paard laten wennen aan wapperende kleding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

paard laten wennen aan wapperende kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:41

ik wil mijn verzorgpaard laten wennen aan wapperende kleding.
het zit zo: zij is een arabisch volbloed. en zodoende rij ik wel eens op shows en keuringen. onder andere de zadel rubriek wat erg goed gaat, maar ook een keer de oosters gekostumeerde of native costume rubriek. we hebben dit een keer gedaan in ons kostuum. van te voren hebben we geoefend met het kostuum aan en hoewel ze wat gespannen was liep ze er zo mee weg. óp de dag zelf echter was het een bommetje, steigeren, slaan, niet stil willen staan.
ik zou graag met haar nog eens zo'n rubriek rijden, maar ook zou ik graag met andere wapperende kleding rijden. ik naai namelijk graag historische kostuums ( sommige iets historisch correcter dan andere :P ) en ik wil graag een aantal rijkostuums gaan maken en wat jurken die ook te paard gedragen kunnen worden. maarja, dan moet ze dat wel aankunnen.
ik krijg haar gewoon niet aan wapperende dingen gewend. terwijl ik juist, als ik daar even de tijd voor neem haar echt aan alles kan laten wennen.
als voorbeeld: springkussens vlak naast de bak bij een kinderfeestje waar ik niks van wist, ging ze na een keer of drie gewoon langs. we hebben zelfs aan een lang teugeltje en met mij ernaast nog ponyritjes gegeven.
de kermis was laatst in het dorp en hoewel ze al het lawaai knettereng vond liep ze er toch langs met mij ernaast.
motoren, grote opleggers, boerderijdieren, wuivend riet dat tijdens windkracht 9 ( ok ik overdrijf, maar toch) zowat over ons heen werd gewaaid op een buitenrit. zolang ik kalm blijf en haar "verzeker"dat er niks is, wil ze soms nog wat gespannen blijven maar ze loopt door en doet wat ik vraag. maar hier niet. ik krijg het niet voor elkaar om haar hieraan te laten wennen. elke poging lijkt goed te gaan totdat ze weer besluit om van voren af aan te beginnen. ik kan er geen peil op trekken.
ze lijkt er voornamelijk last van te hebben achter het zadel. bij op-de-grond pogingen waarbij ik iets wapperends omhoog hou of bij haar wapper lijkt alles goed te gaan totdat ik bij haar achterhand kom. dan mag ineens niks meer. ik gebruik, mijn jas of een sjaal of een shirt om mee te wapperen. kleding stukken die naar mij ruiken en die ik ook draag. het geeft geen probleem om ze over haan heen te leggen. ook niet half van haar kont afhangen, over haar neus of hoofd, over haar nek, om haar nek, of op een andere manier die niet gewoonlijk is. doet haar niks. maar zodra ik ermee ga wapperen is alles geoorloofd.

wie heeft de gouden tip om haar hieraan te laten wennen. prettig en op een vriendelijke manier. voorlopig doet ze nog gewillig aan alle pogingen mee en dat wil ik graag zo houden. ik heb trouwens niet het idee dat ze me in de maling neemt ofzo, het is echt angst of iig spanning. aangezien ze likt en kauwt net na een spannend moment wanneer ik het voorwerp weghaal of haar beloon voor een goede prestatie. ik ken deze merrie inmiddels goed genoeg om te zien wanneer ze ECHT gespannen is.

hier trouwens een foto van die ene keer. het gaat dan ook om dit kostuum.
Afbeelding

ze lijkt het minste probleem te hebben met haar outfit, het borsttuk, het hoofdstel en het zadeldek zijn allemaal prima. ik heb licht mijn twijfels over het stof dat de achterhand bedekt, maar volgens mij is dat ook niet het probleem. het ligt echt aan mijn wapperende kleding.

ik heb dit trouwens hier gepost omdat ik a) echt niet wist waar het anders moest en b) omdat ik hier vaak schitterende foto's zie van prachtige optomingen of shows met allerlei toeters en bellen leek me dat ik hier de meeste kans had om iemand te vinden met ervaring hiermee.

