Steigeren op commando, pony en ik geschikt of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Steigeren op commando, pony en ik geschikt of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 19:10

Ik had gezworen dat ik het nooit zou doen, omdat ik toen d'r tijd Tijger eigelijk niet vertrouwde. Ik was ervan overtuigd dat hij het tegen me zou gebruiken.

Nu zijn we alweer van VD-maanden verder en ik zit toch te twijfelen. Hij kent ondertussen wat kunstjes en ik heb ook wat van zijn gedrag geleerd rondom dat.

Tijgertje doet geen kunstje als hij er niet zeker van is dat ik geen snoepjes/clicker heb. Ik heb daar ook enorm consequent in, ik geef hem echt niks als ik mijn clicker niet heb, omdat dit in het begin fout is gegaan. (ik was niet consequent genoeg)

Maakt niet uit of je hem het commando er voor geeft of niet. Zijn commando voor schudden is naar zijn oor wijzen, of het aanraken. Dat doet ie perfect tijdens VD, maar als ik geen snoepjes heb, kan ik ook prima aan zijn oor zitten zonder dat ie zijn hoofd beweegt, en zo ook met andere truukjes.

Nu vertrouwen we elkaar ook een stuk meer. In het begin durfde ik niet eens achter hem te staan omdat ik geen vertrouwen in hem had, nu is dat allemaal geen probleem meer.

MAAR. Tijger is tijdens het VD-en wel fanatiek, en doet vaak kunstjes zomaar. Dit verschilt per kunstjes. Sommige kunstjes heb ik hem nog nooit zien doen zonder commando, maar de jambette doet hij vaak weer wel, waardoor ik altijd eerst flink achteruit zet voordat ik iets van de grond afraap.

Ik zou het hem heel graag willen leren, en uiteindelijk graag zelf showtjes in elkaar zetten om samen met hem te gaan doen, en steigeren is wel een echte aanwinst als het kan.

Wat zeggen jullie? Zijn de pony en ik geschikt voor deze truuk, of beter van niet. (Graag ook de reden erbij natuurlijk ;) ) De eigenaresse zelf vind het ook geen probleem.

LeonieL

Re: Steigeren op commando, pony en ik geschikt of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:17

Ik denk dat als jullie er klaar voor zijn, je dat zelf heel goed weet.
Anders er niet aan beginnen..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:38

Ik heb ook altijd gezegt het nooit aan te leren. En nu kan mijn pony het, en mijn paard heeft het vandaag ook voor het eerst op commando gedaan.

Als jij het vertrouwd, zou ik het doen. Maar aangezien jij erg twijfelend over komt kun je misschien nog beter wachten, en je er eerst wat meer in verdiepen :) ?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 07:24

Ja daarom ben ik me er nu ook zo mee bezig aan het houden :) wil niet het nu meteen leren en dan later denken van oh had ik maar beter na gedacht... Ook voor de mogelijk volgende verzorgster van Tijger, als ik ooit is weg zou (moeten) gaan.

Ik ben nu nog flink bezig met de meer veilige dingen zoals liggen (gister flink mee geoefend bij het meertje :D) Ik denk dat ik steigeren als een kunstje na het liggen het compliment bewaar, als ik voel dat we er beide zeker weten 100 procent klaar voor zijn...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:39

Top dat je, je afvraagd of het verstandig is :D
Maar zo te horen wel :j
Probeer anders een wat "ingewikkelder" commando aan het steigeren te plakken, zodat de kans dat hij het tegen je gebruikt ook kleiner is.
(iig een woord wat je normaal bijna nooit gebruikt, en beweging die ook niet normaal voorkomt )

