longeren met dubbele lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

longeren met dubbele lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:31

Hallo,
heeft iemand nog tips voor mij wat betreft longeren met dubbele lijn?
Ik heb een 21jarige fjord die haar rug en buikspieren niet goed gebruikt.Toen ik haar 4 jaar geleden kocht had ze al een beetje holle rug.Ook is ze scheef(linksgebogen).Nu heb ik me al verdiept in het longeren met dubbele lijn maar nu nog uitvoeren.
Heeft of doet iemand van jullie ook zo longeren,of heeft iemand dmv zo te longeren juist zo'n probleem zoals scheef zijn weten op te lossen?
Mn paardje word recreatief gereden en hoeft verder geen "moeilijke" dingen te doen of te kunnen,maar dat scheve is voor ons wel een probleem en ik hoop dat longeren op die manier een oplossing is?

Wie heeft tips,wat wel te doen en wat juist niet te doen aan de longe.
Alvast bedankt.

Carolinef

Re: longeren met dubbele lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:48

je dubbele lijnen zijn een soort verlengde van je teugels he, tenminste zo is t mij uitlgeelgd, ik longeer af en toe met dubbele lijnen en gaat prima, gerwoon doen en kijken hoe je paardje erop reageert, in hoeverre dat gaat helpen met recht lopen kan ik je niet vertellen, succes

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:51

ja ik ga het ook gewoon proberen.
ik heb al aanbiedingen gehad van mensen die me wel willen helpen mocht het onverhoopt niet lukken ofzo.
Ik ga mn best doen hahaha

Ik ben wel benieuwd of er iemand is die dmv dubbele longe zn paard heeft kunnen rechtrichten of er in ieder geval profijt van heeft gehad.
Wellicht zijn er nog bruikbare tips voor mij dan bij?!

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:02

Let er op dat je meer rechtsom werkt dan linksom, om je linksgebogen paard rechter te krijgen. Omdat linksom makkelijker gaat werk je vaak (onbewust) meer op die kant. Verander veel van richting, en varieer in de grootte van je cirkels.
Ik zou eerst werken aan ontspanning, voorwaarts-neerwaarts en een correct tempo, met daarbij dus de juiste stelling.

Edit: te snel gelezen, je bent er nog niet mee begonnen... Zoek dan inderdaad best hulp, je weet niet hoe je paard gaat reageren op de lijn achter zijn benen, en in welke positie je moet staan.
Laatst bijgewerkt door TeamUp op 31-05-10 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:03

Ja, ik longeer sinds een paar maanden ook met dubbele lijnen.
Eigenlijk zodat hij wat meer zou werken, want met gewoon longeren(lees : 1 lijn met bijzettouwtjes) gooit hij alleen ze hoofd in de lucht en rent wat rondjes. Nu met dubbele lijnen loopt ie lekker ontspannen, en kan ik ook wat meer stelling regelen. :)

Heb ff een foto opgezocht: http://lh6.ggpht.com/_s5HCKiLRrOs/S8syg ... 20/047.JPG

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:07

Als je aanbiedingen hebt gehad om je te helpen dan zou ik die zeker aannemen. Longeren met dubbele longe is zeker in het begin lastig. Ik was heel blij met mijn lesje, want ik zat nogal in de knoop met al die lijnen en de zweep in het begin :')

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:13

Dat is idd aan het begin ook erg moeilijk :')
De eerste paar keer moest ik er echt iemand bij hebben die met de zweep erachteraan kon.
Na een tijdje vind je zelf ook wel de handigheid erin.
Pony reageert ook wel op stem. Maar dan kent hij alleen: stap, draf, galop. En daar geen tempoverschil in :P
Ik houd de lijnen meestal ook wel vast zoals je je teugels vast hebt. Dan heb je toch wat meer gevoel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:22

Mijn mijn beleerde shet houdt ik de longe in een hand en de zweep in de andere. Bij haar gaat dat super, ik pak alleen met het van hand veranderen de andere hand er even bij. Bij mijn andere pony gaat het met de dubbele longe nog niet ideaal, hij is heel springerig, dus ik ga binnenkort ook weer een lesje nemen om het allemaal op te frissen.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:26

Tja, ik kom eigenlijk altijd een hand te kort met de dubbele longe, namelijk een om de zweep vast te houden. Ik heb de buitenste lijn overigens niet achter zijn lijf langs, maar gewoon over de rug. Vind ik net zo makkelijk of is er een reden om het achterlangs te doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:29

Ik weet het niet zeker, maar ik denk om de achterhand nog wat meer te stimuleren?