Captain

Re: paard laten wennen aan wapperende kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:06

Misschien zou je eens een dagje schriktraining in kunnen lassen? Dus allemaal wapperende kledingsstukken met vreemde kleuren en eventueel belletjes eraan aan de bakrand hangen.. Dan rustig met haar de bak in gaan..
Dan als dat een paar keer goed gegaan is zou je er eens onder het zadel langs kunnen rijden.. Eventueel met iemand ernaast en die na een poosje weglaten.. En dan steeds een stapje verder tot je zelf van die kleding aankan en je paard het niet meer eng vindt..

Denk wel dat je paard hieraan kan wennen maar dat het gewoon even wat tijd kost.

Ziet er wel leuk uit trouwens! :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:22

bedankt voor je reactie, maar wapperende dingen langs de bak en herrie zijn het probleem niet zo.
daar kan ik haar zo langs krijgen, tuurlijk ze zal wel willen kijkern en mischien wat gaan trippelen, maar ze blijft te rijden. maar als ik iets wapperend aan heb, dan wil ze eigenlijk heel hard wegrennen, dat mag dan niet ( want ik wil m'n nek niet breken) en dus gaat ze ontzettend proberen om dat enge bij haar vandaan te krijgen. dus steigeren of rondjes draaien.

ik zal het eens proberen maar ik denk dat ze er zo doorheen loopt.
zo niet, dan hebben we weer iets om aan te werken, en wie weet misschien is een stapje terug juist wel de oplossing.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:08

En wat als je haar nou opzadelt en iets wapperends aan het zadel vastmaakt en dan gaat longeren of gewoon stappen? :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 18:11

hmm, ik heb haar nog nooit gelongeerd mer iets wapperends. ik heb wel met haar gestapt dat iets wapperde, daar lijkt ze geen moeite mee te hebben. misschien dat iets meer afstand tussen ons dat wel doet.
ze is best makkelijk met longeren dus ik kan het eens proberen.
bedankt

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:11

Je kan haar ook aan de hand onder een waslijn ofzo der onder door laten lopen? Of zelf een touwtje spannen met wapperende dingen?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:14

Wat wij hier vaak doen is de paarden desensibiliseren door middel van een stok met plastic eraan. Vraag even een tweede persoon om het paard vast te houden voor de veiligheid. Je begint eerst met het plastic helemaal opgeknoopt en het paard hiermee aanraken. Je kan het plastic dan steeds verder uitvouwen totdat je met complete plastic zakken het paard helemaal kan aanraken en ze rustig stil blijft staan.
Dit maakt denk ik de overgang naar de wapperende kleding minder groot!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:23

farah: hoe lang duurt dit bij jullie gemiddeld?
als je er zeg, iedere week twee keer mee bezig bent. en hoe lang maak je de sessies dan?

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:38

Hannah_Menno schreef:
Misschien zou je eens een dagje schriktraining in kunnen lassen? Dus allemaal wapperende kledingsstukken met vreemde kleuren en eventueel belletjes eraan aan de bakrand hangen.. Dan rustig met haar de bak in gaan..
Dan als dat een paar keer goed gegaan is zou je er eens onder het zadel langs kunnen rijden.. Eventueel met iemand ernaast en die na een poosje weglaten.. En dan steeds een stapje verder tot je zelf van die kleding aankan en je paard het niet meer eng vindt..

Denk wel dat je paard hieraan kan wennen maar dat het gewoon even wat tijd kost.

