Met stalhalster lange teugelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Met stalhalster lange teugelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:58

Hoi bokkers,

Ik ben al een tijdje bezig met lange teugelen, dit heb ik altijd gedaan met een normaal hoofdstel+bit.
Maar nadat ik een filmpje had gezien met wat een bit doet in de mond van een paard ( waar ik erg van geschrokken was ), ben ik gaan rond kijken naar bitloze hoofdstellen.

Ik zie dat ze erg prijzig zijn ( het is voor een shetlander ), dat maakt niet uit maar dat betekent wel dat ik het niet gelijk kan aanschaffen.

Vandaag heb ik dus met een halster gewerkt, dit ging eigenlijk best goed, het sturen was nog wat onduidelijk voor haar maar ik denk dat dit gewoon wennen is.

Nu had ik gewoon de teugels eerst aan de ringen aan de zijkant van het halster vast gemaakt, en daarna aan de ring aan de onderkant.
Maar maakt het uit waar ik de teugels aan bevestig?

Groetjes Angie

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:59

Ik zou voor het "echte" werk toch een bitloos hoofdstel aanschaffen.
maar voor nu: de ringen aan de zijkant zijn ietsie duidelijker.
Dan werkt hij namelijk als sidepull, met de ring aan de onderkant werkt hij als touwhalster/freestylehalster en is het ietsie onduidelijker over het algemeen.

Edit: dit is trouwens een super schattig hoofdstel <3
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-9981 ... uw-of-roze

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:02

Het probleem met een stalhalster is dat ze verschuiven.
Ik heb het de eerste paar keer ook gedaan, maar nu ik een kaptoom ken, snap ik waarom :+

Zo zag het eruit, toen ik de foto's zag, begreep ik waarom mijn paard het niet snapte:
Afbeelding

Met een sidepull moet je wel een hebben die een goede release kent, gezien dat behoorlijk cruciaal is met lange teugelen...
Ik zou toch voor een kaptoom gaan!

siskeh

Re: Met stalhalster lange teugelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:05

@kehdra: volgens mij haal je kin/kaakgekruisd en sidepull door elkaar, sidepull is namelijk ook met ringen aan de zijkant, maar dan zit het hoofdstel strakker.

Kin/kaakgekruisd moet idd een goede release hebben, maar dit is wel degelijk mogelijk.
Als je een hoofdstel met touwtjes hebt(zoals het linkje wat ik liet zien) is het meestal beter qua release.

Ik heb trouwens nog nooit een kaptoom op "shetformaat" gezien :o

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:16

siskeh: Bedankt voor je antwoord :j
Bedoeling is inderdaad om uiteindelijk een bitloos hoofdstel aan te schaffen.

Hoofdstel wat jij laat zien is wel enorm schattig !!!
Op de website staat : Met gekruiste (zachte & soepele) touwtjes onder de kaken. waar dient dit precies voor ? ( sorry ik ben totaal nog niet thuis in bitloze hoofdstellen :o )

Ik zelf had deze ook nog gevonden:
http://www.everyoneweb.com/back2basics/
-> Shop -> Low Sidepull

kehdra: Klopt, mijn halster begon ook te schuiven.
Ik begrijp dat jij met een kaptoom werkt? heb je daar misschien een foto van ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:34

Oehh die low-sidepull is wel gaaf :j

Kaakgekruisd zegt dat als je links "trekt" er rechts druk op het hoofd komt waardoor het paard gaat wijken voor druk.
dit systeem heb je ook als "kingekruisd" maar dan is de druk kleiner.
Dit hoofdstel zet denk ik wel aardig veel druk, maar het is paardafhankelijk hoe goed dat gaat.
Het lijkt mij trouwens dat is dit hoofdstel(van equixantosbarefoot) ook erg makkelijk als sidepull kan gebruiken, dan gebruik je de ring waar nu de touwtjes doorgaan om je teugels aanvast te maken.
(zo kan je beide systemen uitproberen)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:13

de kaptoom heb ik zo klein nog niet gezien.
ik heb een bitlooshoofdstel maat shetlander, die je ook nog eens kan verstellen.
je mag hem wel eens gebruiken als je wilt.
is het idee van een halster

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:39

siskeh schreef:
@kehdra: volgens mij haal je kin/kaakgekruisd en sidepull door elkaar, sidepull is namelijk ook met ringen aan de zijkant, maar dan zit het hoofdstel strakker.

Kin/kaakgekruisd moet idd een goede release hebben, maar dit is wel degelijk mogelijk.
Als je een hoofdstel met touwtjes hebt(zoals het linkje wat ik liet zien) is het meestal beter qua release.

