meelopen aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dicenbalt

meelopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 13:59

Ik wandel met het paard van een vriend wekelijks aan de hand, maar het paard loopt mij steeds voorbij waardoor ik meer met het paard meeloop dan hij met mij. Dit wil ik niet en heb al van alles geprobeerd: stilzetten en achteruit laten lopen, een volte laten maken telkens wanneer hij mij voorbij komt zodat hij weer achter mij uitkomt en zelfs korte rukjes aan het halstertouw, maar niks helpt. Hoe consequent ik ook blijf corrigeren, hij blijft mij voorbij snellen. Bij mijn vriend doet hij het niet, dus waarschijnlijk heeft hij meer respect voor hem dan voor mij, terwijl ik echt geen doetje ben die over zich heen laat lopen. Wat zou ik nou kunnen doen om hem netjes naast me te laten lopen zonder dat getrek de hele tijd?

dicenbalt

Re: meelopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:03

Jee, weet dan echt niemand hier wat op?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:08

Je moet hem consequent op zijn plek zetten.

Wij hebben ooit schriktraining van het balingenhof gehad en hij kon het goed uitleggen. Misschien kun je wat op de site vinden.
http://www.balingenhof.nl
Je kunt hiermee ook gaan oefenen in de bak. Hij moet gewoon zoveel afstand houden en als hij dit niet doet dan zet jij hem weer op zijn plek. Wij moesten met het halstertouw wiebelen en bij geen reaktie je hulp groter maken, net zo lang totdat er een reaktie komt. En zo kun je langzaam aan de hulp weer kleiner maken. Hij moet zich er van bewust worden dat jij de leider bent en niet hij.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:14

Heb je al eens geprobeerd om met touwhalster te wandelen?

Uiteinde van je touw in rondte zwaaien werkt vaak ook, zodra hij netjes achter of naast je loopt stoppen met rond zwaaien. Het touw tikt tegen zijn neus als hij voorbij loopt. Op gegeven moment hebben ze het door. Heel consequent zijn en 1 manier voor trainen gebruiken. En ook daarin (langdurig) doorzetten. Ik denk dat je nu teveel dingen probeert en weer te snel op houdt. Dat is verwarrend voor je paard.

Je kunt natuurlijk ook met een zweepje lopen en tikje geven op de borst als hij je voorbij wil lopen.

Als je paard weinig buiten komt, of te hoog op voer staat is het van belang daar naar te kijken voor oplossing, want dan blijven het bommetjes ;-)

Eerst oefenen in de bak is missch wel handig.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:16

Wat Jeannine zegt kan ook goede training zijn. Dat is de methode Parelli.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:18

Touwhalstertje is inderdaad wel een goeie, die moesten wij toen ook gebruiken, dan komt het signaal net iets beter over.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:19

Wat een goede tips! Jeannine, wat bedoel je precies met wiebelen en bij geen reactie daarop de hulp groter maken?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:01

http://www.parelli.nl/homepage.php

en bij deze zie je halverwege video dat wiebelen met touw betekent meer afstand tussen jou en paard.
http://www.youtube.com/watch?v=GFWuBaK2seg&NR=1

je gaat steeds harder wiebelen als hij niet reageert, zodra je paard besluit 1 stapje te verzetten, direct loslaten-druk eraf.
het is erg leuk om te doen met je paard, op video zie je level 1. zoek je verder op parelli, dan zie je wat je uiteindelijk met deze training kunt bereiken. je kunt ook een thuis pakket kopen (met dvd's en cursusboek).

ik heb alleen level 1 gedaan (instructie thuis), maar vond dat een hele mooie basis voor mijn paard.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:35

Mooi, duidelijke uitleg en goeie tips. Ga ik meteen mee aan de slag :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:34

succes !

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:13

succes :-) en laat je weten of het lukt ;-)