paard doet vrijheidsdressuur wanneer het niet moet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Merris

paard doet vrijheidsdressuur wanneer het niet moet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:27

Ik zou met mijn halve fries graag wat vrijheidsdressuur willen doen en dit hebben we ook geprobeerd maar de oefeningen die ze leert "gebruikt ze tegen me".

Zo kon ze op comando haar voorbeen naar voren strekken ( ben het woord even kwijt, ze kon het ook nog niet zo hoog maar het begin was er) In het begin beloonde ik haar door iets lekkers te geven maar na een paar keer had ze dat door en ging ze schrapen met haar voorbenen wanneer we langs het hek liepen. Ze staat deels verhard en haar hoeven werden behoorlijk kort door het schrapen. Later heb ik de oefening nog eens doorgezet maar dan een beloning met een klopje op haar hals. Na een tijdje had ze dit ook weer door en vertikte ze het om de oefening te doen.

Kan het ook anders? Hoe doen jullie het?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:31

Mijn ervaring tot nu toe is: Alle bewegingen waar je niet om vraagt..Negeren!
Ik heb ook wel eens een schop tegen mn schenen gehad, omdat meneer wat lekkers wilde hebben ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:32

Ik doe aan grondwerk me mijn verzorgpony, ik doe soms een korreltje bix na een oefening en soms krijgt ze pas na twee oefeningetjes en dan weer na 1 en dan pas weer na drie of twee. Zo geef je niet te veel en blijft het leuk voor je paard, je kan een woordje gebruiken dat je gebruikt als beloning, net zo als braaf, als je bij iedere oefening op het moment dat ze het goed doen dat woordje zegt en ze snapt na een tijdje dat het een beloning is, kan je de snoepjes steeds verder afbouwen, ik raad je alleen aan om er nooit mee te stoppen, want, je paard kan zich dan inderdaad gaan bedenken. :D

Merris

Re: paard doet vrijheidsdressuur wanneer het niet moet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:46

Ik gaf het ook niet regelmatig. De ene keer na 1 de andere keer na 3 keer een oefening. Met mijn stem belonen die ik altijd. Ben zelfs overgegaan naar alleen mijn stem of een aai. Maar toen ze door kreeg dat ze geen lekkers mee kreeg vertikte ze het om te doen. Ik ben toen gestopt met de oefeningen en toen stopte ze ook met schrapen. De hoefsmid vond haar hoeven te kort worden dus zijn we maar gestopt.

Het negeren hielp niet en er wat van zeggen helpt ook niet. Ze is heel gevoelig op stem en als ik normaal HEY zeg weet ze dat ze fout zit en rent ze weg. Maar in dit geval verwacht ze nog steeds een snoepje. Ik ben gestopt met de oefeningen en zij is gestopt met schrapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:16

Ik denk dat je in het VD en longeren forum wat meer antwoorden op je vraag krijgt, ik heb de Moderator gevraagd om dit topic te verplaatsen.

Ik zou persoonlijk misschien gaan belonen met de clicker en daar niet altijd een snoepje op laten volgen.
Maar in het VD topic krijg je vast nog meer adviezen.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:20

okee bedankt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:42

OPG-->GVL

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:24

Negeren. Ongewenst gedrag altijd negeren. Staat ze te schrapen, laat haar maar doen, ze zal er niks voor krijgen. Ze moet leren dat ze een kunstje uit moet voeren en dan ze dán pas de beloning krijgt als jij het vraagt. Soms moet je even volhouden maar als je maar consequent bent zal het ongewenste gedrag vanzelf stoppen. :)
En ik denk dat je de Jambette bedoelde.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:28

Die bedoelde ik inderdaad maar kon er niet opkomen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:32

ik heb een speciaal touwhalster dat ik omdoe als ik vd, als ik dat gebruik dan gaan we werken, zo niet dan is het niet gewenst. maar ik negeer ook wanneer ze iets doet wat niet moet, of iets al doet voordat ik er om vraag. mevrouw is dan slim genoeg om te begrijpen dat ze dan alleen maar meer moeite doet voor minder lekkers. en dan houdt ze er snel mee op :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:10

als je vd doet, en een paard doet zijn kunstjes niet wanneer jij het vraagt. kun je het maar beter negeren, of zeggen van dat dat niet goed is op jouw manier.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:41

Het is mij duidelijk ;) Er mag een slotje op