Ik heb trouwens nog nooit een kaptoom op "shetformaat" gezien :o

excuse moi, inderdaad ik vergis me, ik had inderdaad het kruislingse systeem in mijn hoofd, en kon me voorstellen dat je daarmee vertraging in de release oploopt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:19

Ik verplaats dit topic van NA naar GVL omdat het hier om lange lijnen gaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:28

Wij werken ook met lange teugels aan bitloos hoofdstel en dat gaat erg goed:

Afbeelding

Is kingekruiste hoofdstel van ruitersportshop.com.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:39

Hoi,
Ik ben met mijn shetlander bezig met Lange Teugel Dressuur. Dit doe ik met een nylon kaptoom. Gaat erg goed en hij zit perfect.
De binnenkant op de neus en achter de oren is van neopreen en dat is heerlijk zacht voor hem. Gekocht op http://www.shetlandershop.nl

Niet duur en erg fijn om mee te beginnen. Ben zelf van plan om uiteindelijk ook een bitloos hoofdstel of iets dergelijks aan te schaffen maar om te proberen is deze kaptoom echt top!! :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:26

Ik heb met verschillende optomingen gelangeteugeld.

Een sidepull en een kaptoom zijn het meest duidelijk en comfortabel (niet schuiven, niet tegen het onderste ooglid aan komen). De neusriem ligt stabiel en de werking is nagenoeg hetzelfde.

Cross bridles hebben sowieso te weinig release (degene die ik gebruikt heb)

Stalhalsters zijn te ruim om te neus en schuiven waardoor de communicatie verstoord wordt. Het schuiven is oncomfortabel voor het paard. Stalhalsters zijn ook niet bedoeld voor dit werk. ;)

Hoe je aan een sidepull/kaptoom in Shet formaat komt zou ik niet weten, sorry. Misschien is een lage neusriem (evt met een kaakriem er aan, geen keelriem) een optie? Ik heb er geen ervaring mee, maar dat zou ik gaan proberen.

De kaakriem ligt voor de bolling van de kaak en loopt er niet overheen zoals een keelriem. Hierdoor ligt het kaptoom stabieler dan bv een halster. Kan me voorstellen dat de schoenmaker met een nageltje wel een kaakriempje kan bevestigen aan een neusriem.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:44

HippoLogic schreef:
Hoe je aan een sidepull/kaptoom in Shet formaat komt zou ik niet weten, sorry. Misschien is een lage neusriem (evt met een kaakriem er aan, geen keelriem) een optie? Ik heb er geen ervaring mee, maar dat zou ik gaan proberen.

De kaakriem ligt voor de bolling van de kaak en loopt er niet overheen zoals een keelriem. Hierdoor ligt het kaptoom stabieler dan bv een halster. Kan me voorstellen dat de schoenmaker met een nageltje wel een kaakriempje kan bevestigen aan een neusriem.

Ik heb vandaag een lage neusriem gebruikt ( met nog geen kaakriem eraan ), dit ging opzich ook heel erg goed.
Volgens mij begon het niet te schuiven, maar daarvoor moet misschien een keer iemand mee kijken of het tijdens het werk ook goed blijft zitten :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:27

Ik werk met een touwhalster, dat gaat wat ons betreft ook prima. Ik weet niet of dat een optie voor je is? Het is in ieder geval niet zo duur als een bitloos hoofdstel en er zijn geen problemen met de release mits je hand zacht genoeg is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:00

Ik vind een touwhalster te veel schuiven. Maar ja ik ben nu eenmaal een goed kaptoom gewend en wil niet meer iets anders. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:09

Ik vind een strak touwhalster niet te veel schuiven(tenminste voor het werk aan de Dubbele lange lijnen, lange teugelen kan ik nog niet), al vind ik wel dat het beter kan, door bijv. een kaptoom of een sidepull.
(of kin/kaak gekruist, maar dan met goed release)

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:53

Ik werk ook al een tijdje met men welshje met een lange teugel aan een touwhalster, werkt prima. Ik rij ook met een touwhalster op de grote en het schuift natuurlijk wel wat, maar valt reuze mee. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat ze fijn reageren en dat je er niet aan begint te sleuren.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 11:02

Alicia2u schreef:
Ik werk met een touwhalster, dat gaat wat ons betreft ook prima. Ik weet niet of dat een optie voor je is? Het is in ieder geval niet zo duur als een bitloos hoofdstel en er zijn geen problemen met de release mits je hand zacht genoeg is.

Heb je misschien een foto terwijl je aan het trainen bent?

Manuela17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:02

bitloos is makkelijk te maken

heb je nog oude hoofdstel?

als je dan lage neusriem koopt met aan zijkant ringen

is echt perfect tenminste bij mij pony dan CRB reageerd ze niet super op