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:30

Ik heb in beide handen 1 lijn, en in 1 hand dan ook nog een zweep erbij. Heb nu al een tijdje niet meer gelongeerd, omdat hij er nu mooi uitziet (ik longeer bij hem hoofdzakelijk omdat ie snel te dik is), want hij staat sinds kort met een grasmasker op de wei. Dus als ie eens moet werken, laat ik hem eerder vrijspringen, want echt hard werken houdt meneer niet zo van :+
Ik heb het geleerd om achterlangs te doen eigenlijk, zo laat je de achterhand toch nog wat meer werken zegmaar.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:31

En je paard moet het natuurlijk wel toelaten zo'n lijn achter z'n kont :P
Aan 't begin liep Murdock nog aardig te bokken door dat lijntje achter zn kont, nu is hij er wel volledig aan gewend :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:46

dank voor de reakties!
misschien scheelt het bij mn pony dat ze vroeger was ingespannen?Wellicht vind ze het dan niet zo erg om lijn achter dr kont te hebben.
Maar goed,ik denk dat,dat kan net zo goed anders zijn en dan word het zand-skieën haha
Als het goed is komt morgen mn singel en lijnen binnen en kan ik rustig aan de slag.
Ik laat weten hoe het is gegaan.(valt er misschien nog iets te lachen hihi)
Ik hoop dat ze er wat aan heeft,dat scheve is nml echt een ramp met rijden.Als ik grondwerk aan de hand doe en dan rechtrichtoefeningen doe dan doet ze het best goed,hangt wat tegen rechtsom maar het gaat.Onder het zadel is het een slordig iets.RIjd niet fijn,voor het beestje niet en voor mij ook niet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:54

FJ => GVL

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:57

Sanne2000 schreef:
Tja, ik kom eigenlijk altijd een hand te kort met de dubbele longe, namelijk een om de zweep vast te houden. Ik heb de buitenste lijn overigens niet achter zijn lijf langs, maar gewoon over de rug. Vind ik net zo makkelijk of is er een reden om het achterlangs te doen?

zo doe ik het ook hoor over de schoft heen zeg maar

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:03

Als je je dubbele lijnen op de juiste manier gebruikt, heb je in mijn ogen geen zweep nodig!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:55

ik heb net gelongeerd met dubbele lijn en het ging prima!
Zowel met lijn over de schoft als achter de bil langs alles ging netjes.
Ze liep een stuk beter als aan een enkele longe,dat was fijn om te zien!

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:07

Mooi dat het zo goed ging :)

Farah_: waarom heb je in jou ogen geen zweep nodig?
niet aanvallend bedoelt hoor, maar dat vroeg ik me gewoon af, omdat bij mijn vzpony ik 'm wel nodig heb. Niet voor de overgangen, maar wel als hij in 1 gang wat harder moet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:10

Ik heb mn zweep ook wel nodig hoor.. Om dezelfde reden als met enkele longeerlijn, omdat ze als ze geen zin heeft niet op mn stemhulp reageert ;)
Zweep wordt alleen zo snel zo zwaar in mn handen, erg irritant

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:37

ja het viel me echt reuze mee om te doen!
Ze nam het allemaal een stuk makkelijker aan,zelfs halthouden en een paar pasjes achterwaarts was geen probleem.
Heb zowel met de lijn over dr rug als langs de achterhand gelongeerd en het ging prima.
Morgen nog eens serieus aan de slag gaan want doordat het erg nat is op de bodem heb ik niet veel qua draven kunnen doen.
Maar het begin is gemaakt.

Wat zweep betreft,die heb ik ook niet nodig ze luisterd heel braaf naar mn stemhulp.Van zweepjes word ze juist heel erg nerveus dus die laat ik dan zowiezo liever weg.