Ziet er wel leuk uit trouwens! :D

Schrik Training is echt dan Ideaal, maar ik zou beginnen met een paraplu, een zeil om over te lopen en bubbeltjes plastic. Ook kan je dan als er van alles rinkelt en wappert te slalommen om pionnen, zodat het paard niet op alle drukte let, maar op waar je mee bezig bent!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 23:47

ivm onverwachtse kreupelheid ( we gaan er even vanuit dat ze zich tijdens het rijden heeft verstapt, was ineens in de galop kreupel. niks was dik, warm of pijnlijk, raar paard) hebben we haar even een weekje op rust gezet in de wei. de week daarop hebben we wat kleine stapritjes/ wandelingetjes gedaan. de week daarop zijn de voor het eerst in een jaar weer in vol ornaat gaan rijden. ( nouja rijden, omdat ik heel voorzichtig ben, ook alleen maar stappen en een klein drafje).
zij mocht haar borststuk en dekkleed aan. en ik ging er nog even in m'n boeren kloffie op :Y)
het ging er even om om te zien waar ze nou echt bang voor was. haar outfit of die van mij.
zoals ik al dacht was haar outfit helemaal geen probleem. we zijn eerst een klein stukje het "bos" rondgegaan, om de eerste zenuwtjes eruit te krijgen en omdat ik zeker wilde weten dat het veilig was. maar toen ze ontspannen aan een los teugeltje rondstapte met al dat geklingel en geritsel ( haar kostuum zitten muntjes aan en die maken geluid) durfde ik wel het dorp in te gaan.
we gaan wel vaker gewoon het dorp in dus dit was volkomen bekend terrein voor haar. en dat ze nu even iets anders aan had dan normaal deed haar geen drol.
we hebben het nog twee keer gedaan die week.
dat was vorige week. ik ben er zeker van dat ze genoeg hersteld is om weer licht aan het werk te kunnen. ze laat namelijk al drie weken niks meer zien aan kreupelheid maar ik ben overbezorgd :o
vandaag besloot ik dat ze daarom dus best een hafluurtje mocht werken. lekker lang en laag stappen en draven, als ik er vertrouwen in heb aan het eind van de week een galopje.
maarja we moeten nog steeds oefenen. dus => haar borststuk aan en een grote oranje ( ;) ) rok meegenomen. die wapperd namelijk lekker.
eerst over haar kont heen gehangen, dat kent ze namelijk al en dat was dus ook geen probleem. zakken vol met snoepjes om te belonen en op naar de bak.
bij de bak kwamen we de eigenaar en oppaskindje nog tegen. kindje blaast ineens hard op op die vuvzuwawa ( of hoe dat ding ook heet) , eigenaar zegt nog"nee niet doen" en ik zeg dan "jawel!" laat haar maar wennen aan herrie hoor! en inderdaad na een aantal keer keek ze er al niet meer vanop.
toen echt aan het werk. eerst losstappen met de rok over haar kont. nou dat was geen probleem.
toen de rok aan een kant laten hangen. hierdoor ging hij extra wapperen en blies de wind em soms nog even hoog op, ook wapperde hij tegen haar flanken aan. dat was even erg spannend, maar al snel was het geen probleem meer. echt heftige reactie heb ik niet gekregen, alleen een beetje kijken, opzij stappen en stil willen staan.
toen de rok op m'n schouders gebonden ( inmiddels draafden we ook al rond), weer wat kijken en opzij stappen, maar niks heftigs. toen in een dappere bui, omdat ze zich zo braaf gedroeg, het ding om m'n cap gebonden. uiteindelijk komt de sluier ook van mij hoofd af.
ik had haar even stilgezet. we stonden met de wind in onze rug. ik was het ding op mijn cap aan het binden, zo dat mocht ze ervan schrikken ik het er makkelijk vanaf kon gooien ( ik heb iedere keer het nooit echt vast gezet, het kon iedere keer met een kleine beweging los. in geval van nood)
maar daar had ik even wat moeite mee, dus ik de teugels losgelaten, paardje stond toch stil en met beide handen zitten frutselen. ik voelde haar af en toe een stapje vooruit zetten of iets willen lopen, maar ferm het commando "ho" gezegd en ze bleef stilstaan. ik dacht er eigenlijk niet overna, ik was in gevecht met de rok.
pas toen we weer wegstapten beseft ik hoe erg dat ding aan het wapperend was en hoe braaf Em eigenlijk was geweest. ook bij het verdere stappen en draven ging er niks mis. als dat ding ineens vanachter naar voren werd geblazen moest ze wel even kijken, maar ik had haar eigenlijk aan een lang teugeltje laag aan het draven en dat vond ze blijkbaar fijner dan d'r koppie in de lucht dus dat heeft ze braaf gedaan.

