trainen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

trainen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 10:55

Hoi,

Ik zou graag de achterhand van mijn paard wat trainen, hij loopt nu veel te fel op de voorhand waardoor zijn billen niet echt bespierd zijn. Verder moet ik eraan werken dat zijn hals mooi zakt zodat zijn nekspieren worden getraind (hij heeft nu spieren onderaan z'n nek door veel gecrossed te hebben met vorig baasje). Ook dat hij zijn gewicht meer gaat dragen en rugspieren kweekt..
Ik dacht dit eerst te bekomen door de longeren met de pessoa, maar aangezien ik dit niet kan zocht ik een lesgever hiervoor. Ik kreeg een reactie van iemand die de pessoa geen goed idee vond omdat hij daarin zou kunnen gaan hangen. Zij stelde voor om te werken met dubbele longe.
Wat denken jullie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:22

Het werken aan de dubbele longe vraagt meer van jezelf, je moet eerst goed kunnen longeren, en dan met de lijn erbij ook nog goed kunnen longeren
Ik weet niet of je normaal met zweep longeert, maar dan heb je met de dubbele longe je handen wel erg vol.
Als je een lesgeefmens voor de Dubbele longe kan vinden is dat leuk, maar naar mijn idee zou je net zo goed met een Pessoa kunnen gaan longeren(ook met les) want dit is toch even wat minder ingewikkeld.
De pessoa is daarnaast ook meer 'hetzelfde' want je bent dan niet afhankelijk van je eigen handen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:49

maar één iemand met ervaring hiermee?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:51

ikzelf heb slechts 2 x met dubbele lijnen gelongeerd. En vind ook van mezelf dan ook niet handig genoeg om dit "correct" te gebruiken... Ik moet wel zeggen dat dit een fijne manier is om je paard te gymnastiseren. Je kan veel makkelijker een stuk rechtdoor inbouwen en van hand veranderen zonder dat je je paard bij je moet laten komen. Verder las ik vanmorgen in een artikel dat het beter is voor de vertrouwensband, omdat jij vaak in de blind hoek van het paard zal staan en het jou niet langer kan zien en volgen. Mits je wat vaardigheid verwerft denk ik dat het correcter is dan een pessoa-tuig.

MAAR

indien ja van longeren al weinig kaas gegegeten hebt en nog nooit met dubbele lijnen gewerkt hebt, is longeren met het pessoa-tuig "veiliger". Ik ga er vanuit dat als je een beetje gezond verstand hebt je wel kan zien, wanneer je de boel te kort afstelt tov de bespiering en "kunnen" van je paard. Je moet langzaam opbouwen, van eerst laag-rond (waarbij het paard waarschijnlijk nog op de voorhand valt) dat je paard eerst leert van z'n hals te "laten vallen" en rug rond maken, naar langzaam aan een beetje opgerichter en achteraan actiever en meer dragend.

Ik denk dat longeren met pessoa sneller en makkelijker te leren is dan dubbele lijnen, maar vanuit dubbele lijnen kan je veel meer trainen dan alleen nageefelijk over de rug werken en lengtebuiging. Je kan ook zijgangen etc doen, mits je iemand vind die je dit kan leren.

succes
Laatst bijgewerkt door petitparis op 07-06-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MootjeK

Re: trainen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:58

Ik zie aan mijn bijrijdpaard dat met dubbele lijnen longeren wel écht helpt, voor het versterken van de rug. Maar ik vind het erg ingewikkeld om te doen zelf. Ik loop altijd enorm te klooien met al die touwen en dat zal voor het paard zelf ook onrustig zijn. Heb nog nooit gelongeerd met een pessoa, maar ik kan me voorstellen dat dat hetzelfde effect geeft, maar een stuk minder ingewikkeld is.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:01

Als je niet weet hoe je met dubbele lijnen moet longeren dan kan je beter met een pessoa longeren is veel constanter voor je paard en minder ingewikkeld voor jezelf.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:07

ik kan alle twee en gebruik het ook alle twee, Ik vind ook dat dubbele lijnen meer effect hebben, maar je moet wel handig zijn en idd niet een paard die het niet kent en een te grote rijbak ofzo, want dan is het wel erg ingewikkeld. Als er iemand is die het jou en je paard wil leren zou ik dat zeker doen, is erg leuk om op deze manier met je paard te werken. Zou niet zelf gaan rommelen, beetje gevaarlijk

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:35

bedankt ondertussen :) ben al een heel eind verder met deze info