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:00

Ik begrijp uit je laatste bericht dat Tijger niet je eigen pony is, maar een verzorgpony. Dan zou ik het eerst even met de eigenaar overleggen, ik zou als eigenaar namelijk erg ongelukkig worden als mijn verzorg-meiden mijn pony dat soort kunstjes zouden aanleren.
Verder zou ik het steigeren pas aanleren als je pony een paar oefeningen die meer met vertrouwen te maken hebben goed doet. Knielen, buigen, compliment en liggen zijn allemaal oefeningen waarbij het paard naar beneden moet gaan, en dus vertrouwen in jou moet hebben voor hij ze zal uitvoeren.
Steigeren is een behoorlijk imponerende oefening, en daarmee dus ook heel goed voor het ego van je paard. Sun kent het, netjes op commando maar hij vind het een moeilijke oefening omdat hij weet dat hij niet tegen mij overeind mag komen. Storm daarentegen komt heel erg gemakkelijk omhoog (hij is ook nog jong, is baldadigheid) maar of hij het steigeren ook op commando zal gaan leren is nog een hele goede vraag. Voorlopig moet meneertje eerst maar eens met 4 pootjes op de grond kunnen blijven ;)

Groetjes, lacuna

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:19

In mijn laatste zin staat dat de eigenaresse het toch geen probleem vind ;) dat zet ik niet neer als het niet zo is natuurlijk.

hij kan buigen en liggen doet hij prima (alleen heb ik problemen met het commando eraan te koppelen maar dat heeft niks met geen vertrouwen te maken) en we zijn bezig met compliment. Dus de vertrouwen heeft hij op zich wel in mij en ik ook in hem, op dat gebied.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:21

Ik heb zelf ook met mijn huidige paardje even getwijfeld of ik het hem wel of niet moest leren. Hij is namelijk heel erg speels, en op sommige momenten ook wel onvoorzichtig met wegspringen, bokken, en ja, ook steigeren. Ik ben het hem nu (sinds een weekje) wel weer aan het leren, maar het eerste struikelblok kwamen we al tegen: Gewoonlijk train ik altijd zonder voedselbeloning - hij doet het redelijk enthousiast zonder. Maar om wat extra enthousiasme te kweken, en hem het kunstje eerder te doen snappen, besloot ik de beloning te gebruiken. Toen kwam hij elke keer vlák na het steigeren naar me toe, en dit begon tíjdens het steigeren (of beter gezegd 'huppen' of 'met voorbenen slaan') te worden.
Dit moest ik natuurlijk niet hebben, dus meteen heb ik daarbij gezegd - Steigeren, achterwaarts, en dán pas de beloning. Nu blijft hij staan na het steigeren, en wacht hij netjes op zijn beloning zonder in mijn persoonlijke ruimte te komen met zijn benen.
Dit zou ook jouw situatie veiliger kunnen maken, als je het je paard wilt gaan leren. Zorg wel inderdaad dat je hem/haar genoeg vertrouwd, en het ook heel consequent stráft als hij het tegen je gebruikt (hoewel ik niet helemaal fan van het straffen ben, maar in dit geval zou ik hem ervoor straffen).

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:19

Mijn pony kan dit ook, ik doe dit sinds dat hij een veulen was. Ik tilde hem gewoon op, nu doet hij het ook (soms) tegen mij. ik moet hem bij zijn borst kriebelen als hij gaat steigeren, hij doet dit nu ook uit protest. Dus ik leer het mijn pony's niet meer !!!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:51

Borst kriebelen ga ik sowieso niet gebruiken want dat betekend voor hem achteruit. Ik dacht meer aan het woord Bloemkool en een heel vreemde beweging die ik normaal niet gebruik.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:04

*ziet jou al over de markt gaan met je paardje.... "BLOEMKOLEN... LEKKERE BLOEMKOLEN!!!!...*

Ik gebruik zelf mijn linkerhand helemaal omhoog; daarop verzameld hij zich op de achterhand, en in mijn rechterhand heb ik een zweep of carrotstick en daarmee geef ik het signaal dat hij omhoog mag komen, door deze naar de borst toe te bewegen.
Ik ben in al die tijd nog niemand tegengekomen die deze combinatie bewegingen gebruikt voor een andere oefening. Achterwaarts wordt meestal gevraagd door de stick naar de borst toe te bewegen, maar niet met de andere hand geheel in de lucht. Halthouden wordt gevraagd door een hand op te steken op schouderhoogte en eventueel versterkt door het zijwaarts bewegen van een zweepje of carrot stick, dus ook daar geen problemen.

Sorry millanka, ik had in je eerste bericht helemaal niet gelezen dat de pony van iemand anders was, dat las ik pas in je tweede bericht, vandaar dat ik er zo op reageerde :)

Groetjes, Lacuna