf.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:20

als het gaat om balkjes... kan je ook creatief omgaan met de manier waarop je ze neerlegt.

Verschillende afstanden onderling, verschillende hoogten onderling, op willekeurige plekken af en toe eentje, in een ster vorm waarbij jij in het midden staat en dan eromheen 'longeren' met steeds kleine volte (en dus kleinere passen) en groter (grotere passen) zijwaarts over de balk, L-vormig labyrinth (schrijf je dat zo?) zowel achteruit als vooruit (ja leer mij balkjes kennen... :P )
Deze hebben mij wel geholpen om het paard wat bewuster van eigen benen te maken en ook hoger op te tillen, verder te strekken enzovoorts.