ik ben al met al heeeeeeeeel erg trots. vorig jaar schrok ze zich een ongeluk en nu is ze zo braaf. zo blijkt maar weer hoe goed ze me vertrouwd. en ik haar.
we hebben nog twee weken om te oefenen. ik zal deze week, die ik ga gebruiken om weer iets aan het werk te wennen, vooral lang en laag rijden, met sluier/rok/ of iets anders dat wapperd.
we gaan zeker deze week nog een keer met haar hele kostuum rijden en ik met sluier en volgende week nog een paar keer beiden in vol kostuum.
we gaan nog proberen om cd-spelers te regelen om harde muziek na te bootsen, dat vond ze vorig jaar namelijk ook erg eng. en dan vind ik wel dat we voldoende zijn voorbereid.

ik heb best veel gehad aan de tips die jullie hebben gegeven en ik ga er nog een paar gebruiken. dus bedankt!
ik denk ook dat ik hierna nog verder ga met oefenen, het lijkt me erg leuk om eens een keer in jurk te gaan rijden of een vlag te dragen ofzoiets. dat is iets om naartoe te werken.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:43

Ik heb laatst aan een schriktraining meegedaan, waar met een vlag gewerkt werd. Nu had mijn arabier nog nooit een vlag gezíen, dus hield ik hem opgerold op zijn rug. Toen steeds iets verder afrollen (iets 'enger' maken), en elke keer als hij het eng vond de vlag zo gelaten. Niet weghalen, of weer oprollen, want dan word hij beloond door het bang zijn. Net zolang afwachten, op een volte houden, praten, en vooral lachen blijven (als jij het niet eng vind, waarom zou hij/zij dan...?). Uiteindelijk kon ik met een wapperende vlag op hem rijden, evenals de vlag over zijn hoofd leggen terwijl ik in het zadel zat. En dat in één dag.
Misschien is dat een idee? Gewoon een doek/vlag/ander wapperend voorwerp bij je houden, en wachten tot ze kalmeert? Lekker aan het werk gaan misschien, zodat ze het vergeet?

O, en een vraagje. :$
Maak jij die kostuums zelf? En hoe maak je ze dan?
Kun je me misschien een berichtje terugsturen?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:50

zo heb ik het ook gedaan! ik begon met de doek over haar kont, en toen langzaam omhoog gehaald. aan het eind van de dag kon ik em aan m'n cap laten zitten. en gisteren heb ik em niet eens meer over haar kont gelegd, ik heb em vrijwel alleen nog maar aan m'n cap gehad.
vanmiddag ga ik het weer een stapje enger maken, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen.

over het kostuum:
toevallig heeft de eigenaar het zelf gemaakt, helemaal uniek dus :D

er is niet zo heel veel aan, het borststuk is inprincipe een grote "V" met mooie randjes, een hoop muntjes en kwasten en twee haakjes aan het eind om het aan het kleed te maken.
het kleed is een gewatteerd kleed met verschillende stroken stof met aan de onderkant franje. met enkele haken en touwtjes kan je het aan het zadel vastmaken en aan het borststuk zodat het niet kan schuiven en mooi blijft liggen. eraan vastgenaaid zit een doek voor over het kruis, die lijkt qua opmaak heel erg op het borststuk. veel muntjes, franje en ringetjes eraan.
gewoon creatief zijn! zoek anders eens met google afbeeldingen op arabian native costume, dan krijg je echt schitterende creaties te zien waar je heel veel inspiratie uit kan halen. zo ben ik al schetsen aan het maken voor haar volgende kostuum.