ikzelf heb slechts 2 x met dubbele lijnen gelongeerd. En vind ook van mezelf dan ook niet handig genoeg om dit "correct" te gebruiken... Ik moet wel zeggen dat dit een fijne manier is om je paard te gymnastiseren. Je kan veel makkelijker een stuk rechtdoor inbouwen en van hand veranderen zonder dat je je paard bij je moet laten komen. Verder las ik vanmorgen in een artikel dat het beter is voor de vertrouwensband, omdat jij vaak in de blind hoek van het paard zal staan en het jou niet langer kan zien en volgen. Mits je wat vaardigheid verwerft denk ik dat het correcter is dan een pessoa-tuig.
MAAR
indien ja van longeren al weinig kaas gegegeten hebt en nog nooit met dubbele lijnen gewerkt hebt, is longeren met het pessoa-tuig "veiliger". Ik ga er vanuit dat als je een beetje gezond verstand hebt je wel kan zien, wanneer je de boel te kort afstelt tov de bespiering en "kunnen" van je paard. Je moet langzaam opbouwen, van eerst laag-rond (waarbij het paard waarschijnlijk nog op de voorhand valt) dat je paard eerst leert van z'n hals te "laten vallen" en rug rond maken, naar langzaam aan een beetje opgerichter en achteraan actiever en meer dragend.
Ik denk dat longeren met pessoa sneller en makkelijker te leren is dan dubbele lijnen, maar vanuit dubbele lijnen kan je veel meer trainen dan alleen nageefelijk over de rug werken en lengtebuiging. Je kan ook zijgangen etc doen, mits je iemand vind die je dit kan leren.
succes
Laatst bijgewerkt door petitparis op 07-06-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt