het zit zo: zij is een arabisch volbloed. en zodoende rij ik wel eens op shows en keuringen. onder andere de zadel rubriek wat erg goed gaat, maar ook een keer de oosters gekostumeerde of native costume rubriek. we hebben dit een keer gedaan in ons kostuum. van te voren hebben we geoefend met het kostuum aan en hoewel ze wat gespannen was liep ze er zo mee weg. óp de dag zelf echter was het een bommetje, steigeren, slaan, niet stil willen staan.
ik zou graag met haar nog eens zo'n rubriek rijden, maar ook zou ik graag met andere wapperende kleding rijden. ik naai namelijk graag historische kostuums ( sommige iets historisch correcter dan andere

ik krijg haar gewoon niet aan wapperende dingen gewend. terwijl ik juist, als ik daar even de tijd voor neem haar echt aan alles kan laten wennen.
als voorbeeld: springkussens vlak naast de bak bij een kinderfeestje waar ik niks van wist, ging ze na een keer of drie gewoon langs. we hebben zelfs aan een lang teugeltje en met mij ernaast nog ponyritjes gegeven.
de kermis was laatst in het dorp en hoewel ze al het lawaai knettereng vond liep ze er toch langs met mij ernaast.
motoren, grote opleggers, boerderijdieren, wuivend riet dat tijdens windkracht 9 ( ok ik overdrijf, maar toch) zowat over ons heen werd gewaaid op een buitenrit. zolang ik kalm blijf en haar "verzeker"dat er niks is, wil ze soms nog wat gespannen blijven maar ze loopt door en doet wat ik vraag. maar hier niet. ik krijg het niet voor elkaar om haar hieraan te laten wennen. elke poging lijkt goed te gaan totdat ze weer besluit om van voren af aan te beginnen. ik kan er geen peil op trekken.
ze lijkt er voornamelijk last van te hebben achter het zadel. bij op-de-grond pogingen waarbij ik iets wapperends omhoog hou of bij haar wapper lijkt alles goed te gaan totdat ik bij haar achterhand kom. dan mag ineens niks meer. ik gebruik, mijn jas of een sjaal of een shirt om mee te wapperen. kleding stukken die naar mij ruiken en die ik ook draag. het geeft geen probleem om ze over haan heen te leggen. ook niet half van haar kont afhangen, over haar neus of hoofd, over haar nek, om haar nek, of op een andere manier die niet gewoonlijk is. doet haar niks. maar zodra ik ermee ga wapperen is alles geoorloofd.
wie heeft de gouden tip om haar hieraan te laten wennen. prettig en op een vriendelijke manier. voorlopig doet ze nog gewillig aan alle pogingen mee en dat wil ik graag zo houden. ik heb trouwens niet het idee dat ze me in de maling neemt ofzo, het is echt angst of iig spanning. aangezien ze likt en kauwt net na een spannend moment wanneer ik het voorwerp weghaal of haar beloon voor een goede prestatie. ik ken deze merrie inmiddels goed genoeg om te zien wanneer ze ECHT gespannen is.
hier trouwens een foto van die ene keer. het gaat dan ook om dit kostuum.

ze lijkt het minste probleem te hebben met haar outfit, het borsttuk, het hoofdstel en het zadeldek zijn allemaal prima. ik heb licht mijn twijfels over het stof dat de achterhand bedekt, maar volgens mij is dat ook niet het probleem. het ligt echt aan mijn wapperende kleding.
ik heb dit trouwens hier gepost omdat ik a) echt niet wist waar het anders moest en b) omdat ik hier vaak schitterende foto's zie van prachtige optomingen of shows met allerlei toeters en bellen leek me dat ik hier de meeste kans had om iemand te vinden met ervaring hiermee.